۰ نفر

زمستان، کولاک کرد

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 602277
زمستان، کولاک کرد

برف و باران و سیلاب و کولاک‌ کم بود، حالا ریزگرد هم به آن اضافه شده تا کلکسیون بلایای چندگانه در کشور کامل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، سازمان هواشناسی این هفته هم مثل همیشه کار خودش را کرد. هفته که شروع شد، هشدار پشت هشدار داد و برای همه، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، تا مسافر و مردم و مسوول خط و نشان کشید که باید چنین و چنان کنید تا گرفتار نشوید، اما آب از آب تکان نخورد.

به روال چند هفته قبل، خودروها در جاده‌های برفگیر زمینگیر شدند، سیل‌زده‌ها همچنان با آب و سیلاب درگیرند. نمی‌دانند جان خودشان را بردارند و فرار کنند یا وسایل برقی‌شان را از روی آب جمع کنند‌ و حیوانات اهلی‌شان را نجات دهند. وسط این همه گرفتاری، ریزگرد هم آتش‌بیار معرکه شد تا عریضه خالی نماند.

رییس‌جمهور هم که به تازگی از سفر مسکو برگشته، راهی جنوب کرمان شده تا از اوضاع و احوال سیل‌زده‌ها خبری بگیرد. با این‌که می‌دانستیم قرار است چه توفان آب و هوایی در کشور به پا شود و هیچ هم غافلگیر نشدیم، اما در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. هر سال، همان گرفتاری را با برف و باران و ریزگرد و سیلاب داریم که سال‌های پیش داشتیم. براساس اعلام سازمان هواشناسی، دمای هوای اکثر استان‌های ایران این روزها زمستانی و ‌در ۲۸ استان کشور به زیر‌صفر رسیده و شاهد یخبندان سراسری در کشور بودیم.

به طوری که سرما و یخبندان ‌حتی به خوزستان ‌رسید و دمای شهر ایذه در این استان ‌به منفی یک درجه سلسیوس رسید.آن طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، شهر بابارشانی در کردستان با دمای منفی ۲۷.۶ درجه سلسیوس سردترین شهر کشور شد و سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در جنوب کشور، تنها استان‌های بدون یخبندان در شبانه روز گذشته کشور بودند و این استان‌ها نه‌تنها یخبندان نداشتند که وضعیت دما در برخی شهرهای آنها کاملا بهاری بود به طوری که دمای هوا در زرآباد سیستان و بلوچستان به ۲۶.۷ درجه رسید و گرم‌ترین شهر کشور شد.

رکوردزنی برف

بارش برف در این روزها در غرب کشور در حال رکورد زنی است و ارتفاع برف در گردنه ژالانه هورامان جاده کرمانشاه به کردستان به ۱۰ متر رسیده است. ریزش بهمن در این گردنه باعث گرفتار شدن یک خودروی راهداری زیر آوار برف شده است. به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، راه ارتباطی ۶۰۰ روستای استان که به‌دلیل بارش برف و کولاک بسته شده بود هنوز بازگشایی نشده است.

امدادگران هلال احمر و عوامل راهداری در کردستان با حضور در جاده‌ها، امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف را آغاز کردند. آن طور که رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قروه گفته، امدادگران در جاده‌های این شهر به ۶۱۸ مسافر امدارسانی کرده و آنها را در چهار مسجد در این شهرستان اسکان دادند.

امدادگران اورژانس هم در روزهای پایانی هفته به بیش از ۲۰ مادر باردار که در برف و کولاک گرفتار شده بودند، امدادرسانی کردند. یک پیرزن ۷۰ ساله مریوانی که برای تامین غذا و مایحتاج از خانه بیرون رفته و گرفتار برف و سرمای شدید شده بود نیز با حضور به‌موقع نیروهای سپاه سروآباد از مرگ حتمی نجات یافت. فرمانده سپاه شهرستان سروآباد درباره این عملیات گفت: در حین عبور در جاده سروآباد مریوان یک پیرزن ۷۰ ساله اهل یکی از روستاهای شهرستان مریوان که در کنار جاده بی‌رمق و سرمازده افتاده بود را مشاهده کردیم.

با مشاهده این صحنه فوری از ماشین پیاده و این پیرزن را سوار بر ماشین سپاه کردیم و به بهداری سپاه سروآباد انتقال دادیم و اقدامات اولیه درمانی را برای وی انجام دادیم. وسایل و مایحتاج مورد نیاز این پیرزن و دخترنابینایش تامین و با وجود شرایط سخت آب وهوایی با یک ماشین کمک‌دار وی را به خانه‌اش در یکی از روستاهای مریوان بازگرداندیم و همین کار نیروهای سپاه موجب خوشحالی این پیرزن و دخترش شد.

