۰ نفر

تئوری توطئه در کاخ سفید

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۷
کد خبر: 439122
تئوری توطئه در کاخ سفید

در یک هفته توفانی از توییت‌های منتشر شده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا با انتقاد شدید از اوباما، پایه گذار هشتگ «اوباماگیت» شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در روز یکشنبه که بیشتر آمریکایی‌ها با رویکرد فاصله اجتماعی روز مادر را گرامی داشتند، دونالد ترامپ مشغول توییت نگاری در حساب کاربری‌اش بود. او در ۱۲۶ توییت جداگانه و خشمگینانه به اوباما تاخت و یک هشتگ غیرمعمول با عنوان اوباما‌گیت راه انداخت. توییت‌ها و ری‌توییت‌های ترامپ در میان ۸۰ میلیون دنبال‌کننده وی موجب تقویت تئوری توطئه شده است. این توییت‌ها دنباله سخنان سایت‌های محافظه‌کار بود که می‌گفتند اوباما و تیمش به دنبال بیرون کردن ترامپ از کاخ ریاست‌جمهوری هستند. در این زمینه، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران از توضیح دادن درباره بزرگ‌ترین جرم سیاسی تاریخ که معتقد به ارتکاب آن از سوی باراک اوباما است، خودداری کرد. ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در باغ رُز کاخ سفید خطاب به فیلیپ راکر، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست عنوان کرد: شما می‌دانید که این جرم چیست.

 این جرم برای همه بسیار روشن و واضح است. همه آنچه شما باید انجام دهید این است؛ روزنامه‌ها را البته به جز روزنامه خودتان بخوانید. ترامپ روز دوشنبه از تحقیقات FBI درخصوص ارتباطات کمپین انتخاباتی او با روسیه اظهار شکایت کرده و اوباما را مقصر این تحقیقات دانست که دو سال نخست ریاست جمهوری او را درگیر کرد. ترامپ از بعد از اقدام وزارت دادگستری آمریکا در رفع اتهامات علیه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین دولتش، حملاتش را علیه پرونده تحقیقات مربوط به روسیه تشدید کرده است. اوباما بر اساس گزارش رسانه‌ها روز جمعه در یک گفت‌وگوی تلفنی خصوصی گفته که در پی اتخاذ این تصمیم در قبال مایکل فلین، حاکمیت قانون در معرض خطر قرار گرفته است. او همچنین نحوه پاسخ‌دهی دولت ترامپ به بحران ویروس کرونا را یک فاجعه پرآشوب تمام‌عیار توصیف کرد. افزون بر این ترامپ در پاسخ به افشای این اظهارات اوباما، ده‌ها توییت را در حمله به وی نوشت و روی شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرد. او در همین راستا اقدام به بازنشر توییت یک مفسر محافظه‌کار کرد که اوباما را متهم به استفاده از آخرین هفته‌هایش در ریاست جمهوری به منظور حمله به مقام‌های دولت جدید بعد از وی و تخریب این دولت کرده بود. ترامپ نوشت: «این بزرگ‌ترین جرم سیاسی در تاریخ آمریکا تا امروز محسوب می‌شود!» ترامپ روز دوشنبه در پاسخ به درخواست برای نام بردن از این جرم تنها به گفتن لفظ «اوباماگیت» بسنده کرد. او ادامه داد: «اوباماگیت؛ این برای مدتی طولانی است که ادامه یافته است. این حتی از قبل از آنکه من به ریاست جمهوری آمریکا برسم،وجود داشته است. این یک فضاحت است که چنین اتفاقی افتاده است و اگر شما نگاهی به آنچه اتفاق افتاده و نگاهی به وضعیت حال حاضر و همه اطلاعاتی که دارند منتشر می‌شوند، بیندازید، با توجه به آنچه من فهمیده‌ام این تنها ابتدای کار است.» رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: «یک سری اتفاقات وحشتناک افتاده‌اند، در حالی که نباید اجازه می‌دادیم این اتفاقات دوباره در کشور ما بیفتند. در هفته‌های آینده خواهید دید که چه اتفاقاتی در ادامه خواهد افتاد.» ترامپ و محافظه‌کاران از مدت‌ها پیش تاکید داشته‌اند که کمپین انتخاباتی وی به شکل ناجوانمردانه‌ای از سوی ماموران دارای اغراض سیاسی در اف.بی.آی مورد هدف قرار گرفته است. یکسری پیام‌های متنی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا منتشر شدند، نشان دادند برخی از ماموران دخیل در تحقیقات مربوط به روسیه با لحنی تند از ترامپ انتقاد کرده‌اند. به اعتقاد ترامپ و برخی محافظه‌کاران، مایکل فلین یکی از افرادی است که در تله اوباما افتاده است. به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا جزو کسانی بود که از تصمیم «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا، مبنی بر تبرئه فلین حمایت کرد. تصمیم ترامپ درباره اوباما گیت نامیدن دخالت‌های اوباما در انتخابات سال ۲۰۲۰، درست یک روز پس از این فاش شد که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید درباره فلین انتقاد کرد. پولیتیکو اما می‌نویسد: برای ترامپ یک فرصت بسیار خوب به دست آمده است تا اذهان را با عنوان اوباما گیت، نسبت به ویروس کرونا منحرف کند. این سایت می‌نویسد: ترامپ سال‌هاست از این تئوری توطئه حمایت می‌کند و حالا این فرصت برای ارتقای این تئوری فراهم آمده است.

