۰ نفر

کلاهبرداری کلان به بهانه فروش اینترنتی خواروبار

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
کد خبر: 451572
کلاهبرداری کلان به بهانه فروش اینترنتی خواروبار

اعضای باند کلاهبرداران حرفه‌ای که با تبلیغ و درج آگهی دروغین فروش خواروبار در سایت دیوار و شیپور از شهروندان بیش از پنج میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  اعضای این باند با تبلیغ فروش و درج آگهی دروغین در سایت دیوار و شیپور با عناوینی از قبیل فروش گردو، برنج، خرما و... به صورت عمده، با قیمت نازل و مقدار زیاد، از متقاضیان مبالغ زیادی را به ‌صورت اینترنتی دریافت کرده‌اند.

با شکایت چند نفر از مال‌باختگان به پلیس فتای استان بوشهر، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از افسران جرائم سایبری قرار گرفت و تحقیقات پلیسی و علمی آغاز شد. پس از تحقیق از مال‌باختگان مشخص شد متهمان پس از جلب نظر مشتریان، اعلام می‌کردند باید مبلغی را به‌عنوان بیعانه به حساب‌شان واریز کنند. کلاهبرداران سپس شماره حساب مغازه‌های مختلف را به طعمه‌های خود می‌دادند و پس از واریزشدن وجه خودشان به مغازه مدنظر می‌رفتند و به اندازه مبلغ واریزی خرید می‌کردند. آنها سپس اجناس خریداری‌شده را در استان‌های دیگر با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رساندند و به وجه نقد تبدیل می‌کردند. از سویی متهمان پس از دریافت مبلغ بیعانه دیگر پاسخ‌گوی خریدار نبودند و به همین شیوه چندین میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کردند. با وجود استفاده متهم اصلی از روش‌های پنهان‌سازی هویت، با تلاش کارشناسان سایبری پلیس فتا مشخصات واقعی او شناسایی شد و ضمن مشخص‌شدن محل اختفای متهمان، دو متهم دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتای استان بوشهر، با تأیید این خبر گفت: حین تحقیق از متهمان مشخص شد آنها از سال 95 در چند استان دیگر مرتکب چنین جرمی شده‌اند و تحت تعقیب پلیس و مراجع قضائی هستند. همچنین از محل اختفای متهمان چندین دستگاه تجهیزات هوشمند همراه که در ارتکاب جرم از آنها استفاده می‌کردند و همچنین یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف نیز کشف شد. سرهنگ قاسمی با اشاره به لزوم هوشیاری کاربران گفت: کلاهبرداران در فضای مجازی برای فریب قربانیان خود از هر ترفند و ابزاری استفاده می‌کنند.