۰ نفر

جو بایدن در صحنه سیاسی آمریکا گم شده است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۸
کد خبر: 435004
جو بایدن در صحنه سیاسی آمریکا گم شده است

هنگامی که صحبت از شیوع کرونا در چین به میان آمد امریکایی‌ها هیچگاه تصور نمی‌کردند که این ویروس با چنین شدتی وارد کشورشان شده و تا این حجم به امریکا خسارت وارد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در ابتدای بحث در خصوص کرونا ادعا می‌کرد که این بیماری بسیار ضعیف‌تر از آنفلوآنزا است چرا که آنفلوآنزا سالانه جان بیش از 25 هزار نفر را در امریکا می‌گیرد. اما حالا در طول تنها چند ماه ویروس کرونا بیش از 50 هزار نفر را در امریکا به کام مرگ کشانده است. از همین رو عملکرد دونالد ترامپ و نحوه مدیریت او برای مقابله با این بیماری به ‌شدت مورد نقد قرار گرفته است. بسیاری نیز او را متهم می‌کنند که از مدت‌ها قبل هشدارهای لازم برای مقابله با کرونا به وی داده شده اما او آنها را نادیده گرفته است. نادر انتصار، استاد دانشگاه آلابامای جنوبی  عنوان کرد، کرونا سوءمدیریت ترامپ را با هزینه‌ای زیاد به مردم امریکا نشان داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد که امریکا در یک بحران مدیریتی گرفتار شده است. میزان مرگ و میر در نتیجه ابتلا به کرونا در این کشور هر روز در حال افزایش است. این اتفاق چه تاثیری در آینده سیاسی دونالد ترامپ آن هم در سال انتخابات خواهد داشت؟

اگر روند کرونا به شکل کنونی ادامه پیدا کند، ممکن است صدمه جدی به ترامپ در انتخابات وارد کند. به شرط اینکه طرف مقابل یعنی جو بایدن از آن استفاده کند. مخمصه‌ای که اکنون دموکرات‌ها و شخص بایدن درگیر آن هستند، امریکا در یک بحران همه‌گیر به سر می‌برد و اینها نمی‌خواهند موضوع کرونا را به حدی سیاسی کنند که در عمل دولت نتواند کار جدی انجام دهد. این یک خطر جدی برای جو بایدن است. در طرف مقابل اگر جو بایدن بتواند نشان دهد که در صورت پیروزی تغییرات بنیادی در سیستم بهداشتی امریکا ایجاد خواهد کرد برای او امتیازی بزرگ خواهد بود. چرا که از زمان روی کار آمدن ترامپ بودجه بهداشت و درمان به حدی کاهش پیدا کرده که برخی متعجب هستند امریکا با این همه پیشرفت علمی نمی‌تواند کاری در برابر این ویروس انجام دهد. اکنون شاهد آن هستیم که ماسک به سختی در امریکا پیدا می‌شود.

کرونا با خسارت بسیار زیادی ضعف مدیریتی ترامپ را به مردم امریکا نشان داد. ولی واقعیت آن است دونالد ترامپ در شرایطی شکست خواهد خورد که طرف مقابل آن، به نحوی نشان دهد که می‌تواند این مدیریت ضعیف را جبران کند. ولی اگر بایدن بخواهد مسائل معمولی سیاسی را بیان کند و برنامه‌های درست و بلندمدتی ارایه ندهد، نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. چرا که در حال حاضر با وجود همه خرابکاری‌هایی که دونالد ترامپ انجام داده 40درصد مردم امریکا به او رای خواهند داد. هر چند این میزان اکثریت نیست ولی به اندازه‌ای هست که به او کمک کند تا در انتخابات پیروز شود. بنابراین اکنون بسیار زود است تا در خصوص شکست ترامپ صحبت کنیم، مگر آنکه کرونا خسارت‌های بیشتری به امریکا وارد کند.

