۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

نخستین محله چاپی جهان در مکزیک ساخته می‌شود/ فناوری به کمک بی‌خانمان‌ها می‌آید

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 444648
نخستین محله چاپی جهان در مکزیک ساخته می‌شود/ فناوری به کمک بی‌خانمان‌ها می‌آید

به کارگیری چاپگرهای غول پیکر یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌هایی است که امروز در ساختمان‌سازی جهان کاربرد دارد. خبر ساخت یک ساختمان توسط چاپگر‌های سه بعدی نخستین بار در سال ۹۲ رسانه‌ای شد و رویای ساخت یک مسکن در ۲۴ ساعت تحقق یافت.

اقتصاد آنلاین- محبوبه قرمزچشمه؛ شرکت‌های ساختمانی بسیاری در طول ۸ سال بعد از بهره‌برداری از این پروژه، در ساخت خانه بوسیله چاپگرها ورود کردند و توانستند موفقیت‌های زیادی به‌دست بیاورند.

تبدیل تهدید به فرصت

یکی از موضوعات جذاب تحقیقات این پژوهش‌ها؛ استفاده از ماسه به عنوان مواد اولیه ساخت خانه با چاپ‌گر‌های سه بعدی بود.

کشور مصر از نتایج این پژوهش برای ساخت خانه با متریال شن در مصر استقبال کرد. اجرای این پروژه‌ها دو سود بزرگ دارد اول اینکه تهدید شن‌های روان را به فرصت تبدیل می‌کند و از آن به عنوان مواد اولیه ساخت مسکن استفاده می‌شود و دوم اینکه مسکن ارزان برای مردم ساخته می‌شود.

زندگی در خانه‌های پرینتری

این روز‌ها همزمان با انجام تحقیقات، اجرای پروژه‌ها، نیز به شکل موازی عملیاتی می‌شود.

اخیراً استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی برای ساخت خانه برای افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند، شروع شده است و قرار است نخستین محله چاپی سه بعدی جهان ایجاد شود.

در سراسر دنیا مقالاتی در ارتباط با زندگی در خانه‌های ساخته شده توسط چاپ‌گر‌های سه بعدی، رسانه‌ای می‌شود. سایت fast company در مقاله‌ای با عنوان «ممکن است روزی در خانه‌های چاپی زندگی کنید » به تاثیر فناوری بر ساختمان‌سازی پرداخته است.

مسکن‌های چاپی برای سکونت بی‌خانمان‌ها

یکی از اهداف شرکت‌های ساختمانی در کشورهای پیشرفته یافتن با کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین راه ساخت مسکن است. یک شرکت غیر انتفاعی که به دنبال توسعه راه‌های بهتر برای ساخت مسکن ارزان نرخ بود، در حال ساخت مسکن برای مردم فقیر روستایی در نزدیکی شهر ناکاجوکا مکزیک است.

 تکنولوژی 50 خانواده در مکزیک را صاحب مسکن می‌کند

بر اساس برنامه‌ریزی‌های ساخت پروژه مسکن، اواخر سال ۲۰۲۰، ۵۰ خانواده در جنوبی‌ترین قسمت شهر مکزیک به نخستین شهرک هایی نقل مکان خواهند کرد که خانه‌های آن با فناوری پرینترهای سه بعدی ساخته شده است.

این خانه‌ها به خانواده‌هایی اهدا می‌شود که درحال‌حاضر در زاغه‌ها زندگی می‌کنند و هر بارانی که می‌بارد زندگی آنها را با مخاطره روبه‌رو می‌کند. خانه‌های جدید که با فناوری پرینتر‌های غول‌پیکر ساخته می‌شوند، دارای دو اتاق خواب، آشپزخانه و یک اتاق نشیمن است.

بیشتر خانواده‌هایی که قرار است در این مسکن‌ها ساکن شوند، برای نخستین بار به لوله کشی داخلی آب و برق دسترسی پیدا می‌کنند.

15

17

سکونت 6 نفر در خانه‌های چاپی

در حومه آستین، تگزاس، شش نفر از کسانی که در گذشته بی‌خانمان بودند، در ماه مه۲۰۲۰(خرداد ۹۹)در خانه‌های کوچک چاپ شده توسط پرینترهای سه بعدی ساکن شدند. اجرای پروژه‌ها، نخستین نقطه تایید برای استفاده از پرینترهای غول پیکر برای ساخت مسکن ارزان قیمت است.

شرکت‌های مختلف در زمینه فناوری چاپ سه بعدی ساختمان در یک سطح رشد نکرده‌اند، برخی به دنبال آن هستند که هم زمان سیستم لوله کشی و سیم کشی برقی را به چاپ سه بعدی اضافه کنند.

جیسون بالارد، بنیانگذار و مدیرعامل آیکون، می‌گوید: اگر بخواهیم بحران مسکن جهانی را مدیریت کنیم، به یک راه‌حل نیاز داریم که چاپ خانه به روش سه بعدی، می‌تواند یکی از روش‎های مدیریت باشد."