روز پنجشنبه نیز هفت کولبر اهل روستای هنگه ژاله بانه که به دلیل کولاک شدید، راه خود را گم کرده و در معرض خطر سرمازدگی قرار داشتند با اطلاع به موقع نیروهای فوریت‌های پزشکی امدادرسانی شدند.

نجاتگران هلال‌احمر جمعیت هلال احمر شهرستان سروآباد و فوریت ۱۱۵ حسین آباد در استان کردستان هم یک زن باردار را که اهل روستای دزلی بود نجات دادند. این مادر پس از زایمان در آمبولانس هلال‌احمر با کمک مامای درمانگاه دزلی به مرکز درمانی منتقل شد که شرایط جسمانی مادر و فرزند مساعد است.

اهالی شهر سنندج البته از کمبودها در این روزهای برفی گلایه دارند. فواد یکی از اهالی این شهر گفت: حدود نیم متر برف در شهر نشسته که تردد را سخت کرده است. خودروهای شخصی را نمی‌توان حرکت داد و تاکسی هم گیر نمی‌آید و برخی رانندگان، کرایه را پنج برابر کرده‌اند. شهرداری برای جمع‌آوری زباله اقدام نمی‌کند و کیسه‌های زباله مقابل خانه‌ها مانده است.

روژان، یکی دیگر از اهالی می‌گوید: تردد در خیابان‌ها سخت است و برخی نانوایی‌ها تعطیل کرده‌اند که این موضوع ما را برای تهیه نان با مشکل روبه‌رو کرده است. شهرداری کوچه‌ها را نمک‌پاشی نکرده و هر لحظه احتمال زمین‌خوردن عابران و آسیب جدی به آنها وجود‌دارد.

کمک نفربرهای ارتش به رانندگان

در همدان هم بارش برف و کولاک شدید خودروها را در جاده‌های این استان زمینگیر کرد که با ورود نفربرهای ارتش به سرنشینان این خودروها امدادرسانی شد و آنها از خطر یخ‌زدگی نجات پیدا کردند.تصاویر امدادرسانی دلاورمردان ارتش در جاده‌ها با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز همراه بود. سرهنگ «مهرداد صفری» فرمانده تیپ زرهی ۳۱۶ در این خصوص گفت؛ پس از اعلام استاندار همدان برای حضور یگان ارتش و امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف گردنه اسدآباد، نفربرهای زرهی تیپ ۳۱۶ عازم این گردنه سخت‌گذر و برفگیر اسدآباد شدند و با استفاده از نفربرهای زرهی و بستن سیم بُکسل خودروهای منحرف شده از مسیر را به جاده اصلی بازگرداند.

به گفته او، یک تیم از نیروی پشتیبان با خودروهای زرهی در داخل پادگان آماده‌باش هستند تا در صورت ضرورت این خودروها نیز برای امدادرسانی وارد عمل شوند.

امیر احمدی یکی از رانندگانی است که در گردنه اسدآباد گرفتار برف و کولاک شده بود. او شرایط در آن منطقه را وحشتناک توصیف می‌کند می‌گوید: ابتدای جاده وضعیت خوب بود اما ناگهان بارش برف و کولاک آغاز شد. در کمتر از ۱۵ دقیقه جاده سفید شد. تلاش رانندگان هم برای خروج از این وضعیت بی‌فایده بود.با این‌که ماشین من شاسی‌‌بلند است اما از مسیر خارج شد و در حاشیه جاده در وضعیت خطرناک قرار داشت. اگر نفربرهای ارتش نمی‌رسیدند معلوم نبود چه بلایی سر ما می‌آمد. با کمک آنها توانستیم به مسیر اصلی برگردیم. نیروهای ارتش در آن سرما که دست یخ می‌زد با از خودگذشتگی به هموطنان کمک کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان هم از اسکان ۱۵۴۸ مسافر گرفتار در برف طی ۲۴ ساعت در این استان خبر داد و گفت: همچنین تیم‌های امداد و نجات به ۳۳۵۰ مسافر گرفتار در برف و کولاک جاده‌های استان همدان خدمت‌رسانی کرده و نسبت به رهاسازی ۶۰۰ دستگاه خودروی منحرف‌شده از جاده نیز اقدام کردند.

شرایط در جاده‌های برفگیر استان همدان برای ساعتی بحرانی شد و برخورد خودروها را در پی داشت. به طوری که بر اساس اعلام پلیس راه، بیش از ۲۰۰ مورد تصادف در جاده‌های این استان رقم خورد. روز پنحشنبه ۱۳ دستگاه خودرو در ۲ مورد تصادف زنجیره‌ای در جاده همدان- ملایر به علت لغزندگی سطح جاده با هم برخورد کردند که ۱۱ مصدوم برجای گذاشت.