به نظر شما دونالد ترامپ تا چه حد علاقه‌مند است تا موضوع کرونا را سیاسی کند؟

هدف کلی ترامپ از مصاحبه‌های روزانه تلویزیونی که انجام می‌داد، همین بود. او هر روز پشت تریبون قرار می‌گیرد تا تمام رسانه‌ها صحبت‌های او را پوشش دهند و همین اقدام او باعث شده تا فضای شیوع بیماری کرونا در امریکا سیاسی شود. هرچند روزانه برخی از مقام‌های بهداشتی دولتش کنار او حضور دارند ولی تمام حرف‌های ترامپ سیاسی است و هر چند مدت یک ‌بار دکترهایی که اطراف او حضور دارند صریحا صحبت‌های ترامپ را رد می‌کنند. ترامپ در حال بهره‌برداری سیاسی و مجانی از رسانه‌هاست. زیرا اگر به یک نفر در آستانه انتخابات هر روز در بهترین زمان پخش تلویزیونی، تریبون بدهید در حقیقت بهترین موقعیت را برای او فراهم کرده‌اید.

کرونا این موقعیت را مجانی در اختیار دونالد ترامپ برای تبلیغات قرار داد. این در حالی است که جو بایدن در رسانه‌ها گم شده و مشخص نیست کمپین او در چه شرایطی قرار دارد و تنها گاهی صحبت‌هایی را مطرح می‌کند ولی او به اندازه ترامپ فرصت حضور تلویزیونی ندارد و هنگامی هم که حضور پیدا می‌کند صحبت‌های او چندان جذاب نیست. مشکل اینجاست که هر چند دونالد ترامپ عملکرد خوبی ندارد ولی طرف مقابل او جو بایدن در صحنه سیاسی امریکا گم شده است.

دونالد ترامپ از کرونا به عنوان یک فرصت سیاسی و تبلیغاتی بهره‌برداری می‌کند. آیا فکر نمی‌کنید این حضور مستمر و مداوم در نهایت به ضرر او تمام خواهد شد؟

این حضور مستمر ترامپ پشت تریبون تبعات منفی هم برای او خواهد داشت. چرا که به مردم نشان می‌دهد تا چه حد حرف‌های بی‌ربط و چرت و پرت بیان می‌کند. ولی متاسفانه جامعه امریکا به حدی قطبی شده است که طرفداران ترامپ به هیچ عنوان به این موضوعات توجه نمی‌کنند. به ‌طور مثال، در همسایگی من یک زن و شوهر طرفدار ترامپ حضور دارند که شوهر اکنون کرونا گرفته و در کما قرار دارد و احتمالا زنده نخواهد ماند. ولی با وجود این شرایط باعث نشده که آن زن به ترامپ رای ندهد و معتقد است که عملکرد خوبی برجا گذاشته است. حتی مرگ عزیزترین نفرات هم باعث نشده طرفداران ترامپ از او روی برگردانند. طرفداران ترامپ او را به مانند یک بت پرستش می‌کنند. هنگامی که یک نفر تبدیل به بت شود هیچگاه دیگران به اشتباه و ناتوانی او پی نخواهند برد و تنها او را مانند بتی می‌بینند که می‌تواند آرمان‌های خیالی رای‌دهندگان را اجرا کند. متاسفانه طرفداران ترامپ در چنین شرایطی قرار دارند. کرونا با وجود اینکه صدمات بسیار زیادی به مردم وارد کرده و حتی از کار بیکار شده‌اند اما باز هم مقصر را فرد دیگری می‌دانند. حتی برخی از آنها کماکان کرونا را نیز به دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مربوط می‌دانند! من بیش از 50 سال است که در امریکا زندگی می‌کنم، هیچگاه فکر نمی‌کردم جامعه امریکا روزی به این حد قطبی شود و ایالات متحده در چنین شرایطی قرار گیرد.