در سه روز گذشته ترامپ بارها نسبت به این مطلب توییت و ری‌توییت داشته است. ترامپ می‌گوید که واترگیت در برابر اوباماگیت یک مساله بی‌اهمیت است. ترامپ در فاکس‌نیوز توانسته است از طریق تاکر کارلسون نیز این تئوری را ارتقا دهد. برخی می‌گویند، در حالی که میزان کشته‌های ناشی از بیماری کرونا در حال افزایش است، کاخ سفید حالا فرصتی پیدا کرده است که اذهان را منحرف کند. جیسون میلر، مدیر ارتباطات ترامپ در کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در تیم ترامپ می‌گوید: «ترامپ استاد دستکاری در افکار عمومی است.» به اعتقاد وی نکته‌ای که نباید غفلت کرد این است که حمله به اوباما، حمله به بایدن نیز به حساب می‌آید، چرا که بایدن مهم‌ترین شخص تیم اوباما بوده است. همزمان با این تحولات نتایج نظرسنجی ایپسوس و رویترز نیز نشان می‌دهد تعداد آمریکایی‌های منتقد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سایه افزایش تعداد جان باختگان ویروس کرونا طی ماه گذشته افزایش یافته است تا ترامپ از جو بایدن رقیب دموکرات خود ۸ درصد عقب بیفتد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ای که روز‌های دوشنبه و سه شنبه انجام شد ۴۱ درصد از آمریکایی‌های بالغ عملکرد ترامپ در مقامش را تایید کرده‌اند و این نشان می‌دهد که ۴ درصد از نظرسنجی مشابه در اوایل آوریل گذشته کمتر شده است. براساس این نظرسنجی ۴۶ درصد از رای‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند گفتند که بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است سوم ماه نوامبر برگزار شود تایید می‌کنند. این در حالی است که فقط ۳۸ درصد گفتند که ترامپ را تایید می‌کنند. بایدن در نظرسنجی هفته گذشته رویترز/  اپسوس فقط ۲ درصد از ترامپ پیشتاز بود. انتقاد آمریکایی‌ها از ترامپ به شیوه رسیدگی وی به بحران کرونا روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. بر اساس این نظر‌سنجی مخالفان عملکرد ترامپ در رسیدگی به بحران شیوع کرونا در کشور از موافقانش ۱۳ درصد بیشتر است. این بالاترین مخالفت با عملکرد ترامپ از آغاز نظرسنجی است؛ این نظرسنجی پرسش درباره موافقت یا مخالفت با عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا را در اوایل ماه مارس آغاز کرد. بایدن معمولا در نظرسنجی‌های سال جاری میلادی از ترامپ پیشتاز بود، ولی پیشتازی‌اش به شکل سریعی تا هفته جاری در حال کم شدن بود. افکار عمومی آمریکا بر این باور است که ترامپ در ایجاد فرصت‌های شغلی قوی‌تر است؛ این در حالی است که بایدن برای رسیدگی به مسائل بهداشتی و سلامتی مناسب‌تر است.