۰ نفر

کشف گنجینه‌ ای از اشیای تاریخی دوره ساسانیان

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۶:۵۹
کد خبر: 596548
کشف گنجینه‌ ای از اشیای تاریخی دوره ساسانیان

پلیس پایتخت محموله‌ ای از اشیای تاریخی دوره ساسانیان در تهران را از یک قاچاقچی کشف کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند، چندی پیش اخباری مبنی بر خروج عتیقه و اشیای باستانی از کشور به دست پلیس رسید و به‌دنبال آن پرونده‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شد.

ماموران کلانتری پاسداران با هماهنگی یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخفیگاه متهم را شناسایی و در عملیاتی او را دستگیر کردند.

در بازرسی از محل موردنظر ۷۰۲ قطعه اشیای باستانی شامل ۲۹۸ سکه، ۵۹ ظروف سفالی و دیگر زیرخاکی‌های متعلق به دوران ایران باستان کشف شد.

خریدار این عتیقه ها فردی از کشورهای حاشیه حوزه خلیج‌فارس بود که این اشیا را از شهرهای جنوب کشور توسط رابط‌های خود خریداری کرده و در ادامه با تحویل آن به متهم درصدد قاچاق این آثار باستانی به خارج از کشور بوده است. این سکه‌ها نخستین سکه‌هایی هستند که در ایران ضرب شده‌اند و روی برخی از ظروف تکه‌هایی از لباس که مربوط به دوره ساسانیان بوده، چسبیده شده است.

برخی از این اقلام آنچنان باارزش و قیمتی هستند که کارشناسان نتوانستند قیمتی برای آنان تعیین کنند. به گفته رئیس پلیس تهران شهروندان هرگونه اخبار در حوزه خریدوفروش غیرمجاز عتیقه را به کلانتری‌های محل زندگی خود اطلاع دهند تا از قاچاق آثار باستانی کشورمان به سایر نقاط جهان جلوگیری شود.