۰ نفر

جنگ تجاری ترامپ با متحدان اروپایی شدت می‌گیرد

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 412462
جنگ تجاری ترامپ با متحدان اروپایی شدت می‌گیرد

جنگ تعرفه‌ای جنگ مورد علاقه دونالد ترامپ داغ‌تر از قبل می‎شود. رئیس‌جمهوری امریکا روز جمعه فرمان افزایش تعرفه‌های واردات صنایع وابسته به فولاد و آلومینیوم از جمله صنایع خودروسازی را امضا کرد. او 6 کشور را از این تعرفه‌ها کنار گذاشته است.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به موجب فرمان جدید تعرفه‌ای ترامپ، صنایع وابسته به فولاد از جمله میلگرد از این پس مشمول 25 درصد تعرفه بیشتر می‌شوند و صنایع وابسته به آلومینیوم از جمله کابل‌های آلومینیومی مشمول 10 درصد تعرفه بیشتر. او در توجیه تصمیم خود گفت، از زمانی که روی واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کرده، واردات این کالاها به امریکا کاهش یافته اما در عوض واردات صنایع وابسته به آن یعنی میلگرد و کابل‌های آلومینیومی افزایش یافته است و این موضوع باید کنترل شود. البته 6 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی از تعرفه‌های مازاد جدید بر صنایع فولاد معاف هستند و 4 کشور آرژانتین، استرالیا، کانادا و مکزیک از تعرفه‌های مازاد جدید بر صنایع آلومینیوم هم معاف هستند. با این حال تحلیلگران داخلی امریکا و ناظران بین‌المللی از پیامدهای این تعرفه‌های جدید که متحدان امریکا در اروپا را هدف قرار داده، نگران هستند و بیم آن را دارند که یک جنگ تعرفه‌ای جدید این بار بین متحدان قدیمی آغاز شود.

تحلیلگر روزنامه امریکایی نیویورک تایمز این اقدام ترامپ را سوء‌استفاده رئیس‌جمهوری از قدرت تعرفه‌ای خود توصیف کرد و در یادداشتی نوشت، به طور طبیعی اعمال تعرفه‌های جدید باید پس از تأیید کنگره انجام شود نه اینکه رئیس‌جمهوری خودش به تنهایی آن را امضا و اجرایی کند. وال استریت ژورنال هم دو روز قبل از اینکه ترامپ تعرفه‌های جدید را اعلام کند در گزارشی به‌نقل از مقامات اروپایی نوشته بود، آنها خود را برای دفاع آماده کرده و گفته‌اند، اقدام تعرفه‌ای تلافی جویانه انجام خواهند داد. «برونو لو مایر»، وزیر اقتصاد فرانسه هم گفته بود: اگر ما هدف تعرفه‌های امریکا قرار بگیریم هیچ انتخابی جز اقدام تلافی جویانه نداریم. او حتی هشدار داده بود: جنگ تجاری بین امریکا و اروپا یک ناکامی تمام عیار اقتصادی، سیاسی خواهد بود.

دیدگاه افکار عمومی امریکا درباره سیاست‌های تجاری اروپا در کشورشان تقریباً مثبت است. آنها آنقدر که به چین بدبین هستند به اروپا بدبین نیستند. از این رو، برخلاف جنگ تجاری امریکا با چین که برای ترامپ بهره انتخاباتی داشت، جنگ تجاری با اروپا می‌تواند در سال انتخابات برای او پرهزینه باشد.