۰ نفر

۴سناریوی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۵۱
کد خبر: 415687
۴سناریوی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

موسسه روابط بین‌الملل فرانسه(IRIS) در گزارشی تحلیلی با عنوان «انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، ۴ سناریو و ۱۲ ایالت کلیدی برای سنا»، به بررسی رخدادهای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس گزارش امروز(شنبه ۱۹ بهمن‌ماه)‌ تارنمای این موسسه فرانسوی، با آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  آمریکا، همه توجهات به این انتخابات متمرکز شده است. اکنون بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا دونالد ترامپ رئیس جمهوری استثنایی و پر حاشیه آمریکا بار دیگر در انتخابات پیروز خواهد شد؟ کدام یک از نامزدهای حزب دموکرات انتخاب می‌شود تا به رویارویی با او بپردازد؟

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه انتخابات سنا که یک سوم کرسی‌های آن به رای گذاشته می‌شود نیز به همین اندازه اهمیت دارد.
در واقع اگرچه کارشناسان معتقدند مجلس نمایندگان قرار است اکثریت دموکرات خود را حفظ کند، مجلس سنا که اکنون تحت سلطه جمهوری خواهان قرار دارد، ممکن است تغییر کند و کنترل آن نیز به دست دموکرات‌ها بیفتد.
اگر هر دو مجلس نمایندگان و سنا از ژانویه سال ۲۰۲۱ در سلطه اکثریت دموکرات باشند، می‌توانند برای انجام یک کار قانونگذاری بلندپروازانه متحد شوند. در این صورت یک رئیس جمهوری جمهوریخواه می‌تواند مانع آن شود یا یک رئیس جمهوری دموکرات مشوق آن باشد.

« لوریس آنتوان » کارشناس ارشد موسسه روبط بین‌الملل فرانسه در این گزارش تحلیلی به بررسی چهار احتمال در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان یک رئیس جهوری دموکرات یا جموریخواه و یک سنای دموکرات یا جمهوریخواه می‌پردازد. او در مورد پیامدهای هر سناریو بر محصول قانونگذاری و به طور کلی فضای سیاسی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ توضیح می‌دهد.
آنتوان برای بررسی امکان تغییر در اکثریت سنا، به بررسی ایالت‌هایی پرداخته که کرسی آنها در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به رای گذاشته می‌شود.
او ۱۲ ایالتی را شناسایی کرده که می‌توانند دموکرات بمانند یا ممکن است به سوی دموکرات‌ها تغییر جهت دهند. در آلاباما و نیوهمپشایر، سناتورهای دموکرات بار دیگر نامزد می‌شوند و از امتیاز سناتور بودن خود بهره‌مند می‌شوند.

ویرجینیا، آریزونا، جورجیا و تگزاس نیز به نوبه با درجه‌های متفاوتی از تحول مردم رو به رو هستند. موج جوانان، تحصیل کرده‌ها و اقلیت‌ها در شهرهای بزرگ بدون شک موجب افزایش رای برای دموکرات‌ها می‌شود که می تواند پیروزی در انتخابات آتی را محقق کند.
کانزاس و کارولینای شمالی نیز ایالت‌هایی هستند که آرای بسیار متغیری دارند و ممکن است در سال ۲۰۲۰ در آنها  دور دموکرات‌ها رسیده باشد.

نویسنده در ادامه آورده است: با وجود تردیدهایی که ممکن است تا آخرین لحظه بر انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان‌ماه) ۲۰۲۰ سنگینی کند، می‌توان نتیجه را به چهار سناریوی بزرگ محدود کرد. برای این کار باید به معادله ریاست جمهوری، اکثریتی را هم که بر سنا سلطه خواهند یافت و رئیس جمهورس دستکم دو سال را باید با آنها سپری کند، اضافه کرد.
در واقع باید گفت که این چهار سناریو براساس پویایی کارزار انتخابات ملی است که ترامپ را رو در روی دموکرات‌ها قرار می‌دهد و همچنین براساس سناریوهای محلی در قلب ایالت‌هاست که مبتنی بر تحولات جمعیت‌شناختی، جامعه‌شناختی و انتخاباتی هستند.

با توجه به اهمیت قطب سیاسی جغرافیای آمریکا، به طور کلی ناشناخته‌ها در مورد شمار ایالت‌های چرخشی یا ایالت‌های کلیدی است و برخلاف ایالت‌هایی که انحصارا حامی یکی از دو حزب هستند، نتیجه انتخابات هنوز در آنها مبهم است.
تحولات اجتماعی- جمعیت‌ شناختی و ذائقه‌های انتخاباتی اخیر در بروزرسانی فهرست ایالت‌های کلیدی و تنظیم  فرضیه‌های مربوط به نتیجه انتخابات در این ایالت‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ سهیم است.

