۰ نفر

جنگ بی‌سابقه دو پرزیدنت

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۱۵
کد خبر: 439501
جنگ بی‌سابقه دو پرزیدنت

رئیس‌جمهوری آمریکا این‌بار رک و صریح باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را هدف قرار داد. رمز حمله به رئیس‌جمهوری پیشین و دموکرات‌ها «اوباماگیت» است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره کشورش خواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین را برای ادای توضیحات فرابخواند. به گزارش الجزیره، ترامپ این موضوع را پیش کشیده است که اوباما و مقام‌های امنیتی برای ضربه‌زدن به ریاست‌جمهوری او توطئه کرده‌اند. دونالد ترامپ در توییتی که ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر کرده است، می‌گوید «نخستین فردی» که او مایل است در مورد جریان ارتباطات کارزار انتخاباتی با روسیه گواهی بدهد، باراک اوباما است. رئیس‌جمهوری آمریکا سپس از لیندسی گراهام، سناتور متحد و رئیس کمیته قضایی سنا خواست تا این کار را انجام دهد.

با این حال حتی متحدان ترامپ هم به وی هشدار داده‌اند که مراقب باشد که چه خواسته سنگینی دارد. لیندسی گراهام در واکنش به این درخواست گفت که کمیته با روی باز یکسری تحقیقات در نظر گرفته و قرار است از رابرت مولر، بازرس ویژه دستگاه قضایی آمریکا که مسوولیت تحقیق از دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را بر عهده داشت، تحقیق کند؛ اما در عین حال گراهام تصریح کرد که از ایده ایراد شهادت توسط رئیس‌جمهوری پیشین این کشور حمایت نمی‌کند. گراهام می‌گوید که بسیار نگران فراخواندن رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای ادای شهادت است. او تصریح می‌کند که هیچ رئیس‌جمهوری بالاتر از قانون نیست با این حال برند رئیس‌جمهوری در قانون ممتاز است. پس از خارج شدن برخی اسناد از طبقه‌بندی محرمانه در هفته جاری، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، بر حملات خود افزوده‌اند. اسناد تازه نشان می‌دهد گزارش‌های امنیتی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، هویت مایکل فلین را برای مقام‌های دولت اوباما، از جمله جو بایدن، معاون او، آشکار کرده ‌است. آشکار شدن هویت یک اقدام معمول است، ولی از سوی دیگر ترامپ می‌گوید این رخداد توطئه علیه ریاست‌جمهوری او است.

دونالد ترامپ بر مدارکی تمرکز کرده است که اخیرا منتشر شده و ظاهرا نشان می‌دهند مقام‌های ارشد امنیتی با حمایت دولت باراک اوباما در تلاش بودند تا مایکل فلین را در قضیه دروغ در مورد تماس‌هایش با سفیر روسیه در ایالات‌متحده پیش از سوگند ریاست‌جمهوری او در ژانویه ۲۰۱۷، به دام بیندازند. مایکل فلین نخستین مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بود. او دو سال پیش در دادگاه، اتهام دروغ به بازرسان فدرال را پذیرفت. در آن زمان ترامپ گفته بود به این دلیل فلین را اخراج کرده که درباره ارتباطاتش با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری را فریب داده بود. مدارک دیگری هم که چندی پیش منتشر شده حاکی است مقام‌های ارشد دولت اوباما، از جمله رئیس پیشین اف‌بی‌آی، مدرکی در مورد تبانی بین دولت ترامپ و روسیه در دست نداشتند. با این حال تماس‌های فلین با سفیر روسیه بعد‌ها به رسانه‌ها درز کرد و به حمایت‌ها برای آغاز تحقیقات کنگره در مورد ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه افزود؛ روندی که مجموعا نیمی از چهار سال دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را در برگرفت. رابرت مولر، بازرس ارشدی که برای نظارت بر روند تحقیقات برگزیده شد، در نهایت نتیجه گرفت که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده، اما او مدارک قطعی در مورد تبانی بین کارزار ترامپ و مسکو نیافته است. وزارت دادگستری ایالات‌متحده از سیستم قضایی کشور خواسته تا اتهامات قضایی علیه مایکل فلین را پس بگیرد؛ چراکه «تحقیقات بر پایه‌های مشروعی برای اقدام» بنا نشده بود.