برف و ریزگرد

کرمانشاه در پایان هفته با دو پدیده جوی روبه‌رو شد؛ ابتدا بارش برف و بعد هم هجوم ریزگرد. بارش برف شدید در کرمانشاه هم نیروهای امدادی را به حالت آماده‌باش درآورد و مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه از امدادرسانی نیروهای این جمعیت به ۳۱۰۰ نفر از مسافران گرفتار در برف و کولاک طی چهار روز اخیر در سطح استان خبر داد. فرزین معتمدی اظهار کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر علاوه بر امدادرسانی به این تعداد از شهروندان، نسبت به آزادسازی ۲۱۰۰ دستگاه خودروی گرفتار در برف نیز اقدام کردند.

دیروز شهرهای مرزی کرمانشاه نیز با هجوم ریزگرد روبه‌رو شدند. کیفیت هوا به شدت کاهش پیدا کرد و اهالی به خصوص سالمندان را خانه‌نشین کرد.

خودروهای گرفتار در جاده

بارش برف در برخی جاده‌های استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز وضعیت را بحرانی کرد و امدادگران با تلاش شبانه‌روزی توانستند سرنشینان صدها خودروی گرفتار در برف را نجات دهند.

به گفته معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی، بارش برف و کولاک روز پنجشنبه ۲۰‌درصد از راه‌های روستایی استان را مسدود کرده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان دیروز اعلام کرد: بارش برف در گردنه گله بادوش الیگودرز به ۶ متر رسیده و راه ارتباطی ۱۶۰ روستا در الیگودرز قطع شده است.

تفریح خطرناک

در تهران و البرز هم رانندگانی که برای تفریح پایان هفته به جاده‌های کوهستانی رفته بودند با بارش ناگهانی برف غافلگیر و زمینگیر شدند. مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان این که ۵۰ خودروی گرفتار در محدوده دو روستا در شمال غرب پایتخت از برف رهاسازی شدند، گفت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان تهران در شهرستان تهران به بالغ بر ۱۵۰ نفر از در راه‌ماندگان برف و کولاک محورهای کوهسار و امامزاده داود خدمات‌رسانی کردند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر البرز هم از رهاسازی بیش از ۴۵ خودروی گرفتارشده در جاده کوهستانی طالقان خبر داد. دیروز تعدادی از خودروهایی که برای برف‌بازی به جاده آتشگاه کرج رفته و گرفتار شده بودند با تلاش امدادگران هلال احمر رهاسازی شدند.

ریزگرد، مهمان ناخوانده

ریگان در شرق کرمان که این روزها درگیر سیلاب و امدادرسانی به مردم در محاصره سیل قرار دارد روز جمعه درگیر توفان شن هم شده است به طوری که فرماندار شاخص آلودگی هوای این شهرستان را ۲۴ برابر حد مجاز اعلام و شرایط اینجا را بسیار بحرانی توصیف کرد. دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم نسبت به وضعیت خطرناک هوای شهر اهواز هشدار داد. توفان و شن همچنین محورهای نهبندان - شهداد و نهبندان - زاهدان در خراسان جنوبی را مسدود کرد.

امداد رسانی به ۹۲ هزارنفر

رییس سازمان امداد و نجات از انجام ۱۰۷۸ ماموریت توسط امدادگران برای امدادرسانی به ۹۲ هزار و ۵۴۰ نفر در ۳۰‌استان خبر داد.

مهدی ولی‌پور با اشاره به عملیات امدادی در حوادث جوی به‌ویژه برف ‌و کولاک در اکثر مناطق کشور گفت: امدادگران هلال‌احمر در یک هفته گذشته به بیش از ۹۲ هزار آسیب‌دیده در این حوادث امدادرسانی کرده‌اند.

رییس سازمان امداد و نجات افزود: از ۲۴ دی تا ساعت ۷‌صبح جمعه اول بهمن‌ماه، ۳۱ استان کشور، متاثر از برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی شدند که ۲۲۵ شهرستان در ۳۰‌استان (تمام استان‌های کشور به جز سمنان) به خدمات امدادی نیازمند بودند.

وی گفت: تعداد کل عملیات مرتبط با تغییرات شرایط جوی ۵۸۲ مورد بوده که از این تعداد، ۴۳۴ مورد مربوط به حوادث برف و کولاک، ۱۰۷ مورد سیل و آبگرفتگی و ۴۱ مورد مربوط به حوادث کوهستان بوده است.

ولی‌پور افزود: با تلاش خستگی‌ناپذیر امدادگران، در این مدت در مجموع به ۹۲ هزار و ۵۴۰ آسیب‌دیده از حوادث جوی امدادرسانی شده و ۹۷۵۰ نفر اسکان اضطراری داده شدند.