علاوه بر این، از آنجایی که هر دو سال، یک‌سوم کرسی‌های سنا تغییر می‌کند، فقط ۳۰ ایالت در سال ۲۰۲۰ درگیر انتخابات خواهند بود. البته همه ایالت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری درگیرند.
اکنون دموکرات‌ها ۴۷ سناتور در مجلس سنا دارند؛ در واقع ۴۵ سناتور بعلاوه دوسناتور مستقل است که برای آنها رای می‌دهند. آنها برای آنکه اکثریت کرسی را در اختیار داشته باشند باید چهار سناتور دیگر داشته باشند یا اینکه سه سناتور دیگر و ریاست سنا را به دست آورند.
معاون رئیس سنا با دارا بودن حق رای می‌تواند تساوی آرا با به ۵۰ -۵۰ بکشاند. از همین رو برای دموکرات‌ها حیاتی است که ابتدا، آرای خود را در ایالاتی که پیش از این سناتور دموکرات داشتند به ویژه آلاباما که در سا ل ۲۰۱۷ آن را فتح کردند، از دست ندهند. پس از آن، دموکرات‌ها باید برخی کرسی‌های جمهوریخواهان را از آنها بگیرند.

بنابراین در حقیقت می‌توان کرسی‌های مورد بحث در سنا را به دو بخش صندلی‌هایی برای «دفاع و فتح کردن» تقسیم کرد. در هر دو مورد، حضور یا عدم حضور یک  سناتور کنونی به عنوان نامزد، مساله دیگری است که باید در نظر قرار گیرد.

به نوشته آنتوان، در سناریوی نخست، ترامپ بار دیگر پیروز می‌شود و همانند سال ۲۰۱۶، سنا تحت سلطه جمهوریخواهان می‌ماند. در سناریوی دوم، ترامپ پیروز می‌شود اما سنا همانند سال ۲۰۰۶ تحت سلطه دموکرات‌ها در می‌آید.
در سناریوی سوم، یک دموکرات به عنوان رئیس جمهوری انتخاب می‌شود و همانند سال  ۱۹۹۶ سنا تحت سلطه جمهوریخواهان می‌ماند. در سناریوی چهارم، یک دموکرات سکان ریاست جمهوری را در اختیار می‌گیرد و همانند سال ۲۰۰۸، سنا تحت سلطه دموکرات‌ها در می‌آید.

در ادامه این تحلیل آمده است: اگر سنایی که در پی انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ روی کار می‌آید دقیقا ۵۰ سناتور از هر حزب داشته باشد، معاون رئیس سنا طبق آنچه در قانون اساسی تعین شده، حق رای خواهد داشت که تعیین‌کننده است. شکست هر یک از طرف‌ها، به طور کامل به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بستگی خواهد داشت. اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود این سناریوی نخست است و اگر شکست بخورد، سناریوی چهارم.

زنگ رقابت مقدماتی نامزدهای دموکرات شامگاه دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه از ایالت آیوا به صدا درآمد اما اعلام نتایج در این ایالت به دلیل اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای، با تاخیر صورت گرفت.
با این حال با توجه به انتشار ۶۲ درصد از آرا در روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه، برنی سندرز توانست ۲۸ هزار و ۲۲۰ رای مردم را به دست آورد و در مقابل پته بوتیجیچ ۲۷ هزار و ۳۰ رای را از آن خود کرد و این دو جز نفرات اول تا دوم در این دور از رقابت‌ها اعلام شدند.
دور بعدی انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر قرار است ۱۱ فوریه (۲۲بهمن) برگزار شود.
موسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه (IRIS) حاصل ابتکار جمعی از متخصصین فرانسوی در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد. این موسسه یکی از اتاق‌های فکر فرانسه است که با اهداف و کارکردهای عمومی تاسیس شد. براساس توضیحات درج شده در تارنمای این موسسه، فعالیت آن در بخش‌های ژئوپلیتیک و راهبردی بوده و تنها اتاق فکری است که با وجود ابعاد بین‌المللی در پژوهش‌هایش، خصوصی بوده و با رویکردی مستقل عمل می‌کند. این موسسه در جایگاه بیست و پنجم اتاق‌های فکر دنیا در بخش امنیت و امور بین‌المللی قرار دارد و در عرصه مطالعات پژوهشی سیاست خارجی فرانسه بازیگر مهمی محسوب می‌شود.