۰ نفر

توصیه‌های سخنگوی آتش نشانی:

چهارشنبه سوری متفاوتی را تجربه کنیم

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۳۲
کد خبر: 424706
چهارشنبه سوری متفاوتی را تجربه کنیم

امسال به‌خاطر شیوع بیماری کرونا در کشور نه تنها عید نوروز بلکه مراسم سنتی چهارشنبه سوری نیز با سال‌های دیگر فرق خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: اما بی‌شک افرادی هنوز پیدا می‌شوند که بی‌توجه به هشدارها باز هم دست به‌ کارهای خطرناک می‌زنند. برای جلوگیری از حوادث تلخ احتمالی که ممکن است در این شب‌ها به بهانه چهارشنبه سوری رخ دهد به سراغ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران و کارشناس ایمنی شهری رفتیم.

وی با بیان اینکه هر سال به مردم نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه و اشتعال زا هشدار می‌دهیم اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تأکید می‌کنیم که مردم به هیچ‌وجه از خانه بیرون نیایند، گفت: در سال‌های قبل خانواده‌ها در جلوگیری از این حوادث نقش خیلی مهمی داشتند اما امسال نقش آنها فوق‌العاده مهم است. باید کاری کنند که بچه‌هایشان اصلاً از خانه بیرون نیایند. چراکه وقتی بیرون می‌روند دوستشان را می‌بینند و به خاطر رفاقت و رودربایستی در جمع‌هایی قرار می‌گیرند که مجبورند با هم دست دهند و کنار هم باشند یا اینکه برای روشن کردن آتش به سراغ چوب و تخته‌ها و آشغال‌هایی که کنار خیابان است، می‌روند درحالی که مشخص نیست چه کسانی به این وسایل دست زده‌اند. خانواده‌ها سعی کنند در این روزها یک محیط دلچسب در خانه به وجود آورند. مثلاً غذای مورد علاقه بچه‌ها را درست کنند یا بازی‌های قدیمی و سنتی و حتی بازی‌های روز را با بچه‌هایشان انجام دهند تا آنها در خانه بمانند.

از همه مهم‌تر با بچه‌ها صحبت کنند، به آنها این حس را بدهند که دلشان می‌خواسته مثل سال‌های قبل که باهم بیرون می‌رفتند، امسال هم بروند اما شرایط خاصی پیش آمده و بهترین راه در خانه ماندن است.

والدین به فرزندانشان بگویند که اگر به‌خاطر سوختگی مجبور شوند به بیمارستان بروند خطر ابتلا به کرونا تهدید جدی تری برایشان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از موارد تهدید‌آمیز و خطرناک پرتاب نارنجک دست ساز از پنجره خانه به داخل حیاط یا محل‌های مسکونی دیگر و کوچه و خیابان است. این کار باعث ترس، آسیب و ایجاد مشکل برای افرادی که بیماری قلبی و روحی دارند می‌شود.  فندک، کبریت، مواد اشتعالزا مانند الکل که این روزها در خانه‌ها بیشتر است، باید از دسترس بچه‌ها دور باشد. تأکید می‌کنیم که خانواده‌ها اصلاً بیرون نیایند و این وسایل را از دسترس بچه‌ها دور نگه دارند. این روزها هم از خانه بیرون نیایند و بچه‌ها را تنها نگذارند. این مسأله را هم والدین باید به فرزندانشان بگویند که آتش به ریه‌ها آسیب می‌رساند. از طرفی پزشکان اعلام کرده‌اند افرادی که از نظر تنفسی دچار مشکل باشند یا بیماری ریوی داشته‌اند، برای ابتلا به کرونا مستعدتر هستند، با این حساب دود آتش به ریه‌ها آسیب می‌زند و خطرناک است. مردم باید بدانند که اگر می‌خواهند بهار سال آینده جشن چهارشنبه سوری سال بعد را ببینند دو هفته آینده را از خانه بیرون نیایند با ماندن در خانه کمک می‌کنیم که این مشکل حل شود.