۰ نفر

افشاگری بولتون در بحبوبه استیضاح ترامپ

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 412747
افشاگری بولتون در بحبوبه استیضاح ترامپ

روزنامه نیویورک‌تایمز به بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ دست یافته که ثابت می‌کند رییس جمهوری آمریکا کمک نظامی به اوکراین را به تحقیقات علیه رقیب خود مشروط کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه بامداد دوشنبه نوشت «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که دمکرات‌ها به شدت خواستار شهادت دادن او در محاکمه ترامپ هستند، در کتاب تازه‌اش که هنوز منتشر نشده افشاگری‌هایی علیه رییس جمهوری آمریکا انجام داده است.

براساس این گزارش، بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ما اوت 2019 (شهریورماه) به وی گفته بود که کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند.

بولتون نوشته که ترامپ علت این کار را مجبور کردن مقام‌های اوکراینی برای انجام تحقیقات علیه دمکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 انجام می‌دهد.

به گفته نیویورک‌تایمز، این بخش از کتاب بولتون در دست‌نوشته‌هایی بوده که او میان دوستان نزدیک خود منتشر کرده و نسخه‌ای نیز به کاخ سفید برای بازبینی فرستاده است.

در این نوشته‌ها بولتون گفته است که اقدام ترامپ در قبال اوکراین بی‌احترامی بوده و برخی از مقام‌های ارشد دولت او خود را از این مسائل دور نگاه می‌داشتند؛ مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی گفته است که از نظر او سفیر آمریکا در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده است.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ در نشستی پس از بازگشت مقام‌های آمریکایی از مراسم تحلیف «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، گفته که کی‌یف در پی تخریب او است و هک ایمیل‌های شورای حزب دمکرات کار این کشور است.

دمکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، چرا که ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد.

بولتون که به صورت ناگهان ازسوی ترامپ اخراج شده و پس از آن مدت‌ها صفحه توئیترش توسط کاخ سفید مسدود بود، برای حضور در جلسه شهادت‌دهی سنا اعلام آمادگی کرده است.

استیضاح ترامپ پس از مدت‌ها تحقیق ماه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد و او متهم به «سوء استفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» شد.

پس از ارسال قطعنامه استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به سنا، اکنون این مجلس در حال برگزاری محاکمه رییس جمهوری آمریکا است؛ دمکرات‌های مجلس نمایندگان اتهام‌های خود علیه ترامپ را تبیین کرده‌اند و در حال حاضر وکلای او دفاعیات خود را بیان می‌کنند.

در نهایت سنای آمریکا برای برکنار کردن یا ماندن ترامپ در قدرت رای‌گیری خواهد کرد.