۰ نفر

بیوگرافی عادل فردوسی پور و دیالوگ های ماندگارش + عکس های زندگی خصوصی

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۰
کد خبر: 676408
بیوگرافی عادل فردوسی پور و دیالوگ های ماندگارش + عکس های زندگی خصوصی

در ادامه بیوگرافی عادل فردوسی پور و ماجرای ورود او به دنیای فوتبال را می خوانید.

اقتصاد آنلاین - سولماز محمدی؛ عادل فردوسی‌پور ۱۱ مهر ۱۳۵۳در رفسنجان کرمان به دنیا آمد. او به عنوان گزارشگر فوتبال، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، صداپیشه، مترجم و مدرس دانشگاه شریف شناخته می شود. در ادامه بیوگرافی عادل فردوسی پور را می خوانید.

خانواده و دوران کودکی عادل فردوسی‌ پور

پدر عادل فردوسی‌ پور مهندس برق بود و یک خواهر و یک برادر کوچکتر از خود دارد. خانواده عادل فردوسی پور اهل فوتبال نیستند، عادل در این باره گفته است: هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم برای خانواده ام بسیار دشوار بود، با التماس پدرم چند باری مرا به استادیوم برد، اما موضوع آن بود که آنها اصلا به فوتبال علاقه ای نداشتند.

عادل فردوسی پور در کودکی

عادل فردوسی پور استاد چه درسی است؟

عادل فردوسی پور دوران دبستان را در مدرسه "ذوقی" گذراند. او دوره راهنمایی را در مدرسه طالقانی گذراند و چهارسال دبیرستان را به مدرسه البرز رفت و با معدل ۱۸ دیپلم گرفت. عادل فردوسی پور، همزمان با آغاز دوره دبیرستان به دلیل علاقه فراوانی که به زبان انگلیسی داشت به یادگیری زبان پرداخت. با ورود به دانشگاه شریف در رشته مهندسی صنایع، توانست یادگیری زبان انگلیسی را نیز ادامه دهد و در سال سوم دانشگاه انگلیسی را بخوبی فرا بگیرد. عادل فردوسی پور تحصیل را در دانشگاه شریف تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته صنایع ادامه داد و در همان دانشگاه به تدریس زبان تخصصی مشغول شد.

کلاس درس عادل فردوسی پور

همسر عادل فردوسی پور

اخبار ضد و نقیضی از ازدواج او منتشر شده، با این حال در یکی از مصاحبه هایش گفته است: فوتبال تمام زندگی من است و همسرم هم این موضوع را پذیرفته است. با اینکه گفته می شود همسرش شمالی بوده اما تا کنون هیچ عکسی منتشر نشده و برخی سایت ها با سو استفاده از عکس هوادارانش مطالب کذب منتشر کردند. اخباری هم از جدایی او از همسرش منتشر شده که هیجگاه تکذیب یا تایید نشد، با این حال شایعه ازدواج وی با مرجان محتشم بازیگر نیز صحت ندارد.

بازیکن محبوب عادل فردوسی پور

او گفته است: تو دوره های زمانی مختلف بازیکن محبوب زیاد داشتم از لیورپولی ها امثال ایان راش، جان بارنز، رابی فاولر و سوارز رو دوست داشتم و دارم. خارج از لیورپول هم مارادونا، باجو، فان باستن، زیدان و مسی مورد علاقه ام هستند.

ورود عادل فردوسی پور به دنیای ورزش

در ادامه بیوگرافی عادل فردوسی پور می خوانید؛ فردوسی‌ پور فعالیت حرفه‌ای خود از سال ۱۳۷۲ با روزنامه‌نگاری در مجلات ورزشی شروع کرد و سپس در تلویزیون نیز به عنوان گزارشگر ورزشی مشغول به کار شد. او پس از گزارشگری مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۸ به شهرت رسید و در سال ۱۳۷۸ برنامه ۹۰ را برای بررسی فوتبال ایران طراحی و تهیه کرد.

عکس جوانی عادل فردوسی پور

او تا سال ۱۳۹۷ که از سوی مدیران صداوسیما کنار گذاشته شد، به اجرای ۹۰ پرداخت و این برنامه همواره از پرمخاطب‌ترین و بهترین برنامه‌های صدا و سیما به‌شمار می‌رفت.

برنامه نود عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور در سال ۷۸، طرحی را از روی یک برنامه پر مخاطب ایتالیایی ارائه داد که در خرداد همان سال در قالب برنامه ۹۰ ارائه شد، برنامه ای که شهرتی برای او به ارمغان آورد. عادل فردوسی پور درباره برنامه نود می گوید: ماهیت برنامه نود نقد و بررسی بازی های لیگ و اتفاقات پیرامون فوتبال است. نمی توان اصل آن را تغییر داد.

گزارشگری عادل فردوسی پور

مهر ۱۳۹۷ بدنبال روی کار آمدن علی فروغی مدیر متولد ۱۳۶۷ شبکه سه حاشیه های این برنامه شروع شد و به دستور این مدیر جوان، جلوی فعالیت برنامه گرفته شد. با اینکه وعده وعید های مختلفی از بازگشت این برنامه به تلویزیون داده شد اما در نهایت این برنامه بعد از ۱۹ سال برای همیشه تعطیل شد. فردوسی پور پس از آن برنامه‌های پرطرفدار دیگری مانند فوتبال ۱۲۰ و فوتبال ۳۶۰ را ساخت.

