۰ نفر

اخاذی و انتقام‌گیری از زنان جوان با تصاویر خصوصی

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 558129
اخاذی و انتقام‌گیری از زنان جوان با تصاویر خصوصی

پلیس بارها به شهروندان به‌ویژه زنان و دختران جوان درباره مراقبت از اطلاعات و تصاویر خصوصی هشدار داده است؛ با این حال باز هم سهل‌انگاری‌ها باعث می‌شود برخی زنان در دام مجرمان اینترنتی گرفتار شوند و عکس‌های آنان به ابزاری برای اخاذی یا انتقام‌گیری تبدیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در تازه‌ترین مورد، مجرم اینترنتی که با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از دختران جوان اخاذی می‌کرد، دستگیر شد. این پرونده با شکایت دختری جوان در پلیس فتای استان قم گشوده شد. شاکی در اظهارات خود گفت: با شخصی در یکی از گروه‌های پیام‌رسان تلگرام آشنا شدم و بعد از مدتی که در فضای مجازی با یکدیگر صحبت می‌کردیم، با وعده‌های رنگارنگ این شخص، به او اعتماد و تصاویر شخصی خودم را برایش ارسال کردم.

این شخص بعد از دریافت تصاویر، لحن گفت‌وگوی خود را تغییر داد و با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از من درخواست پول کرد و در نهایت تصاویر خصوصی من را در یک صفحه اینستاگرامی منتشر کرد. کارشناسان پلیس فتای قم با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کنند و پس از هماهنگی با مقام قضائی، متهم را در یکی از مناطق استان قم دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

متهم ابتدا ادعای بی‌گناهی می‌کرد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات موجود، به‌‌ناچار لب به اعتراف گشود و هدف از در‌اختیار‌گرفتن عکس‌های خصوصی شاکی را اخاذی از او عنوان کرد. متهم گفت در شبکه‌های اجتماعی از بین دختران جوان طعمه‌های خود را شکار می‌کردم، به آنها پیام داده و با شگردهایی فریب‌شان می‌دادم. سرهنگ علی موالی، رئیس پلیس فتای استان قم، در این رابطه خاطر‌نشان کرد: کاربران شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص بانوان نسبت به انتشار تصاویر و ویدئوهای شخصی و خانوادگی دقت بیشتری داشته باشند و به افراد ناشناس در فضای مجازی اعتماد نکرده و اطلاعات خصوص خود را در اختیار آنها قرار ندهند.

در پرونده‌ای دیگر، پسر جوان وقتی با جواب منفی دختر مورد علاقه‌اش مواجه شد از عکس‌های خصوصی او برای انتقام‌گیری استفاده کرد. در‌پی ارجاع پرونده‌ای به پلیس فتای استان سمنان با موضوع هتک حیثیت، رسیدگی به آن در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت. برابر مستندات ارائه‌شده از‌سوی شاکی، مشخص شد متهم یا متهمان با استفاده از بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به فحاشی، تهدید، تهمت و افترا و هتک حیثیت شاکی پرونده کرده‌اند.

مأموران با انجام اقدامات تخصصی، متهم را در اطراف پایتخت شناسایی و او را با هماهنگی مقام قضائی احضار کردند. متهم پس از حضور در پلیس فتا، در ابتدا سعی در گمراه‌کردن روند تحقیقات داشت، اما در‌نهایت به جرمش اعتراف کرد و گفت خواستگار شاکی پرونده بود و به‌‌دلیل اینکه به خواسته‌اش نرسید، دست به انتقام‌جویی زد. پرونده‌ای دیگر در همین زمینه در استان فارس مورد رسیدگی قرار گرفت و مردی که عکس‌های خصوصی همسر سابقش را منتشر کرده بود تا از او انتقام بگیرد، دستگیر شد.

سرهنگ حشمت سلیمانی، رئیس پلیس فتای استان فارس، در تشریح این خبر اظهار کرد: به‌‌دنبال شکایت زنی جوان که مدعی شده بود فردی ناشناس در فضای مجازی با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام و درج تصاویر او باعث اختلافات خانوادگی برایش شده است، رسیدگى به این پرونده ‌به‌‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس‌ فتا قرار گرفت. سرهنگ سلیمانی گفت: با ثبت اظهارات شاکی و جمع‌آوری مدارک و مستندات پرونده از‌سوی کارشناسان پلیس فتا، سرانجام متهم که همسر سابق شاکی بود، دستگیر شد. این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم در ابتدا منکر جرمش شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات موجود، لب به اعتراف گشود. این مقام سایبری گفت: متهم در بازجویی اولیه انجام‌شده عنوان کرد به‌ دلیل دشمنی و کینه‌ای که از شاکی داشته، تصمیم گرفت تصاویر خصوصی او را به قصد بدنام‌کردن وی در فضای مجازی انتشار دهد.