با توجه به قطبی شدن جامعه امریکا، احتمالا شاهد تاثیرگذاری جامعه شناور در انتخابات نوامبر 2020 خواهیم بود. فکر می‌کنید این بخش از جامعه به چه سمتی گرایش پیدا می‌کند؟

جامعه شناور امریکا طیف وسیعی از افراد را شامل می‌شود. بخش عمده‌ای از این جامعه را جوان‌ها تشکیل می‌دهند که به ‌طور معمول و سنتی کمتر از سایر مردم امریکا پای صندوق رای حاضر می‌شوند. تنها در موارد خاص شاهد این اتفاق بودیم که آخرین مورد مربوط به حمایت گسترده جوانان از باراک اوباما در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود. سیاهپوست‌ها و زنان نیز بخش دیگری از این جامعه شناور هستند. اگر به نحوی اینها وارد شوند و رای بدهند قطعا تعیین کننده خواهد بود. البته این کار آقای بایدن است که بتواند آرای این بخش از جامعه را به خود جذب کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. ولی اگر به نحوی بتواند میزان مشارکت جامعه شناور امریکا را نسبت به سال 2016 بین 5 تا 6 درصد افزایش دهد قطعا در نتیجه انتخابات تعیین کننده خواهد بود. با این همه ما نمی‌دانیم که چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا نه. البته این اتفاق به شکل خودکار انجام نخواهد شد. اوباما در دو دور توانست این کار را انجام دهد ولی مشخص نیست که بایدن بتواند چنین کاری کند. شواهد نیز تا به امروز نشان نمی‌دهد که کار زیادی بتواند در این زمینه انجام دهد.

بخش دیگری که باید به آن توجه کرد زنان سفیدپوست حومه‌نشین هستند که یک بخش مهم از رای‌دهندگان شناور را تشکیل می‌دهند. در سال 2016 بسیاری تصور می‌کردند به دلیل اینکه هیلاری کلینتون یک زن است همه آنها به او رای خواهند داد. ولی در عمل 55 درصد زنان سفیدپوست امریکا به ترامپ رای دادند. جو بایدن اگر نتواند تغییری در این آرا ایجاد کند و حدود 5 تا 6 درصد از این آرا را از سمت ترامپ به سمت خود جذب کند باز هم نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد. جامعه شناور مهم‌ترین تاثیر را در انتخابات خواهند داشت و اگر بایدن پیروزی می‌خواهد باید یک تغییر بالای 5 درصدی در آرای این بخش ایجاد کند.

طی چند وقت اخیر تظاهرات محدودی از سوی برخی طرفداران آقای ترامپ در حمایت از برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا برگزار شد. این افراد چه بخشی از جامعه امریکا را شکل می‌دهند و آیا این عقاید اکثریت جامعه امریکا را تشکیل می‌دادند؟

خیر، اما اقلیتی پر سر و صدا هستند. در آخرین نظرسنجی‌هایی که منتشر شده هنوز 95 درصد مردم امریکا موافق اعمال محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا هستند. معترضان اقلیتی بسیار کوچک ولی پر سر و صدا هستند که طرفداران سرسخت ترامپ محسوب می‌شوند و به لحاظ طرز تفکر به‌شدت عقب‌افتاده هستند. این بخش از جامعه هنوز تصور می‌کنند کرونا وجود ندارد بلکه همه آن را یک توطئه سیاسی علیه ترامپ می‌دانند و باید جلوی این توطئه گرفته شود و معتقدند کرونا از سوی مخالفان ترامپ ایجاد شده تا او را شکست دهند. حتی ترامپ در برخی از سخنرانی‌های خود نیز مردم را تحریک می‌کند تا بخشی از طرفداران در حمایت از او به خیابان‌ها بیایند. این بخش از جامعه امریکا طرفداران جدی ترامپ هستند.

به گفته شما بخش اعظمی از جامعه امریکا مخالف برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا در امریکا و همچنین بازگشایی تمام و کمال اقتصاد امریکا در زمانی هستند که ویروس جان تعداد زیادی از شهروندان این کشور را به صورت روزانه می‌گیرد. شاید ترامپ تصور می‌کرد با اعلام بازگشایی اقتصادی، بخش زیادی از مردم از وی حمایت کنند اما این اتفاق رخ نداد؛ این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ترامپ در حال انجام یک بازی عجیب است. او تاکید دارد که هر ایالتی می‌تواند به صورت خودکفا برای برداشتن محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کند. ایالت‌های طرفدار ترامپ محدودیت‌ها را زودتر برداشتند. به‌ طور مثال جایی مانند جورجیا تصمیم گرفته که محدودیت‌ها را بردارد. ایالتی مانند کارولینای جنوبی تمام محدودیت‌ها را برداشته است و مردم حتی کنار دریا نیز رفته‌اند. بنابراین هم قصد دارد نشان دهد که موافق مسائل بهداشتی است و از سوی دیگر به دنبال تحریک طرفدارانش است که بیرون بیایند و از او طرفداری کنند و جامعه را باز کند و قصد دارد هر دو سوی ماجرا را داشته باشد. این مساله بسیار مهمی است. اکثر جامعه امریکا موافق باز کردن جامعه در مقطع کنونی نیستند.

