۰ نفر

یک اقتصاددان آمریکایی مطرح کرد؛

رودررویی اقتصاد جهانی با رکود مرگبار/ روند بهبودی به شکل L پیش خواهد رفت

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 437645
رودررویی اقتصاد جهانی با رکود مرگبار/ روند بهبودی به شکل L پیش خواهد رفت

مردی که طلا را سرمایه با چرخه کم نام گذاشته بود، اکنون به سرمایه گذاران هشدار می‌دهد که ممکن است طی چند سال آینده با یک رکود جهانی رودررو شوند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ نوریل روبینی اقتصاددان و استاد دانشگاه مشهور در گفت‌وگوی اخیر خود با بلومبرگ عنوان کرده است که بهبود بسیار کم اقتصادی در سال جاری در ایالات متحده مشاهده می‌کند و پس از این در سال ۲۰۲۱ شاهد یک رکود اقتصادی خواهیم بود.

برخی از اقتصاددانان خوش بین هستند که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند یک بهبودی V شکل را در آینده تجربه کند چرا که تاثیر بیماری همه گیر کووید - ۱۹ در آینده کاهش خواهد یافت اما روبینی در این باره پیش می‌کند که روند اصلی اقتصادی از دیدگاه وی به شکل L خواهد بود.

وی در این گفت‌وگو تصریح کرده است که متاسفانه ترس من از این است که برخی از تمایلات عمده وجود داشته باشد… تمایلاتی که من آنها را ده تمایل مرگبار می‌خوانم که ما را به سمت یک رکود اقتصادی مرگبار در طول همین دهه جاری هدایت می‌کند، فقط موضوع زمان نامشخص وقوع چنین اتفاقی است.

برخی از عوامل مشخص این رکود مرگبار به عقیده روبینی شامل بدهی، کسر بودجه، کاهش ارزش ارز، اختلال در محیط زیست و … است.

در طول دو ماه گذشته، بانک‌‌های مرکزی و دولت‌های مختلف جهان برای حمایت از اقتصاد جهانی که با شیوع ویروس کرونا به سمت ویرانی کشیده شده است حجم عظیمی از سرمایه را به بازارهای مالی تزریق کرده‌اند.

هفته گذشته جروم پاول رییس فدرال رزرو عنوان کرد که در شرایط اضطراری فعلی، میزان بدهی از اهمیت زیادی برخوردار نیست؛ وی همچنین عنوان کرد که بانک فدرال رزرو آمادگی لازم را برای پشتیبانی از اقتصاد متزلزل ایالات متحده در شرایط کنونی داراست.

در شرایطی که بانک فدرال رزرو گام‌ها و اقداماتی را در این شرایط اضطراری برداشته که ضرورت انجام آنها وجود داشته برخی از اقتصاددانان عنوان کرده‌اند که انجام چنین اقدامات خطرناکی از سوی پاول بی سابقه نیست.

روبینی در این باره عنوان کرده است:‌این سیاست‌های پولی و مالی نه تنها مانع از «آهسته شدن روند حرکت قطار» نمی‌شود، بلکه باعث تشدید مسائل مالی و بدهی و کسری بودجه خواهد بود.

روبینی در مصاحبه خود اشاره‌ای به بازار طلا نداشت. هنوز هم بسیاری از تحلیل‌گران بازار معتقد به ادامه روند صعودی این بازار هستند چرا که اقتصاد جهانی با خطرات قطعی از جمله روند آهسته رشد اقتصادی و تورم بالا روبروست.

بسیاری از تحلیل‌گران کالا بر این باورند که قیمت طلا تا اوایل سال آینده رشد خود را ادامه خواهد داد و به سطح قیمتی بی سابقه‌ای دست خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۳، روبینی پس از پیش بینی وضعیت قیمت طلا و اشاره به اینکه تا سال ۲۰۱۵ قیمت طلا به سطح ۱۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید برای مدتی تبدیل به تیتر اخبار در این باره شد و در نهایت قیمت طلا در نوامبر همان سال ۲۰۱۳ به ۱۰۴۵ دلار در هر اونس رسید و پیش بینی وی در این باره هم محقق شد.

گفتنی است که روبینی به غیر از مساله طلا پیشترها بحران مالی سال ۲۰۰۸ را هم پیش بینی کرده بود.