۰ نفر

اخاذی از دختران جوان با فیلم‌های خصوصی

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۱۷
کد خبر: 519141
اخاذی از دختران جوان با فیلم‌های خصوصی

دو پسر که در پرونده‌های جداگانه‌ای فیلم‌های خصوصی دختران جوان را به دست آورده و با آن نقشه اخاذی را طراحی و اجرا کرده بودند، دستگیر شدند. یکی از این متهمان از ابتدا با هدف اخاذی طعمه خود را اغفال کرده و دیگری بعد از شکست عشقی دست به انتقام‌جویی زده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در اولین پرونده فردی که در فضای مجازی با هویت کاذب و جلب اعتماد دختری جوان اقدام به گرفتن تصاویر و فیلم‌های شخصی و تهدید به انتشار کرده بود، به دام افتاد. در‌پی شکایت دختری جوان مبنی‌بر اینکه از‌طریق شبکه اجتماعی واتس‌اپ توسط شخصی ناشناس مورد تهدید قرار گرفته است، تحقیق در این زمینه از سوی پلیس فتای استان خراسان رضوی آغاز شد. در تحقیقات اولیه از شاکی مشخص شد شخصی در شبکه اجتماعی واتس‌اپ با هویت جعلی با ایجاد رابطه دوستی و با ترفندهای خاص مجرمانه، اقدام به گرفتن تعدادی عکس و فیلم از این دختر کرده است و از این طریق قصد اخاذی از او را دارد.

کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و مهندسی موفق شدند متهم را شناسایی کنند. این پسر دستگیر شد و پلیس به بررسی تجهیزات رایانه‌ای او پرداخت. در این مرحله مشخص شد علاوه بر تصاویر شاکی، عکس‌ها و فیلم‌های دختران دیگری نیز در رایانه متهم وجود دارد و او قصد داشته از افراد دیگری نیز با همین ترفند اخاذی کند. متهم در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و گفت با هویت جعلی با دختران وارد رابطه می‌شد و با این ادعا که به آنها علاقه‌مند شده است، فریب‌شان می‌داد و سپس تهدید می‌کرد که اگر به او باج نپردازند، فیلم‌های خصوصی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و آبروی آنان را می‌برد.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی، با تأیید این خبر تصریح کرد: هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی برابر ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای جرم محسوب شده و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است . این مقام انتظامی گفت: امروزه سوء‌استفاده کلاهبرداران و سودجویان از فضای سایبری برای دستیابی به اهداف ناصحیح و پلیدشان افزایش یافته و با بهره‌گیری از ناآگاهی و سادگی افراد در این فضا مرتکب جرائمی می‌شوند. آنها اکثرا با انگیزه کسب منافع مالی، تهدید و اخاذی، تسویه‌حساب شخصی، انتقام‌جویی‌ یا تفریح و سرگرمی در این فضا وارد می‌شوند. با توجه به اینکه بیشترین قربانیان پرونده‌های غیراخلاقی را بانوان محترم تشکیل می‌دهند، بنابراین از آنها می‌خواهیم با رعایت و حفظ حریم خصوصی و همچنین اعتمادنکردن به افراد در انتخاب پروفایل و بارگذاری تصاویر در فضای سایبری، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی دقت کنند تا طعمه افراد شیطان‌صفت نشوند.

در دومین پرونده خواستگار شکست‌خورده بعد از اینکه نقشه اخاذی از دختر موردعلاقه‌اش را طراحی کرد، با شکایت او توسط پلیس فتای استان زنجان شناسایی و دستگیر شد. درپی شکایت دختری مبنی‌بر تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی از‌سوی شخص یا اشخاص ناشناس، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. این شکایت در‌حالی مطرح شد که شاکی نمی‌دانست چه کسی و با چه هدفی چنین نقشه‌ای را برای او طراحی کرده است. با اقدامات فنی، شیوه و شگرد‌های خاص پلیسی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی قضائی‌ دستگیر و به همراه ابزارهای جرم برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا منتقل شد. متهم در تحقیقات اولیه منکر جرم خود شد ولی پس از رویارویی با مستندات، ضمن اقرار به بزهی که مرتکب شده بود، گفت قبلا خواستگار شاکی پرونده بوده و گمان می‌کرده قطعا با او ازدواج خواهد کرد اما در‌نهایت به‌دلیل شنیدن جواب منفی و اینکه شاکی قصد ازدواج با شخص دیگری را داشته، به قصد انتقام‌جویی اقدام به این عمل مجرمانه کرده است.

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتای زنجان، با اشاره به اینکه برخی اختلافات از‌طریق گفت‌وگو قابل حل‌وفصل است، تأکید کرد: فضای مجازی محل مناسبی برای انتقام‌گیری نیست و برابر قانون هرگونه توهین، تهدید و انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی دیگران جرم محسوب شده و مجازات‌های قانونی برای فرد خاطی به دنبال دارد.

این مقام انتظامی توصیه کرد: کاربران برای حفظ حریم خصوصی خود هرگز اطلاعات، عکس و فیلم‌های شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و از اشتراک‌گذاری اطلاعات، تصاویر شخصی و خانوادگی در شبکه‌‌های اجتماعی خودداری کنند.