۰ نفر

مانورهای متقلبانه کلاهبردار بزرگ پیامک جعلی سامانه ثنا

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 611852
مانورهای متقلبانه کلاهبردار بزرگ پیامک جعلی سامانه ثنا

کلاهبردار اینترنتی با ترفند پیامک جعلی سامانه ثنا به دام ماموران پلیس افتاد. برداشت غیرمجاز از حساب تعدادی از شهروندان پس از دریافت پیامک جعلی سامانه ثنا و ابلاغ قضائی رخ داد که همین موضوع در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند آنلاین؛ در این ترفند با عنوان سامانه «ثنا»، عده‌ای از مجرمان سایبری با طراحی و ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار فیشینگ، کاربران را ترغیب به ورود به سامانه و مشاهده ابلاغیه خود کرده در ازای واریز پول اندک می‌کنند که در نهایت به کلاهبرداری از شهروندان دست می‌زنند. کارشناسان پلیس فتای پایتخت بلافاصله اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با تلاش شبانه‌روزی و بهره‌گیری از روش‌های فنی و علمی موفق شدند ردپای مجرم را شناسایی کرده و به هویت این شیاد دست پیدا کنند.

در نهایت پرونده وارد مرحله عملیاتی شده و این مجرم پس از تشریفات قضایی در یکی از مناطق حاشیه تهران در مخفیگاه خود دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل شد.

این مجرم که از سابقه‌داران کلاهبرداری پیامکی است، برای سومین بار به همین جرم توسط پلیس فتا دستگیر شد. متهم پس از انتقال به پلیس فتا همه چیز را انکار می‌کرد اما با مشاهده مستندات و ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس ضمن پذیرش جرمش،  پرده از چگونگی اقدامات مجرمانه خود برداشت.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل پیشگیری از این نوع کلاهبرداری، افزایش آگاهی در این خصوص است به شهروندان توصیه کرد: «به پیامک‌های ناشناس که دارای لینک هستند توجه نکنید و دقت داشته باشید که هیچ سازمان رسمی و دولتی از جمله قوه قضاییه با شماره‌های شخصی برای شما پیامک ارسال نمی‌کند، شهروندان همچنین می‌توانند هرگونه موضوع مشکوک و مشابه را از طریق تماس با شماره 110  یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش کنند.»