۰ نفر

چین: دانشمندان باید بگویند کرونا از کجا آغاز شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۲۱
کد خبر: 430061
چین: دانشمندان باید بگویند کرونا از کجا آغاز شد

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه شهر «ووهان» کانون انتشار ویروس کرونا بوده است را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری روز پنجشنبه اتهامات آمریکا درباره اینکه شهر «ووهان» مرکز انتشار ویروس کرونا بوده را رد کرد و گفت این مسئله‌ای است که دانشمندان باید پاسخ آن را بیابند. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در یک مصاحبه گفت: «این ویروس که از شهر ووهان در چین آغاز شد ما را در برابر چالش عظیمی قرار داده است. وقتی که کسی پنهان‌کاری می‌کند و کسانی را که پیشقدم می‌شوند و می‌خواهند درباره اتفاقات صحبت کنند را مجازات می‌کنند همین اتفاق می‌افتد. این مسئله قابل قبول نیست.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «در زمان‌های بحران است که آدم ارزش شفافیت و ایده‌هایی که ما در آمریکای آزاد داریم را می‌فهمد.»

«ژائو لیجان»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه، در واکنش به این اظهارات پامپئو گفت: «اولاً چین، نخستین کشورش بود که شیوع ویروس کرونا را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد، اما این بدان معنی نیست که این ویروس از ووهان آغاز شد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اپیدمی می‌تواند از هر شهر، کشور یا منطقه‌ای آغاز شود. اینکه منشأ این ویروس کجا بوده یک بحث جدی علمی است که دانشمندان و متخصصان پزشکی باید به آن پاسخ بدهند.»

وی اضافه کرد: «روز ۸ آوریل، ووهان با برداشتن قرنطینه ۷۶ روزه حیات تازه‌ای را تنفس کرد و به دنیا برای مبارزه با این ویروس روحیه داد. درک فزاینده‌ای ایجاد شده که روش چین کارساز بوده و چین تجربیات ارزنده‌ای دارد که می‌توان آن را آموخت. هر کشور مسئول، قاطعانه در برابر اقدامات غیرقابل‌توجیه برای برچسب‌گذاری روی ویروس‌ها خواهد ایستاد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تأکید کرد: «دوماً، اتهام پنهان‌کاری چین، بی‌اساس است. مکرراً درباره تقویم زمانی تعاملات مفصل میان چین و آمریکا صحبت کرده‌ایم. بعد از شیوع این ویروس، چین فوراً آن را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد، توالی ژنتیکی آن را در اختیار سایر کشورها قرار داد و با افراد متخصص در زمینه جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر و مهار آن در سطح دنیا همکاری کرد و بازخورد مثبتی هم از جامعه بین‌الملل دریافت کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «سوم، بدنام‌سازی چین اقدام جالبی نیست. ویروس، مرز، نژاد و نظام اجتماعی نمی‌شناسد. همه کشورها باید حقوق افراد برای زندگی و سلامت را در اولویت قرار دهند.»

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود.

۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود. 

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

جدیدترین آمار و ارقام مربوط به شیوع کرونا حاکی از ابتلای یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۷۳ نفر از مردم سراسر جهان به کرونا و مرگ ۸۸ هزار و ۵۰۵ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس می‌باشد.

آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان در جهان را دارد و اسپانیا با ۱۴۸ هزار و ۲۲۰ مورد ابتلا و ۱۴ هزار و ۷۹۲ مورد فوتی در جایگاه دوم و ایتالیا با ۱۳۹ هزار و ۴۲۲ مورد ابتلا و ۱۷ هزار و ۶۶۹ مورد فوتی در جایگاه سوم کشورهای جهان با بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارند.