۰ نفر

سنای آمریکا علیه چین یک طرح تازه تصویب کرد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 439366
سنای آمریکا علیه چین یک طرح تازه تصویب کرد

همزمان با تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن و هشدار دونالد ترامپ درباره احتمال قطع روابط آمریکا با چین، مجلس سنای ایالات متحده به بهانه حمایت از اقلیت مسلمانان چینی، یک طرح تازه تصویب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که در آن از دولت دونالد ترامپ خواسته شده در برابر «سرکوب اقلیت مسلمانان اویغور» پاسخ قوی‌تری به چین نشان داده و تحریم‌هایی علیه مقام‌های پکن اعمال کند.

به نوشته رویترز، طرح سنای آمریکا که از حمایت قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات برخوردار است، تازه‌ترین تلاش واشنگتن برای تنبیه پکن به موازات تشدید اتهام زنی ترامپ به چین درباره ویروس کرونا بوده است.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه آمریکایی این طرح را به سنا ارائه داده بود. او خواستار اعمال تحریمها علیه مقام‌های چینی مسئول در زمینه «سرکوب اویغورها و دیگر مسلمانان اقلیت در چین» شده است.

در طرح مصوب سنای آمریکا، کمیته اجرایی حزب کمونیست چین (پولیت بورو) به عنوان مسئول «نقض‌های فاحش حقوق بشر» علیه اقلیت مسلمانان چین شناخته شده است.

طرح ضد چینی سنای آمریکا با اجماع آرای قانونگذاران سنا (اکثریت جمهوریخواه و اقلیت دموکرات) تصویب و به مجلس نمایندگان ارسال شد تا پس از تصویب در این مجلس دارای اکثریت دموکرات، به کاخ سفید ارسال شود.

پیش از این هم در ماه نوامبر مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا طرحی را به منظور اعمال تحریم علیه مقام‌های ارشد چینی مسئول در «سرکوب‌ها در سین کیانگ» تصویب کرده بود.

در آن طرح، اسم «چن کوان گوئو» دبیر حزب کمونیست سین کیانگ و عضو کمیته اجرایی حزب کمونیست چین ذکر شده بود.

در بخشی از طرح جدید مصوب سنای آمریکا، نام چن کوان گوئو به همراه «ژو های لیون» معاون پیشین حزب کمونیست سین کیانگ به عنوان مسئولان اصلی نقض حقوق بشر در سین کیانگ ذکر شده است.

دولت چین پیشتر در واکنش به تصویب طرح مجلس نمایندگان آمریکا و تهدید به تحریم مقاماتش هشدار داده بود که هرگونه اقدام واشنگتن را به گونه متناسب پاسخ خواهد داد.

به گزارش رویترز، اقدام سنای آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ در روابط دولت ترامپ با چین بر سر همه گیری ویروس کرونا انجام شده است. واشنگتن پکن را به خاطر عدم شفافیت در مراحل اولیه شیوع کرونا مقصر همه گیری جهانی آن می داند اما چین این اتهام را رد کرده است.

 در همین راستا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه‌ای که روز گذشته پخش شده، چین را به قطع کامل رابطه تهدید کرد و مدعی شد، قطع رابطه با چین باعث ذخیره ۵۰۰ میلیارد دلار برای آمریکا خواهد شد.

دونالد ترامپ و مقام‌های دولتش که به دلیل سهل‌انگاری در مبارزه با ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند در هفته‌های گذشته تلاش کرده‌اند این کشور را مقصر شیوع کرونا جلوه دهند .