چاپگر‌های سه بعدی خانه‌ساز چگونه کار می‌کنند؟

روش کار ساختن خانه با پرینترهای غول پیکر به این شکل است که به طور سنتی، کارگران سایت( محل ایجاد مسکن ) را آماده می‌کنند و پایه و اساس خانه را کار می‌کنند. چاپگر سازنده خانه، به طول ۳۳ فوت ( در حدود ۱۰ متر)، مانند نسخه غول پیکر چاپگرهای رومیزی سه بعدی کار می‌کند، و مخلوط بتونی سفارشی را به شکل لایه لایه روی یکدیگر قرار می‌دهد. این فرآیند باعث ایجاد دیوارهای خانه می‌شود و سایر قسمت‌ها از جمله سقف و پنجره‌ها بعداً اضافه می‌شوند.

بالارد یکی از مهندسین شرکت‌های پرینتر سه بعدی می‌گوید: سیستم ساخت دیوار  پر زحمت‌، گران و بدون خطاترین بخش ساخت‌وساز است. این سیستم نصب( از طریق فناوری پرینت) چندین مؤلفه از جمله عایق را در یک فرآیند ترکیب می‌کند و مهندسین این شرکت ساختمان‌سازی اکنون در تلاش هستند لوله کشی و سیم کشی برقی را به چاپ سه بعدی اضافه کنند.

خانه‌ها سریع تر ساخته می‌شوند

این روند باعث می‌شود خانه سریع تر ساخته شود. دیوارها را می‌توان در ۲۴ ساعت چاپ کرد، به این معنی که مدت کل ساخت‌وساز برای کل خانه ممکن است به نصف کاهش یابد. در مناطقی که کمبود کارگران ساختمانی وجود دارد، استفاده از پرینترهای غول پیکر می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک کند.

وی در ادامه می‌افزاید: یک پژوهش  با این پرسش طراحی شد که اگر به طور هم زمان سه خانه را با چاپگر، چاپ کنیم آیا این روش در کاهش هزینه‌ها تاثیر‌گذار است؟ پاسخ این پژوهش به طور مطلق مثبت است.

فناوری برای مقابله با بحران جهانی مسکن

جیسون بالارد، بنیانگذار و مدیرعامل آیکون یکی از شرکت‌های ساختمان ساز می‌گوید: "وقتی نخستین بار تلاش کردیم فناوری برای مقابله با بحران جهانی مسکن ایجاد کنیم، فکر نمی‌کردیم که چاپگرها مزایای امیدوارکننده داشته باشد.

یکی از مزایای این چاپ‌‌گ‌ها این است که می‌توانند به طور مستقل و مداوم کار کنند، این یک روش سریع برای ساخت مسکن است.

جایگزینی 3 کارگر به جای 20 کارگر در تکنولوژی نوین ساختمان‌سازی

چاپگر‌های غول پیکر، جایگزین روش‌های سنتی ساخت سازه، عایق کاری، نمای ساختمان است. برخی شرکت‌‌های ساختمانی همچنین در حال آزمایش برای اضافه کردن سیستم‌های لوله کشی، برق به چاپ‌گر‌های سه بعدی است.

در یک پروژه آمریکایی بر اساس این فناوری، فعالیت هایی که توسط ۲۰ یا ۳۰ نفر انجام می‌شود، با یک فناوری خودکار پرینتر، توسط ۳ نفر عملیاتی می‌شود.

مقاوم‌تر از خانه‌های چوبی

ماده اولیه‌ای که توسط این پرینتر‌ها استفاده می‌شود، در بلایایی مانند طوفان نسبت به یک خانه سنتی ساخته شده از چوب مقاوم‌تر است و می‌تواند به ویژه برای مسکن ارزان قیمت مفید باشد. برخی معتقدند هرچند این مسکن‌ها کوچک هستند اما می‌توان چیدمان خوبی در آن داشت و جاداراست.

برای آزمایش فناوری جدید ساخت مسکن، دهکده‌ای در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت املاک و مستغلات ایجاد شد. این دهکده و یا به قول برخی شهرک از خانه‌های بزرگ و کوچک ساخته شده است. این روستا دارای آشپزخانه‌های فضای باز، پارک سگ، باغ، بازارچه اجتماعات و مکان‌های دیگر برای ملاقات و صحبت مردم است.

16

مزیت‌های اصلی پرینترهای غول پیکر

اتوماسیون، سرعت، کاهش هزینه مصالح ساختمانی جاذبه‌‌هایی است که این خانه‌های پرینتری می‌توانند داشته باشند. این فناوری هنوز در مرحله پیشرفته‌ای نیست و شرکت‌های ساختمانی فعال در این زمینه هنوز راه بسیاری تا بهره وری کامل از آن دارند، اما باور کلی این است که در نهایت می‌‌توان نیمی از هزینه‌های ساخت‌وساز سنتی را با این روش کاهش داد.

14