۰ نفر

یک بام و دو هوای پزشکان انگلیس برای درمان بیماران کرونایی

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۱۰
کد خبر: 431490
یک بام و دو هوای پزشکان انگلیس برای درمان بیماران کرونایی

اعتراض پزشکان انگلستان به نبود پوشش های محافظتی منجر به اعلام امکان خودداری کادر درمان از ارائه خدمات درمانی شده از سوی دیگر یک نهاد دولتی پرستاران را تهدید به اخراج یاپیگیری قضایی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، طی روزهای گذشته آمار شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف رو به افزایش بوده است و در این بحران شرایط کاری اعضای کادر درمان یکی از ارکان مهم مقابله با این ویروس محسوب می‌شود.

افزایش غیر منتظره حجم مبتلایان و قربانیان کرونا، بسیاری از کشورها را با بحران کمبود تجهیزات درمانی، بهداشتی و حتی نبود نیرو انسانی در بیمارستان‌ها مواجه کرده است.

مدتها است که رسانه‌های خارجی اخبار متعددی را از کمبود پزشک و پرستار برای رسیدگی به بیماران منتشر می‌کنند و خبرها حاکی از آن است که شماری از اعضای کادر درمان در کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا از ترس ابتلاء به ویروس کرونا، حاضر به حضور در بیمارستان و ارائه خدمات درمانی نیستند.

از سوی دیگر کمبود ماسک و تجهیزات بهداشتی برای کارکنان مراکز درمانی، صدای اعتراض پزشکان و پرستاران را در برخی کشورها ازجمله انگلیس درآورده است.

فریاد اعتراض پزشکان نسبت به کمبود تجهیزات

روزنامه ایندیپندنت امروز گزارشی را با عنوان «انتقاد پرستاران بریتانیا از کمبود پوشش حفاظتی مناسب» منتشر و به این موضوع پرداخته است.

بر اساس این گزارش، پزشکان انگلستان بارها نسبت به نبود پوشش‌های محافظی نظیر ماسک، دستکش و لباس مناسب اعتراض کرده‌اند. این در حالی است که اخیراً مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا، به خاطر اظهاراتش دایر بر اینکه «کادر پزشکی بیش از حد از پوشش‌های حفاظتی استفاده می‌کنند»، مورد انتقاد شدید مردم و پزشکان قرار گرفت.

به دنبال کمبود اقلام محافظتی در انگلستان و جان باختن شماری از درمان کنندگان آن هم به دلیل نبود اقلام مورد نیاز، اتحادیه پرستاران بریتانیا اعلام کرد؛ «پرستارانی که پوشش‌های حفاظتی در اختیار ندارند، می‌توانند از درمان بیمارهای مبتلا به ویروس کرونا خودداری کنند»

سخنگوی اتحادیه پرستاران در این باره گفته است: این خلاف تمام انگیزه‌های پرستاران است، اما ایمنی آنها نباید کم‌اهمیت انگاشته شود.

مجوز عدم درمان و رسیدگی به بیماران کرونایی در انگلیس در حالی از سوی اتحادیه پرستاران این کشور صادر شده است که تا امروز شمار مبتلایان بریتانیا به کرونا به رقم ۸۴ هزار و ۲۸۳ نفر و تعداد قربانیان نیز به ۱۰ هزار و ۶۱۲ نفر رسیده است.

حال با وجود معافیت پرستاران انگلیسی از درمان بیماران کرونایی آن هم در صورت نبود امکانات بهداشتی و محافظتی ممکن است شمار زیادی از اعضای کادر درمانی با این بهانه بیمارستان‌ها را ترک و مبتلایان به کرونا را تنها بگذراند.

اخراج پرستاران یا زندان

اما در کنار اعلام رسمی اتحادیه پرستاری در این باره، از سوی دیگر کالج سلطنتی پرستاران بریتانیا پرستارانی را که به دلیل مجهز نبودن به پوشش‌های محافظتی از از ادامه کار خودداری می‌کنند را تهدید به اخراج یا پیگیری قضائی کرده است.

بنابر اعلام این نهاد دولتی، کسانی که از رفتن به سر کار خودداری می‌کنند، باید خود را برای اخراج به بهانه قصور حرفه‌ای و احتمالاً در پیگیری‌های بعدی با اتهامات جنایی آماده کنند.

کالج سلطنتی پرستاران بریتانیا در هشدار به پرستارانی که کارشان را ترک می‌کنند، اعلام کرده که ممکن است این افراد در موارد بسیار نادر به اتهام «قتل غیرعمد در چارچوب حرفه» تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

این در حالی است که تاکنون ۱۹ نفر از اعضای کادر پزشکی بر اثر ابتلاء به کرونا جان باخته‌اند اما به گفته مقامات نظام درمانی بریتانیا، این رقم واقعی نیست و قطعاً تعداد جان باختگان بسیار بیشتر است.

در شرایط کنونی کادر پزشکی انگلستان در یک سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌دانند که باید به دستورات کدام نهاد عمل کنند چرا که در صورت عمل به اعلام اتحادیه پرستاران مبنی بر امکان خودداری از ارائه خدمات درمانی، با تبعاتی ازجمله اخراج یا اتهام قتل غیر عمد از سوی کالج سلطنتی روبرو خواهند شد.

این در حالی است که این وضعیت ناشی از عملکرد ضعیف دولت انگلیس و وزارت بهداشت این کشور در زمینه تأمین تجهیزات محافظتی برای کادر درمانی است.