غوغای گزارشگری عادل فردوسی پور

پس از حدود ۲ سال دوری از گزارشگری، در ۲۸ آذر ۱۳۹۹ صفحه فارسی اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد عادل فردوسی‌پور بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بین پرسپولیس و اولسان هیوندای را از این صفحه به صورت لایو گزارش خواهد کرد. فردوسی‌پور دربارهٔ سفرش به قطر گفت: «به دعوت ای‌اف‌سی و برای گزارش بازی فینال می‌روم که از اینستاگرام رسمی ای‌اف‌سی به صورت زنده پخش خواهد شد و از این بابت خوشحالم که می‌توانم این مسابقه را برای مردم گزارش کنم.»

عادل فردوسی پور و جواد خیابانی

این اولین گزارش رسمی فردوسی‌پور پس از کنار گذاشته شدن از تلویزیون بود. در پی اعلام این خبر، تعداد دنبال‌کنندگان صفحه فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا در اینستاگرام تا زمان شروع مسابقه به بیش از دو میلیون و نهصد هزار رسید، اما در پایان آن کاهش یافت. بر اساس آمار منتشر شده، تعداد بازدیدهای این لایو از مجموع بازدید فینال در پلتفرم‌های پخش آنلاین ایرانی بیشتر بود.

دیالوگ های ماندگار عادل فردوسی پور

بارسلونا ۶ - پی اس جی ۱

نیمار توپو میفرسته روی دروازه ، وووووو گللللللللللل توی دروازه سرخیو  روبرتو ،  چی شد تو این بازی  ، چیه این فوتبال اصلا  ، معجزه نیوکمپ شش بر یک به نفع بارسلونا ،  تموم تن من داره میلرزه  ، مگه میشه فوتبال انقد قشنگ باشه.

پرسپولیس ۱ - السد ۱ 

موج بعدی حمله از سوی بازیکنان السد  ، ۸۶ مین دقیقه بازی ، سانتر بلندددددددد ، جوووونم بیرانوند چی گرفت ، چطوری ژاوی حالا بعد کریس ، چه توپی رو در آورد از زیر تاق دروازه ، نفس همه اصلا حبس که هیچی بالا نمیاد.

ایران ۱ - مراکش ۰

احسان سانترش انجام میشه ، گلللللللللللللللللللللللللل ، توی دروازه ، مهدی طارمی زد یا خودشون زدن، گل برای ایران ، دقیقه ۹۵ ، دروازه باز میشه ، چقد کیف کردیم ، جونم آقای بو حدوث فکر کنم گل به خودی زد.

کتاب های عادل فردوسی پور

فردوسی­ پور با تجربه­ ای که در روزنامه ابرار ورزشی داشت توانست سال ۱۳۸۸ برای ترجمه کتاب «فوتبال در برابر دشمن» با نشریه چشمه قرارداد امضا کند. سپس اردیبهشت ۱۳۹۱ کتاب دیگری به نام کتاب «جامع فوتبال» را به چاپ رساند. سومین کتابی که عادل فردوسی ­پور ترجمه کرده «هنر شفاف اندیشیدن» اثر رولف دوبلی با موضوع روش­های مدیریت بود که این کتاب هم در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. در سال ۹۷ هم کتاب «هنر خوب زندگی کردن» اثر آندره موروا است را ترجمه و منتشر کرد و در سال ۱۳۹۹ کتاب «پیگیر اخبار نباشید» را انتشار داد.

فانتزی های مرگ عادل فردوسی پور

یکی از فانتزی های مرگش سقوط با هواپیماست. دوست دارد با هواپیما سقوط کرده و به صخره ای سخت بخورد و البته  این سقوط تا رسیدن به صخره یک دقیقه بیشتر طول نکشد و ترجیح می دهد آنهایی هم که دوستشان دارد همراهش باشند. محمدحسین میثاقی با اشاره به همین ماجرا گفت:  با استاد در هواپیما نشسته بودیم که یکی از مهماندارها جلو آمد و با عصبانیت از آقا عادل پرسید چرا آن حرف را زده است و آخرش هم گف ؛ انشااله در این پرواز نه، در پرواز دیگری به آرزویتان برسید!

برنامه نود عادل فردوسی پور

افتخارات عادل فردوسی پور

در بخش آخر بیوگرافی عادل فردوسی پور به جوایز او می پردازیم.

● جایزه بهترین مجری و گزارشگر سال فوتبال ایران: فصل ۸۸ – ۱۳۸۷

● بهترین گزارشگر ورزشی سال به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹

● ستاره سال رادیو و تلویزیون به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹

● جایزه بهترین مجری ورزشی سال از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۲

● جایزه بهترین برنامه ورزشی از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم برای برنامه ۹۰: ۱۳۹۲

● بهترین مجری تلویزیونی مرد سال از ویژه برنامه سه ستاره: ۱۳۹۴

● تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از پانزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۴

● جایزه بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر ایران: فصل ۹۵–۱۳۹۴

● جایزه بهترین مجری ورزشی سال از دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی: ۱۳۹۵

● جایزه بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی سال از پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۷

● تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از نوزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۸

● جایزه ویژه ناصر حجازی (اولین جایزه ناصر حجازی): ۱۳۹۸

● جایزه «دستاورد فارغ‌ التحصیلان» از انجمن دانشگاه صنعتی شریف (سوتا): ۱۳۹۹