۰ نفر

واشنگتن پست: انتخاباتی که از کاخ سفید کنترل می‌شود

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱:۴۳
کد خبر: 412722
واشنگتن پست: انتخاباتی که از کاخ سفید کنترل می‌شود

سومین دور کمپین‌های انتخاباتی اسرائیل طی کمتر از یک سال با سخنرانی‌ها و تجمعات و پوسترهای معمول آغاز شده‌اند و دونالد ترامپ روز پنجشنبه با اقدامی که به نظر می‌رسد به نفع بنیامین نتانیاهو صورت گرفت، وارد صحنه این کارزار انتخاباتی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره دعوت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برهه حساس پیش از سومین انتخابات اسرائیل در یک سال اخیر و همزمان با بررسی طرح مصونیت پارلمانی این نخست وزیر برای دیدار از کاخ سفید نوشته است: "دعوت غافلگیرکننده دونالد ترامپ از بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رقیب او برای بازدید از کاخ سفید طی روزهای آتی به منظور بررسی طرح صلح خاورمیانه ترامپ موسوم به معامله قرن سومین غافلگیری ترامپ در این سه انتخابات اسرائیل است.

زمان‌بندی این سفر که برای روزی برنامه‌ریزی شده که نتانیاهو با روندی حیاتی برای درخواست مصونیت پارلمانی در پرونده فساد روبه‌رو می‌شود و مفاد این طرح که گفته شده به نفع اسرائیل تنظیم شده‌اند، به طور عمده مزایایی برای نتانیاهو و موانعی برای گانتس محسوب می‌شوند.

به قول روزنامه اسرائیلی هاآرتص، "معامله قرن" به "جایزه قرن" تبدیل شده است.

نتانیاهو به محض اعلام این دعوت ترامپ از سوی مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا، با اشتیاق آن را پذیرفت. پنس همچنین از نتانیاهو برای اقدام "سخاوتمندانه‌اش" در شرکت دادن گانتس در دیدار از کاخ سفید تقدیر کرد.

ظاهرا این دعوت کمپین گانتس را در سکوتی دو روزه فرو برد و هیچ اظهارنظر علنی‌ در این خصوص از آن شنیده نشد. گانتس اما روز شنبه با نشان دادن تسلطی نسبی بر شرایط اظهار کرد، موافقت کرده است که روز دوشنبه (یک روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی شده در کاخ سفید) با ترامپ ملاقات کند و در روز سه‌شنبه و همزمان با مذاکرات پارلمانی درباره طرح مصونیت نتانیاهو به اسرائیل بازگردد.

گانتس اخیرا به ترامپ هشدار داد که گفتگو درباره طرح صلح خاورمیانه در میانه کمپین‌های انتخاباتی می‌تواند "مداخله زننده" در انتخابات اسرائیل قلمداد شود اما در صورتی که گانتس شرکت در چنین اقدامی را رد کند، به بر هم زدن طرحی متهم خواهد شد که انتظار می‌رود در درگیری چند ۱۰ ساله با فلسطینی‌ها، به شدت به نفع طرف اسرائیلی باشد. او همچنین با رد کردن این دعوت فرصت دست دادن با ترامپ که در میان رای‌دهندگان اسرائیلی بسیار محبوب است را نیز به رقیب خود واگذار خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌هایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود و از مفاد این برنامه اطلاع دارند، این طرح به اسرائیل اجازه می‌دهد که شهرک‌های بزرگ یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی را به مالکیت خود درآورد و نظارت امنیتی بر شرق این منطقه مورد مناقشه را نیز در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و در همین حال به فلسطینیان خودمختاری سیاسی گسترده‌تر و راهی احتمالی برای استقلال اعطا می‌کند.

گزارش شده است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به این نشست کاخ سفید دعوت نشده است.

دو اقدام پیشین ترامپ در آستانه انتخابات اسرائیل که شامل استقبال از حاکمیت آن بر بلندی‌های جولان و بازارگرمی برای یک پیمان دفاعی میان آمریکا و اسرائیل می‌شد، دست‌کم به دلیل مصادف شدن با برهه حساس انتخابات، به طور عمده به عنوان اقداماتی در راستای تقویت جایگاه نتانیاهو دیده شدند.

این نخست وزیر کمپین‌های انتخاباتی خود را به طور عمده بر توانایی‌اش برای سوق دادن بیش از پیش ترامپ به سمت چارچوب حزب لیکود متمرکز کرده است؛ از انتقال سفارت آمریکا به قدس تا دست کشیدن از تناقض ذاتی شهرک‌های یهودی‌نشین با قوانین بین‌المللی.

نتانیاهو نتوانست در هیچ یک از انتخابات پیشین، ائتلافی حاکم تشکیل دهد و شایعاتی مبنی بر محقق شدن طرح صلح ترامپ پیش از سومین انتخابات اسرائیل مطرح شده است. گزارش شده است که این طرح ماه‌ها است که آماده شده و دولت آمریکا تا کنون در انتظار تشکیل دولت اسرائیل بوده است.

ترامپ حالا در نظر دارد که روز سه‌شنبه نشست کوچکی درباره این طرح تشکیل دهد؛ یعنی درست در همان روزی که پارلمان اسرائیل موسوم به کنست قصد دارد درخواست نتانیاهو را برای مصونیت قضایی در پرونده‌های ارتشاء، اختلاس و نقض عهد بررسی کند.

نتانیاهو که نخستین نخست وزیر اسرائیلی است که در زمان نخست وزیری علیهش اعلام جرم شده است، اخیرا از چیزی که آن را پرونده "شکار موهومات" دانسته، درخواست مصونیت رسمی کرده است اما متحدان او در حزب لیکود پیش از آنکه رای پارلمان فعلی اسرائیل در خصوص مصونیت او مشخص شود، با خروج از نشست‌های کمیته و تلاش برای مداخله در روند دادگاه، اقدامات بیهوده‌ای برای توقف روند قضایی علیه او انجام داده‌اند.

حزب آبی و سفید گانتس که سرسختانه خواستار رای‌گیری در خصوص مصونیت قضایی نتانیاهو شده، حالا با دعوت ترامپ ناچار شده است که تاخیر در این رای‌گیری را بررسی کند.

رهبران احزاب اسرائیل اما گفته‌اند، قصد دارند بررسی این مساله را طبق برنامه انجام دهند.

یکی از مشاوران گانتس به روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: در این که حامیان نتانیاهو که روابط نزدیکی با کاخ سفید دارند، این رویداد را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که به نفع نتانیاهو باشد، شکی نیست."