۰ نفر

آمریکا یک پزشک چینی-آمریکایی را بازداشت کرد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبر: 439406
آمریکا یک پزشک چینی-آمریکایی را بازداشت کرد

پلیس فدرال آمریکا یک پزشک چینی-آمریکایی را به اتهام کلاهبرداری و مشارکت در پروژه‌های دولت پکن برای دستیابی به اطلاعات محرمانه بازداشت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پلیس فدرال آمریکا روز پنج شنبه از بازداشت یک شهروند چینی تبار که پزشک کلینیک درمانی کلیولند است به اتهام کلاهبرداری در زمینه کمک 3.6 میلیون دلاری یک نهاد فدرال خبر داد.
براساس گزارش رویترز، این تبعه چینی که به اتهام همکاری با دولت چین بازداشت شده است آخرین اقدام واشنگتن علیه چین و اتهامات علیه این کشور در زمینه سرقت اطلاعات محرمانه و انتقال آن به پکن است.
پلیس آمریکا و آژانسهای اطلاعاتی این کشور روز چهارشنبه منزل دکتر «کینگ وانگ» را تفتیش کرده و او را به اتهام کلاهبرداری و ارائه اطلاعات نادرست بازداشت کرده‌اند.
دادستانهای آمریکایی مدعی هستند که وی اتهام پذیرفتن کمکهای مذکور را بدون اینکه اطلاع دهد همزمان رئیس کالج علوم و تکنولوژی دانشگاه «هواژونگ» چین است را پذیرفته و این نقض شرایط اعطای کمکهای فدرال است.
آنها می‌گویند که دکتر وانگ یک تبعه چینی-آمریکایی است که در کلینیک بیماریهای ژنتیک وابسته به کلینیک درمانی کلیولند کار می‌کرده است.
به گزارش رویترز، پلیس اف بی آی مدعی است که وانگ در پروژه «برنامه هزار استعداد» که به ادعای مقامات آمریکایی پروژه‌ای چینی برای دریافت اطلاعات ارزشمند و معتبر خارجی است مشارکت داشته است.
آنها همچنین مدعی هستند که این پروژه تا کنون 3 میلیون دلار پول از دولت چین به عنوان کمک دریافت کرده است تا از تحقیقات این پروژه که مرتبط با دولت چین هستند حمایت کند.

آمریکا طی ماههای گذشته به دلیل شکست در مقابله با ویروس کرونا با حمله به چین تلاش کرده بیشتر مشکل را به گردن مقامات چینی و اطلاع رسانی آنها در زمینه شیوع ویروس کرونا بیندازد. 

در تازه ترین موضع گیری، ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس ‌بیزنس» گفت: «کارهای زیادی هست که می‌توانیم انجام دهیم. می‌توانیم کل رابطه [با چین] را قطع کنیم.»

ترامپ و «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده‌اند چین درباره مسائل مختلف مربوط به شیوع کرونا پنهان‌کاری کرده و به صورت شفاف اطلاعات مربوط به این ویروس را در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار نداده است. 

چین این اتهامات را رد و تأکید کرده دولت آمریکا به دنبال سلب مسئولیت از خودش در مبارزه با این بیماری است.