۰ نفر

ادعای تکراری خروج ایران از سوریه

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبر: 437419
ادعای تکراری خروج ایران از سوریه

امروز قرار است دادگاه عالی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، رای خود را در مورد صلاحیت بنیامین نتانیاهو برای در اختیار گرفتن مقام نخست‌وزیری اعلام کند، همزمان رسانه‌های منطقه سرشار از تحلیل‌هایی در مورد نقش موشک‌پرانی نتانیاهو در خاک سوریه در عقب نشاندن «تهدید ایران» است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین بار دیگر در آستانه یک رویداد سرنوشت‌ساز برای آینده سیاسی‌اش قرار گرفته است و مطابق معمول این شهروندان سرزمین‌های پیرامون سرزمین‌های اشغالی هستند که باید برای ماندن این سیاستمدار جاه‌طلب در قدرت هزینه بدهند. یکی از اهدافی که در طول روزهای گذشته از سوی ارتش رژیم اشغالگر مورد هدف قرار گرفته است «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوریه» در نزدیکی شهر حلب است. نقطه‌ای دور از مرزهای فلسطین اشغالی که به گفته تحلیلگران، نقطه‌ای غیرعادی برای حمله رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین محسوب می‌شود. ارتش این رژیم هم حاضر به پذیرش مسوولیت حمله هوایی که دوشنبه شب به خاک سوریه شد، نشده است. اما رسانه‌های این رژیم، هدف حمله را «آزمایشگاهی که ایران برای تحقیق و توسعه موشک‌های نقطه‌زن» از آن استفاده می‌کرد، عنوان کرده‌اند. در مقابل شبکه خبری الجزیره نوشته است که این مرکز پژوهشی از سوی مخالفان دولت سوریه و نهادهای جاسوسی غربی «به نقش داشتن در تولید سلاح‌های شیمیایی» متهم بوده است. سخنگوی نظامیان موسوم به «ائتلاف ضد داعش» وابسته به امریکا در سوریه هر گونه نقش این نظامیان را در این حمله تکذیب کرده است. به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه، این مرکز تحقیقاتی در منطقه السفیره در شرق حلب مورد حمله قرار گرفته است هر چند ارقامی از تلفات و آسیب‌هایی که به این مرکز پژوهشی وارد شده است، ارایه نداده‌اند. همزمان با این رویدادها، حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم اشغالگر به نوار غزه نیز در روزهای گذشته افزایش یافته است.

تقارن نه چندان تصادفی

مطابق رویه معمول نتانیاهو، در آستانه اعلام تصمیم دادگاه عالی رژیم اشغالگر در مورد صلاحیت او برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری، حملات به خاک سوریه و نوار غزه با هدف منحرف کردن افکار عمومی آغاز شده است. این حملات با موج خبری تازه‌ای از سوی خبرنگاران و رسانه‌هایی که رشوه دادن به آنها برای پوشش خبری راضی‌کننده یکی از پرونده‌های اتهامی نتانیاهو است، همراه شده است. همزمانی حملات هوایی و موشکی رژیم اشغالگر در آستانه رخدادهای مهم سیاسی، آنقدر تکراری شده که دیگر نمی‌توان تصور کرد، ارتباطی میان این حملات و سرنوشت سیاسی نخست‌وزیری که دوست دارد مادام‌العمر زمام امور این رژیم اشغالگر را بر عهده داشته ‌باشد، وجود ندارد. در طول دو روز گذشته جنگنده‌های رژیم اشغالگر به نقاط مختلف در خاک سوریه و غزه حمله کرده‌اند و به رسم معمول چنین حملاتی بلافاصله گروهی از مخالفان دولت سوریه، ارقام درشتی از کشته‌شدگان ایرانی یا متحد ایران در این حملات منتشر کرده‌اند. بر اساس بیانیه گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» مستقر در لندن، در حملاتی که «احتمالا از سوی اسراییل به شهر المیادین در حلب انجام شده است» دست‌کم «14 ایرانی و شبه‌نظامی شیعه عراقی» جان خود را از دست داده‌اند. رویه خبری که هدف آن روشن است:«نتانیاهو در حال جنگ با ایران در خاک سوریه است.» این ‌بار اما متن گزارش‌ها و تحلیل‌ها از همیشه روشن‌تر است:«نتانیاهو، ایران را وادار به عقب‌نشینی از سوریه کرده است.» ادعایی که تاکنون بارها برای نتانیاهو رای و اعتبار خریده است و حالا هم در آستانه اعلام رای قضایی در مورد او می‌تواند باعث نجاتش از مرگ سیاسی شود.

