۰ نفر

چینی‌ها چطور 8 روزه بیمارستان ساختند؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۰۸
کد خبر: 415061
چینی‌ها چطور 8 روزه بیمارستان ساختند؟

به خاطر شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا مهندس‌های چینی با به‌کارگیری سبک جدیدی از معماری و سرعتی خیره‌کننده، 2مرکز درمانی بزرگ در ووهان ساختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در روزهای بحرانی پس از بلایای طبیعی و حوادث بزرگ، معمولا ساخت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی رواج پیدا می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مصدومان رسیدگی شود. شیوع بیماری در سطح شهرهای بزرگ نیز همچون بلایای طبیعی نیازمند اقدام سریع درخصوص امدادرسانی‌ و البته مهار آن است.

شروع رکوردشکنی

ووهان که پس از شیوع ویروس کرونا تبدیل به شهر ارواح شده است، برای مقابله با موقعیت موجود و رسیدگی به مبتلایان، نیازمند کمک‌های درمانی بود و به‌همین دلیل مقامات تصمیم گرفتند یک‌بار دیگر سراغ رکوردشکنی‌های‌شان در حوزه معماری و ساخت‌وساز بروند. آنها در جلسه‌ای فوری تصمیم گرفتند که 2بیمارستان هزار تختخوابی را به‌همین منظور ظرف 10روز برای این شهر بسازند. این بیمارستان‌ها پایگاهی برای مبارزه با ویروس کرونای جدید هستند.

پخش زنده ساخت‌وساز

مطابق با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، بیمارستان هزار تختخوابی هوشن‌شان روز سوم فوریه (14بهمن) آغاز به‌کار کرد. همچنین بیمارستان 1600تختخوابی دیگری به‌نام لیشن‌شان روز پنجم فوریه، یعنی 2روز بعدتر به بهره‌برداری رسید.

این بیمارستان هم کمتراز 8 روز پس از تصمیم به ساخت آماده بهره‌برداری شد. طبیعتا با توجه به وضعیت بحرانی شهر، نمی‌توان انتظار داشت که گزارش‌های دقیق و جامعی درخصوص ساخت این دو بیمارستان فعلا در دسترس باشد. اما تصاویر و عکس‌ها نشان می‌دهد که شرایط ساخت آنها چگونه بوده است؛ ضمن اینکه شرکت سازنده، جریان ساخت بیمارستان‌ را از طریق وب‌سایت Youtube به‌صورت شبانه‌روزی و زنده در اختیار مخاطبان قرار داد.

جزئیات طرح

بیمارستان هوشن‌شان حدود 8هکتار مساحت دارد و شامل یک بخش مراقبت‌های ویژه، بخش‌های بیمار، اتاق‌های مشاوره، اتاق‌های تجهیزات پزشکی و موارد دیگر است. براساس اطلاعات به‌دست آمده، بخش‌های قرنطینه جداگانه‌ای هم برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از عفونت ساخته شده است. این بیمارستان، ساختمانی دو‌طبقه است که با استفاده از واحدهای پیش‌ساخته احداث شد.

 آنچه در نخستین فیلم‌ها و تصاویر دیده شد، نشان می‌داد که ده‌ها دستگاه بیل مکانیکی، بولدوزر و سایر تجهیزات در تلاش برای مسطح کردن زمین محل احداث هستند. شرکت‌های حاضر در این پروژه پس از مسطح‌ شدن سطح، کار زیرسازی را انجام دادند و چندین لایه بتن روی آن ریختند و ستون‌ها را بر پا کردند. واحدها از تخته‌های مسطح ساخته شده‌اند که مانند پازل به یکدیگر وصل می‌شوند. به‌ نوشته روزنامه مردم، ارگان رسمی حزب کمونیست، هر واحد یا به‌عبارت دیگر هر اتاق بیمارستان، حدود 9.3 مترمربع است و می‌تواند 2تخت را در خود جای دهد. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اتاق‌ها به‌صورت کم‌فشار هستند. بنابراین هوا به داخل آنها کشیده می‌شود که این یک روش معمول در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از انتشار میکروارگانیسم‌های موجود در هوا از داخل اتاق به راهروها و تالارهاست.

گمانه‌زنی‌ها

برخی کارشناسان معماری بر این باور هستند که سازه‌ای که چینی‌ها با عنوان بیمارستان در شهر ووهان ساخته‌اند، در اصل یک مرکز برای مدیریت عفونت جمعی است. اسکات راولینگ از معماران برجسته‌ای که با سازمان بهداشت جهانی همکاری دارد، در این خصوص می‌گوید: «تردید دارم که بیمارستانی که در ووهان ساخته شده، به‌عنوان یک بیمارستان دائمی برپا شده باشد. 

به‌طور حتم این یک مرکز خدمات درمانی کامل نیست. وقتی ما چیزی این‌چنینی را طراحی می‌کنیم باید 75سال استفاده و سازگاری ساختمان در آینده را درنظر بگیریم. به‌نظر نمی‌رسد که چین در طراحی بیمارستان جدید خود در ووهان این موارد را رعایت کرده باشد». 

رکوردهای پیشین

البته چینی‌ها پیش‌تر رکوردهایی این‌چنینی را به‌ثبت رسانده بودند. در سال2003 و هنگام شیوع بیماری سارس، چینی‌ها بیمارستان ژیائوتناگشان را در پکن، ظرف 7روز ساختند؛ بیمارستانی که هنوز هم وجود دارد و مقامات به این فکر افتاده‌اند تا بار دیگر آن را فعال کنند. 

غیر از ساخت بیمارستان، آنها در احداث بناهای دیگر هم رکوردشکنی‌هایی داشته‌اند. به‌عنوان مثال در سال2016 یک ساختمان 57طبقه در 19روز ساخته شد و به بهره‌برداری رسید!

 استفاده از روش‌های نوین معماری در چین راحت‌تر از اروپا و آمریکا انجام می‌پذیرد و همین امر باعث شده تا ساختمان‌سازی در چین وارد فاز جدیدی شود.

رکوردشکنی‌ها

چینی‌ها در ساخت‌وسازهای‌شان همواره به‌دنبال یک چیز بوده‌اند و آن سرعت در تکمیل طرح است. در اینجا 4ساختمان مرتفع را که رکورددار سرعت ساخت هستند، معرفی می‌کنیم.

ساختمان هتل ARK

شهر: چانگشا

سال ساخت: 2011

تعداد طبقات: 15

زمان ساخت: 6روز

Z15 وی‌های

شهر: یین‌چوان

سال ساخت: 2014

تعداد طبقات: 17

زمان ساخت: 2روز

ساختمان هتل T30

شهر: چانگشا

سال ساخت: 2011

تعداد طبقات: 30

زمان ساخت: 15روز

اسکای‌سیتی کوچک

شهر: چانگشا

سال ساخت: 2015

تعداد طبقات: 57

زمان ساخت: 19روز