خواست مطرح‌شده از سوی ترامپ برای احضار اوباما به کنگره بر خلاف قواعد نانوشته در واشنگتن است که رئیس‌جمهوری در دوره زمامداری، دست به تحقیقات در مورد روسای جمهوری پیشین نمی‌زند. با این حال توییت ترامپ در یک بازه زمانی کلیدی منتشر شده است. او باید تا ۶ ماه دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند؛ درحالی‌که شیوع گسترده کووید-۱۹ در ایالات‌متحده بر انتخابات سایه افکنده است. شیوع ویروس کرونای جدید بیشترین نرخ بیکاری را در آمریکا، از سال‌های تیره‌وتار ۱۹۳۰ به این سو سبب شده ‌است. ترامپ به احتمال بسیار زیاد با بایدن رویارو خواهد شد. این احتمال نیز مطرح است که تحقیقات روسیه -که دونالد ترامپ آن را «اوباماگیت» نامیده- در حملات علیه جو بایدن به کار ترامپ‌ آید. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از اینکه ترامپ فشارها را برای آغاز تحقیقات شدت بخشید، لیندسی گراهام با برگزاری جلسه «استماع» موافقت کرد؛ اما از پیشنهاد سلف وی برای احضار حمایت نکرد. ترامپ در توییتر در باغ رز گلدن، جلسه مطبوعاتی و تلویزیون، اوباما، سلف خود را در سه روز گذشته هدف حملات قرار داده است.

ترامپ بدون اینکه جرم مشخصی را به اوباما نسبت دهد، خواستار استماع از او شده است. او در این روزها، بارها از «اوباماگیت» استفاده کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا با درخواستش برای ادای شهادت در باب آنچه بزرگ‌ترین جرم تاریخ آمریکا می‌خواند، قدمی بزرگ برای برخورد با دموکرات‌ها، در سال انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برداشته است. اما این درخواست حتی از سوی مهم‌ترین متحد وی در داخل سنا، یعنی، لیندسی گراهام مورد حمایت واقع نشده است. ترامپ هم در شرایطی خواستار ادای توضیحات از سوی سلف خود شده است که هیچ جرم مشخصی را به وی نسبت نداده است و معلوم نیست رئیس‌جمهوری پیشین را به چه متهم می‌کند. با این حال به‌نظر می‌رسد، ترامپ سعی دارد تا رابرت مولر را در پیوند با دولت باراک اوباما نشان دهد. رابرت مولر همان کسی است که اخبار ناخوشایند از ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه را مورد بررسی قرار داد و عمده آنها را تایید کرد. با این حال ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که اوباما از همه چیز آگاه بوده است. او در ادامه گفت در این طرح، اوباما تنها نبوده و جو بایدن نیز در کنار وی بوده است. نام جو بایدن در شرایطی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که رقیب دموکرات وی در انتخابات آبان به حساب می‌آید. با مدیریت بد ترامپ در بحران ویروس کرونا، به اعتقاد برخی از کارشناسان و برخی نظرسنجی‌ها، شانس بایدن برای انتخابات نوامبر سال‌جاری میلادی افزایش یافته است.

اوباما با حمایت از بایدن، حالا تبدیل به یک چهره کلیدی برای انتخابات سال ۲۰۲۰ شده است. همین امر موجب شده است که وی در تیررس ساکن فعلی کاخ سفید قرار گیرد. دموکرات‌ها اوباما را به‌عنوان شریک اصلی بایدن در انتخابات سال‌جاری می‌دانند. اوباما یک چهره معروف در جبهه دموکرات‌ها است و در بین دموکرات‌های جوان نیز حامیان زیادی دارد. کارزار انتخاباتی بایدن به همین منظور قصد دارد تا نقش اوباما را در این انتخابات بسیار برجسته سازد. از سویی با تلفات ۸۵ هزار نفری در آمریکا و افزایش نرخ بیکاری، موقعیت ترامپ متزلزل شده است. فقط در عرض ۲۴ ساعت، ۳ میلیون نفر دیگر نیز در سایت دریافت حقوق بیکاری ثبت‌نام کردند اما ترامپ به جای پرداختن به این موضوعات ترجیح داد که حملات خود را به اوباما شدت ببخشد.

در واقع، وی به جای تمرکز بر بیماری کووید-۱۹ روی حمله به اوباما تمرکز کرده است و قصد دارد تا با ایراد اتهامات، زمین بازی را عوض کند و دموکرات‌ها و بایدن را در موضع دفاعی قرار دهد. به همین دلیل وی می‌گوید: نقش بایدن و اوباما در این ماجرا بسیار زیاد است. این افراد فاسد هستند. همه چیز فاسد بود. ما آنها را گرفتار کردیم. ما گیرشان انداختیم. همچنین وقتی مجری فاکس‌نیوز از او سوال کرد که آیا اوباما دستور داده بود تا از کارزار انتخاباتی ترامپ جاسوسی شود؛ بدون اینکه شواهد معتبری نشان دهد، گفت که بله، با دستور مستقیم وی این کار صورت گرفته است. با این حال وی گفت: «حتی اگر وی دستور هم نداده باشد، او از همه‌چیز آگاه بوده است.» او تصریح کرد که به‌زودی اسناد این ادعا را هم منتشر خواهد کرد. اوباما اما در این چند روز به جای اینکه پاسخ راهکار مشاوران ترامپ را بدهد، در توییتر تنها به یک جمله اکتفا کرد: «رای». او در این توییتر کوتاه از مردم آمریکا خواست که در انتخابات به بایدن رای بدهند تا جبران نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ شود.