ولی تعداد اندکی که به خیابان‌ها می‌آیند و به دنبال فشار بر فرمانداران هستند، اینها گروه‌های فشاری هستند که تعدادشان بسیار کم و نفوذ بسیار بالایی دارند.

فرمان اجرایی که آقای ترامپ در بحث مهاجرت امضا کرد را تا چه حد یک اقدام سیاسی می‌دانید و چه ابعادی در آینده خواهد داشت؟

قطعا این تصمیم ترامپ با اهداف سیاسی صورت گرفته است چرا که یکی از برنامه‌های مهم دولت ترامپ قبل از ورود کرونا به امریکا بود. حالا با شیوع کرونا و افزایش بیکاری بهانه‌ای شده تا ورود مهاجران به امریکا را نیز محدود کند. البته ترامپ بهانه‌های زیادی را در خصوص این تصمیم مطرح کرده تا مردم قانع شوند. البته این فرمان اجرایی برای 2 ماه و قابل تمدید است و برای آن استثناهایی نیز در نظر گرفته است.

مثل کارگران در بخش‌های بهداشتی و کشاورزی شامل این فرمان نمی‌شوند. در بخش کشاورزی بدون کارگران مکزیکی تولید مزارع امریکایی‌ها فلج خواهد شد. چرا که اگر مکزیکی‌های مهاجر نباشند مردم امریکا جایگزین نخواهند شد. اما به ‌طور قطع هدف ترامپ این است که طی دو ماه آینده این موضوع چگونه پیش خواهد رفت. اگر در طول این مدت مخالفت چندانی صورت نگیرد سعی خواهد کرد تا از این فرصت استفاده سیاسی کند و ممنوعیت مهاجرت را به صورت یک سیاست دائمی تبدیل کند.

اکنون بحث محدودیت برای صدور کارت سبز نیز مطرح شده، آیا این قانون مشکلی برای مهاجرانی که در داخل حضور داشتند، ایجاد نخواهد کرد؟

آنهایی که اکنون در امریکا حضور دارند و ویزای کاری H1B را در اختیار دارند، یک دوره محدود دارند. این فرمان اجرایی تا زمانی که این ویزای موقت اعتبار داشته باشد، تاثیری نخواهد داشت. معمولا این ویزا یک تا دو ساله صادر می‌شود و سپس امریکا را ترک خواهند کرد. ولی اگر در طول اجرای این فرمان تاریخ ویزاها به پایان برسد دیگر توان تمدید نخواهند داشت. یا افرادی که در داخل متقاضی کارت سبز هستند طبق دستور ترامپ دیگر نمی‌توانند این کارت را دریافت کنند. یا پاسخ به درخواست منفی خواهد بود که در چنین شرایطی باید امریکا را ترک کنند و یا اینکه پرونده در حالت بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

دموکرات‌ها در حال متحد شدن هستند و افراد تعیین کننده مانند اوباما و سندرز از جو بایدن برای نامزدی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها اعلام حمایت کردند و به نظر می‌رسد فضا منسجم‌تر از سال 2016 است. این اتفاق تا چه حد می‌تواند در نوامبر2020 برای آقای بایدن تعیین کننده باشد؟

این اتفاق مهمی است؛ زیرا ما چنین انسجامی را میان دموکرات‌ها در سال 2016 ندیدیم. ولی این انسجام زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که رفتار و عملکرد مثبت بایدن در کنار آن قرار گیرد. بایدن نمی‌تواند تنها کنار بنشیند و بگوید اوباما یا سندرز و... از او حمایت می‌کنند و طرفداران آنها نیز پشت سر بایدن قرار می‌گیرند. این اتفاق به شکل اتوماتیک رخ نخواهد داد. هنگامی که آقای سندرز بیان می‌کند من پشتیبان 100 درصدی آقای بایدن هستم، دلیل نمی‌شود تمام طرفداران سندرز به بایدن رای دهند. بایدن باید خود به پیش بگذارد. بایدن به عنوان یک نماینده باید عمیق و موثر‌تر از چیزی که تاکنون عمل کرده دست به اقدام بزند تا طرفداران حامیان او نیز به سمتش گرایش پیدا کنند. به صورت خودکار طرفداری اوباما یا سندرز تمام طرفداران آنها را به سمت بایدن سوق نمی‌دهد. بایدن باید نشان دهد فردی است که قابلیت شکست ترامپ در ماه نوامبر را خواهد داشت.

در ابتدای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها چندان امیدی به بایدن وجود نداشت ولی به ناگاه انفجاری در کمپین ایشان رخ داد و همه‌ چیز تغییر کرد. با توجه به زمان قابل توجهی که تا انتخابات باقی مانده و هیچ کمپینی برگزار نمی‌شود و اتفاق جدیدی نمی‌تواند رخ دهد، آیا تصور نمی‌کنید بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها و زمانی که باقی است خود را بازیابی کند؟

این امکان وجود دارد؛ بایدن فردی است که سال‌ها در انتخابات حضور داشته است. از انتخابات محلی در ایالت خود گرفته تا سنا و معاون اولی فعالیت کرده است. او سومین بار است که برای ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند. بنابراین او اصلا فرد بی‌تجربه‌ای در کمپین‌های انتخاباتی نیست و فرصت دارد تا خود را بازیابی کند.

اما آیا این‌کار را انجام دهد و بتواند بار دیگر مانند انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها اوج بگیرد بستگی به خود بایدن و همچنین شرایط امریکا در دو ماه آینده دارد. تنها کاری که بایدن باید انجام دهد این است که از لاک خود خارج شود. هرچند شرایط کرونا تا حدی این فضا را برای او محدود کرده اما باید به نحوی از لاک خود بیرون بیاید و غیبت رسانه‌ای خود را جبران کند. در غیر این صورت ترامپ می‌تواند با شیوه 4 سال پیش خود بار دیگر رییس‌جمهور امریکا شود.

آقای بایدن به ناگاه بحث میشل اوباما، همسر باراک اوباما را برای معاون اولی خود مطرح کرد این موضوع و حتی تعیین معاون اول زن تا چه حد قابلیت تاثیرگذاری در انتخابات دارد؟

این موضوع مهم هست ولی باید یادآوری کرد که در انتخابات سال 2016 یک زن برای رسیدن به مسند ریاست‌جمهوری مبارزه می‌کرد. پس این موضوع اتفاق جدیدی نیست. ولی این موضوع از آن جهت مهم است که بتواند رای زنان را به خود جذب کند. بایدن اگر بتواند از این طریق 5 تا 10 درصد از آرای شناور زنان را به سمت خود بیش از دوره‌های قبل جذب کند این موضوع بسیار اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل روی این موضوع بارها و بارها مانور داده است. البته معاونی که انتخاب می‌کند باید بسیار فعال‌تر از خود بایدن باشد. چرا که بایدن سن بالایی دارد و باید زنی معاون او باشد که در کمپین‌ها خودش را نشان دهد فعالیت زیادی داشته باشد.

گزینه محتمل را چه کسی می‌دانید؟

به نظر من کمالا هریس، سناتور کالیفرنیا اصلی‌ترین گزینه معاون اولی بایدن است. چرا که ایالت بسیار مهمی را نمایندگی می‌کند. الیزابت وارن دیگر گزینه تصدی این پست است. یا خانم گرشن ویتامر، فرماندار میشیگان که طی ماه‌های اخیر عملکرد بسیاری خوبی در مبارزه با ویروس کرونا از خود نشان داده، می‌تواند گزینه محتمل معاون اولی بایدن باشد. ولی احتمال اینکه میشل اوباما این پست را قبول کند بسیار اندک است.