۰ نفر

ژنرال بازنشسته آمریکایی:

روابط واشنگتن با پکن به پیش از کرونا بازنمی‌گردد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۸
کد خبر: 439799
 روابط واشنگتن با پکن به پیش از کرونا بازنمی‌گردد

تحلیلگر شبکه فاکس نیوز آمریکا، بحران کرونا را عاملی برای تغییر برگشت ناپذیر در روابط چین و آمریکا دانست و گفت پکن می‌خواهد ضعف ما را به رخ بکشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ژنرال بازنشسته "جک کیین" کارشناس نظامی روز شنبه به فاکس نیوز افزود: البته نمی‌خواهم بگویم که به مرحله شبیه جنگ سرد با شوروی رسیده‌ایم چرا که چین همچون آمریکا دارای اقتصادی عظیم است که با اقتصاد جهان درهم تنیده است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش تنش‌ها، ثبات اقتصاد عظیم چین برای ثبات اقتصاد جهان و آمریکا اهمیت خواهد داشت. در غیر این صورت اقتصاد جهانی دستخوش مشکل خواهد شد.

کیین تصریح کرد: به دنبال بحران کووید- ۱۹، چین تلاش دارد به متحدان ما بگوید که آمریکا ضعیف و فاقد اراده برای رویارویی است. در این راستا چین فعالیت‌های نظامی خود در آسمان و دریای چین جنوبی را افزایش داده و همزمان ماهی‌گیری کشورهای متحد ما را در دریای چین جنوبی مختل کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر، چین به مراکز دولتی و مدنی در کشورهای متحد ما حمله سایبری می کند و دست به جنگ روانی و دروغ پردازی درباره ما و کرونا ویروس زده است.

تحلیلگر نظامی فاکس نیوز مدعی شد: چین می‌خواهد ضعف ما را به رخ بکشد، اما گمان نمی‌کنم متحدان ما فریب این تبلیغات را بخورند. البته ما هم با افزایش حضور نظامی خود در منطقه، به متحدان خود نشان داده‌ایم که محکم ایستاده‌ایم. افزایش حضور دریایی و هوایی ما پیام روشنی برای متحدان ماست.

در ماه های اخیر اعزام گاه و بی گاه کشتی‌ها و رزم‌ناوهای آمریکا به دریای چین جنوبی با حمایت تایوان، بار دیگر تنش‌ها میان چین و آمریکا را افزایش داده است.

آمریکا برای دومین بار در یک ماه گذشته دو کشتی جنگی «یو اس اس مانتگومری» و «یو اس اس سزار چاوز» را برای گشت‌زنی به اطراف یک جزیره مورد تنش بین چین و مالزی اعزام کرد که با واکنش جدی چین مواجه شد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

از سوی دیگر به دنبال بحران کووید- ۱۹ در آمریکا و جهان، آمریکا فشارهای خود را بر چین افزایش داده و تلاش می‌کند تا این کشور را مسئول شیوع ویروس کرونا معرفی کند و از متحدانش نیز برای همکاری دعوت کرده است اما چین کماکان تاکید می‌کند که منشاء ویروس را دانشمندان باید پیدا کنند.

شیوع کرونا همچنین باعث شده است تا جنگ تجاری ۲۲ ماهه دو کشور که به آتش‌بس و یک توافق نیم‌بند رسیده بود، دوباره سر باز کند و به طور مشخص تنش‌های اقتصادی دو طرف در حال افزایش است.

اولین فاز از توافق تجاری چین و آمریکا برای پایان دادن به نبرد تجاری آنها در ماه ژانویه در واشنگتن امضا شد اما آمریکا بار دیگر فشارهای اقتصادی، تجاری و سیاسی بر چین را افزایش داده است.

استمرار این روند می‌تواند باعث شروع درگیری‌ها و رویاروهای تجاری مضاعف برای دو کشوری شود که از پیش هم در مسایلی چون تایوان، دریای شرقی و جنوبی و ارزهای ملی دچار منازعات شدیدی هستند.