۰ نفر

صادرات ماسک و دستکش در ۸۰کشور ممنوع شد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
کد خبر: 433954
صادرات ماسک و دستکش در ۸۰کشور ممنوع شد

سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد که۸۰کشور و قلمرو گمرکی صادرات ماسک صورت، وسایل حفاظتی، دستکش و سایر اقلام را برای جلوگیری از کمبود در زمان شیوع ویروس کرونا ممنوع یا محدود کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سازمان جهانی تجارت اعلام کرد که این محدودیت از سوی ۷۲ عضو این سازمان و هشت کشور غیرعضو وضع شده است اما تنها ۱۳ کشور عضو طبق مقررات این نهاد عمل کرده و به سازمان جهانی تجارت اطلاع داده‌اند.

عدم شفافیت درباره محدودیتها و ناکامی در همکاری بین المللی ممکن است تلاشها  برای کند کردن روند شیوع بیماری کووید ۱۹ را آهسته کند. این بیماری تاکنون دو میلیون و ۶۴۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و جان حدود ۱۸۵ هزار نفر را گرفته است.

در گزارش سازمان جهانی تجارت آمده: اگرچه معرفی محدودیت صادراتی اقدام قابل درکی است اما عدم همکاری بین‌المللی در این زمینه ممکن است دسترسی کشورهای متکی به واردات به اقلام بهداشتی ضروری را قطع کند و با مداخله در زنجیره تامین کالاهای پزشکی، چنین اقداماتی مانع واکنش ضروری برای تامین اقلام بهداشتی می‌شوند.

ممنوعیت صادرات و محدودیتها معمولا در سازمان جهانی تجارت ممنوع هستند اما استثناهایی وجود دارند که اجازه می‌دهند ممنوعیت موقتی برای جلوگیری از کمبود کالاهای غذایی یا سایر کالاهای ضروری در کشور صادرکننده اعمال شوند.

محدودیت‌های سفر، جریان تجارت کالاهای ضروری برای مبارزه با کرونا را کند کرده اما محدودیتهای صادراتی، تنظیم تصمیمات خرید و یافتن تامین کنندگان جدید را برای دولتها و شرکت‌ها دشوار کرده است.

سران گروه جی ۲۰ که متشکل از اقتصادهای پیشرفته جهان هستند، ماه گذشته اعلام کردند که هر گونه اقدامی در واکنش به پاندمی کرونا باید هدفمند، مناسب، شفاف و موقتی باشد اما محدودیتهای صادراتی جدید از آن زمان اعمال شده اند.

آمریکا هفته گذشته از چین خواست در مقررات جدید کنترل کیفیت صادرات تجهیزات حفاظتی تجدیدنظر کند زیرا این مقررات مانع روند عرضه می‌شود. فرانسه هم با وجود درخواست مکرر سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای رفع محدودیت‌ها و مقابله با کمبود دارو در کشورهای دیگر، فهرست داروهایی که با محدودیتهای صادراتی روبروست را گسترش داد.

سازمان جهانی تجارت  اعلام کرده که این محدودیتها باعث می شود کشورهای دیگر اقدامات مشابه انجام دهند و میزان عرضه مورد نیاز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، پیامدهای سیاسی این محدودیتها واکنش جهانی به پاندمی کرونا را تضعیف خواهد کرد و باعث تکرار مکرر شیوع بیماری می‌شود که روی زندگی همه تاثیر می‌گذارد و باعث به تاخیر افتادن دریافت کالاهای مورد نیاز می‌شود.