۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهترین سود هفتگی شاخص داوجونز از۱۹۳۸ به ثبت رسید/ سود هفتگی سه شاخص اصلی بورس‌های جهانی مثبت بسته شد

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹
کد خبر: 427407
بهترین سود هفتگی شاخص داوجونز از۱۹۳۸ به ثبت رسید/ سود هفتگی سه شاخص اصلی بورس‌های جهانی مثبت بسته شد

بازارهای سهامی روز جمعه ریزش کردند، این ریزش در حالی اتفاق افتاد که حتی مجلس نمایندگان هم پالس‌های مثبت خود را در تصویب بسته محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری نشان داد. اوایل صبح جمعه، گزارشی جدید بیانگر آن بود که پس از بحران مالی ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیشترین فشار به تمایل مصرف کنندگان وارد شده است.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ در پایان معاملات روز گذشته شاخص داوجونز با کاهش بیش از ۴ درصدی (ریزش بیش از ۹۰۰ واحدی) بسته شد. شاخص‌های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک نیز هر کدام بیش از ۳ درصد کاهش داشتند.

اما سودهای اشباع شده در اوایل هفته، در نهایت موجب شد که در کارنامه هفتگی بازارهای سهامی داوجونز افزایش ۱۲.۸ درصدی در کل هفته حتی با وجود ریزش روز جمعه داشته باشد، این بزرگترین سود هفتگی است که شاخص داوجونز از سال ۱۹۳۸ تاکنون به ثبت رسانده است. شاخص اس اند پی ۵۰۰ هم با ثبت بهترین سود هفتگی از سال ۲۰۰۹ تاکنون، افزایش ۱۰.۳ درصدی به ثبت رساند.

یک روز پیش از این بازارهای سهامی برای سومین روز متوالی افزایش داشتند، این افزایش ناشی از امیدواری سرمایه گذاران به بسته محرک ۲ تریلیون دلاری بوده که مجلس سنا اجرای آن را به تصویب رساند تا بخشی از خسارت‌های اقتصادی داخل ایالات متحده ناشی از گسترش شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد. روز پنجشنبه شاخص اس اند پی ۵۰۰ برای نخستین بار از اواسط ماه فوریه توانست در سه روز متوالی روند افزایشی به ثبت برساند.

مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) نیز بعد از ظهر جمعه، با نشان دادن پالس‌های مثبت به بسته محرک، آن را برای امضای نهایی به کاخ سفید و دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده واگذار کرد.

پس از آنکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد برنامه مشخصی برای مقابله با شیوع کرونا در منطقه توافق کنند، ضرر و زیان در سه شاخص اصلی بازارهای سهام اروپا در پایان روز جمعه مشاهده شد.

کشورهایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و فرانسه - که ویروس کرونا به شدت در درون مرزهایشان شیوع پیدا کرده است- خواستار انتشار مشترک اوراق قرضه کرونا شده‌اند تا بتوانند از طریق صدور اوراق بدهی مشترک اروپا به جمع آوری وجوه نقد کمک کنند؛ این در حالی است که سایر کشورهای عضو در جریان بحث و گفت‌وگوهای شب گذشته با این روند مخالفت کردند. انتشار اخبار تست مثبت کرونای نخست وزیر انگلیس نیز موجب شد تا ریسک این قضیه افزایش یابد.

این در حالی است که سیاست گذاران در سراسر جهان تلاش خود را در جهت کاهش ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به کار گرفته‌اند، این بیماری همه گیر علائم زیادی از ریزش اقتصادی در نقاط مختلف جهان نشان داده است.

بر اساس داده‌های جان هاپکینز موارد ابتلای جهانی کرونا تا بعدازظهر جمعه به ۵۸۵ هزار مورد رسیده که ۹۷ هزار مورد آن در ایالات متحده گزارش شده است. در شرایط کنونی بیشترین موارد ابتدا در ایالات متحده، سپس چین و ایتالیا به ثبت رسیده و آمار تلفات داخلی ایالات متحده از ۱۱۰۰ نفر فراتر رفته است.

بر این اساس دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نامه‌ای به دولتمردان اعلام کرد که کاخ سفید به دنبال تعیین دستورالعمل‌هایی برای مناطق جداگانه طبقه بندی شده بر مبنای میزان خطر در مناطق با دسته‌بندی زیاد، متوسط و کم است. ترامپ همچنین عنوان کرده که قصد دارد تا مشاغل در زمان عید پاک -اوایل ماه آوریل -به روال عادی بازگردند، این در حالی است که مقامات بهداشت ایالات متحده پیشنهاد کرده‌اند تا آن زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بازگشت به روال چندان امکان پذیر نخواهد بود.

به دلیل اینکه سرمایه گذاران دارایی‌های در ریسک خود را در تعطیلات آخر هفته فروختند، موجب شد تا سه شاخص اصلی بازارهای سهام روز جمعه سقوط کنند. با این وجود شاخص داوجونز موفق شد بهترین سود هفتگی از سال ۱۹۳۸ را به دست آورد، سود هفتگی دیگر شاخص‌های بورس هم طی هفته گذشته روند امیدوار کننده‌ای داشته است.

نگاهی به شاخص‌های اصلی در روز جمعه:

اس اند پی ۵۰۰ با کاهش ۸۸.۶ واحدی (۳.۳۷ درصدی): ۲۵۴۱.۴۷ واحد

داوجونز با کاهش ۹۱۵.۳۹ واحدی (۴.۰۶ درصدی): ۲۱۶۳۶.۷۸ واحد

نزدک با کاهش ۲۹۵.۱۶ واحدی (۳.۷۹ درصدی): ۷۵۰۲.۳۸ واحد