۰ نفر

عید پاک مسیحیان قدس زیر سایه کرونا

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۰۷
کد خبر: 430570
عید پاک مسیحیان قدس زیر سایه کرونا

مراسم عید پاک در اراضی اشغالی، امسال رنگ و بوی دیگری دارد. خیابان «ویا دولوروسا» در بیت المقدس که هر ساله مملو از مسیحیان معتقدی بود که در صفوف منظم مسیر منتسب به حضرت مسیح(ع) را طی می کردند و دعا می خواندند،امروز در روز عید پاک تنها میزبان تعداد انگشت شمار راهبه‌هایی است که از دو روز گذشته با صلیبی در دست و ماسکی بر صورت در خیابان های قدیمی حرکت کرده و مراسم را اجرا می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، ثبت بیش از 10 هزار مبتلا و مرگ دست کم 90 نفر بر اثر «کووید19» و ترس از شیوع گسترده ویروس کرونا در اراضی اشغالی، مسئولان اسرائیلی را به برقراری تدابیر شدید امنیتی برای اعمال محدودیت های تردد در بخش‌های مختلف واداشته است.

به واسطه این شرایط بحرانی، پیروان مسیحی عیدپاک را مجازی برگزار کردند و  آنطور که رهبران مسیحی از آنها خواسته بودند در صفحات ویژه فیس بوک یا دیگر شبکه های اجتماعی شکوه این مراسم را با «ایموجی»های مذهبی حفظ کردند. «ابوناصر» از ساکنان شهر «حیفا» که به گفته خودش در 50 سالی که از خدا عمر گرفته نخستین باری است که عید پاک را در خانه برگزار کرده است، گفت: «امیدوارم این بحران زودتر تمام شود. اینکه مجبور بودم امسال در این هفته مقدس در خانه بمانم برایم واقعاً آزاردهنده بود.»

 در اسرائیل سختگیری ها به حدی است که اگر ساکنان برای کارهای غیرضروری بیش از 100 متر از خانه دور شوند 1400 دلار جریمه خواهند شد و برقراری شرایط شبیه حکومت نظامی در تمامی بخش ها تجمعات خانوادگی را نیز محدود کرده است و تنها دیوار ندبه برای زیارت یهودیان باز است. با وجود این شرایط مراسم‌‌‌های مذهبی کاتولیک ها در روزهای آتی به شیوه محدود و مجازی برقرار است و فرودگاه تل آویو نیز برای برپایی آتش مقدس مسیحیان ارتودوکس آماده شده است.

کرونا، بحرانی مضاعف برای غزه

اما در جایی نه چندان دور از بیت المقدس، کرونا زندگی فلسطینیان را دستخوش سختی هایی کرده است. بسیاری از ناظران بر این باورند که «کووید19» برای جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری غزه تبعات هولناکی را رقم خواهد زد و با توجه به سیستم بهداشتی ضعیف منطقه آمار بالای تلفات انسانی دور از ذهن به نظر نمی رسد. به عبارت دیگر می توان کرونا را بحرانی مضاعف بر شرایط چندین ساله و وخیم انسانی در این بخش از جهان دانست که نه تنها از بعد اجتماعی و اقتصادی که آتش جنگ با اسرائیل را نیز گسترده‌تر خواهد کرد.

اما تلاش ها برای کنترل این بحران ویروسی در غزه علاوه بر اینکه برای بهداشت عمومی و به دلایل انسانی حائز اهمیت است، عاملی برای کنترل خشونت در منطقه نیز خواهد بود. چراکه خصومت های بازیگران داخلی و خارجی در این منطقه فلسطین در سایه مقابله با کرونا، جنگ را حتی به مدت محدود کنترل کرده و آتش بسی اجباری را رقم خواهد زد.

اتفاقی که به نوشته «یوروپین کانسیل آف فارن ریلیشنز» در روزهای کرونایی غزه رخ داده و حماس و اسرائیل با کنترل خشونت‌ها برای کنترل کرونا گام برمی دارند. براساس آخرین گزارش‌ها، اسرائیل محموله های کالاهای اهدایی جهان و کیت‌های تشخیصی را با کمک نظامیان خود به غزه می رساند. در همین حال سازمان ملل نیز با تجهیز اقلام ضروری، با ایجاد ارتباط میان کارشناسان بهداشتی اسرائیل و فلسطین به کنترل اوضاع کمک خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز که این روزها، با شیوع کرونا در قاره سبز وضعیت نه چندان خوبی را تجربه می کند، از این فرصت بهره گرفته و در کنار سازمان ملل آمده تا با ارسال محموله های پزشکی و بهداشتی به غزه در کنترل کرونا در این منطقه نقش آفرینی کند.

آنچه مسلم است غزه در دوران پساکرونا شرایط اقتصادی وخیمی را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر با اعمال شرایط قرنطینه بسیاری از کارگران فلسطینی بیکار شده اند، به طوری که طبق آخرین آمارها تاکنون شمار بیکاران به 43 درصد رسیده است. این شرایط به علاوه آغاز تنش‌ها، کابوس تلخ تری را پیش چشم ساکنان غزه به تصویر کشانده است. بنابراین می توان گفت طرح‌های کمکی کوتاه مدت تنها مسکنی برای ساکنان غزه است و درمانی برایشان نخواهد داشت و سازمان ملل و کشورهای اروپایی باید تدبیری اساسی برای آن داشته باشند. بواقع مداخلات در مواقع اضطراری تنها سنگینی تبعات را کاهش می دهد اما بدون شک بحران اصلی برای فلسطینی ها پس از کرونا آغاز می‌شود.‌