ایران برای چندمین بار نخستین عقب‌نشینی‌اش را آغاز کرد

موج خبری تازه با توییت یکی از خبرنگاران رادیو عبری‌ زبان کان آغاز شد که در آن به نقل از مقام‌های بدون نام رژیم اشغالگر نوشته ‌بود:«ایران برای اولین ‌بار از زمان ورود به سوریه در حال تخلیه پایگاه‌های نظامی و کاهش تعداد نیروهایش است.» اما این اولین ‌بار نیست که مقام‌های رژیم اشغالگر، ادعا می‌کنند که بر اثر تلاش‌های آنها ایران از خاک سوریه عقب‌نشینی کرده است. به نوشته علی واعظ، پژوهشگر مسائل ایران در اندیشکده گروه بحران، نتانیاهو 5 ماه پیش در پاییز همین ادعا را تکرار کرده ‌بود. 18 دسامبر سال 2019 در آستانه برگزاری انتخابات قبلی رژیم اشغالگر، نتانیاهو مدعی شده‌ بود که دست‌کم «چند 10درصد» از نیروهای ایرانی، «حداقل 24درصد از آنها» خاک سوریه را «در نتیجه تلاش‌های ما» ترک کرده‌اند. مشخص است که مستشاران ایران قطعا نمی‌توانند هم در پاییز یک چهارم از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده ‌باشند و مجددا در اردیبهشت ماه «برای اولین‌ بار از آغاز حضور در سوریه» دست به همین اقدام بزنند.

مقام‌های آگاه و ادعاهای نتانیاهو پسند

همزمان بن کسپیت، تحلیلگر اسراییلی در پایگاه خبری المانیتور مستقر در واشنگتن به نقل از «مقام‌های ارشد امنیتی» رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین مدعی شده که «ایران عقب‌نشینی خود را از خاک سوریه آغاز کرده است و همزمان کاهش چشمگیری در تعداد نظامیان ایران و شبه نظامیان متحدش در خاک سوریه مشاهده می‌شود.» این تحلیلگر اسراییلی مدعی شده که در ماه‌های اخیر رژیم تحت ریاست نتانیاهو حملات بسیاری موثر و شدیدی را علیه اهداف در خاک سوریه انجام داده است «که به دلیل مشغول بودن رسانه‌ها به موضوع جهانگیری ویروس کرونا پوشش رسانه‌ای چندانی پیدا نکرده‌اند.» ادعای حملات گسترده و موثر اسراییل به منافع و متحدان ایران در سوریه و عدم پوشش رسانه‌ای به دلیل کرونا و «عقب‌نشینی ایران در نتیجه این حملات» منبع قابل تاییدی ندارد چراکه هیچ رسانه مستقلی چنین گزارش‌هایی را تایید نکرده است.

اما ادعای رسانه‌های هوادار نتانیاهو به عقب‌نشینی از سوریه خلاصه نمی‌شود. بار دیگر یک مقام ارشد بدون نام امنیتی به روزنامه‌نگار هوادار نتانیاهو گفته است که ایران فقط تا ماه نوامبر(مهرماه سال جاری) دوام خواهد آورد. یک مقام ارشد امنیتی «دیگر» هم به این روزنامه‌نگار در مورد «جمع شدن دست‌های ایران» از منطقه گفته است تا جایی که حتی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه هم از هزینه‌هایی که به خاطر همراهی با ایران پرداخته است، ناراضی است و «ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه هم تاکنون ایران را یک بار اضافه روی دوش خود تصور می‌کرد نه یک سرمایه.» این ادعا درست همزمان با آن بیان می‌شود که جیمز جفری، فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق‌الاوسط مدعی شده، دولت روسیه برای کنار گذاشتن بشار اسد در قدرت از سوریه با واشنگتن به توافق رسیده است. یک مقام بدون نام «دیگر» در قدس اشغالی هم به این خبرنگار المانیتور گفته است:«هر چند هنوز همه‌ چیز تمام نشده است اما آنها کم کم در حال خسته شدن هستند.»

کرونا و حمله به سوریه

به جز رسانه‌ها و خبرنگاران هوادار نتانیاهو، گروهی دیگر از رسانه‌ها نیز به ارتباط شرایط حاصل از شیوع کرونا و حملات رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به خاک سوریه اشاره کرده‌اند. الجزیره به نقل از یک «مقام امنیتی منطقه‌ای» می‌نویسد:«اسراییل در دوران شیوع کرونا که توجه همه کشورهای منطقه از جمله سوریه را به خود جلب کرده‌ بود، عملیات خود را در خاک سوریه افزایش داده است.» این حملات به جز حملات پنهانکارانه موشکی و هوایی به عمق خاک سوریه در بلندی‌های اشغالی جولان هم ادامه پیدا کرده و رسانه‌های این رژیم ادعا می‌کنند که حملات موشکی هلی‌کوپترهای رژیم اشغالگر از فراز بلندی‌های اشغالی جولان یک پایگاه عمده حزب‌الله لبنان را در خاک سوریه هدف قرارداده است.