۰ نفر

عراقچی: پاسخ موشکی ایران نقطه عطفی در معادلات منطقه است

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱:۱۴
کد خبر: 410903
عراقچی: پاسخ موشکی ایران نقطه عطفی در معادلات منطقه است

عراقچی تاکید کرد: کسانی که از شهادت سردار سلیمانی خوشحال شدند باید بدانند که مقاومت بیش از پیش به جلو خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی در سخنانی در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند فقدان سردار سلیمانی پیروزی برای داعش و عناصر داعش است. این درست نیست، حتما مبارزه با داعش ادامه پیدا می‌کند و مبارزه با داعش راهبردی است که ایران و دیگر کشور‌های منطقه و گروه‌های مقاومت باید آن را ادامه دهند و خواهند داد و فکر نمی‌کنم خللی وارد شود مگر برخی خلل‌های تاکتیکی که به سرعت رفع می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تجربیات ایران از جنگ تحمیلی و وقایع بعد از ۱۱ سپتامبر گفت: این تجربیات و وقایع برای ایران قدرت و افزایش ظرفیت‌های راهبردی را دربر داشت و به تدریج این ظرفیت خود را در محور مقاومت نشان داد. همچنین ایجاد داعش و تروریسم در منطقه ما اشتباه بعدی بود که انجام شد و مقابله با داعش ظرفیت‌های راهبردی بیشتری از ایران و جبهه مقاومت آزاد کرد.

وی در ادامه به مساله برجام و نوع تعامل ایران با غرب اشاره کرد و افزود: اوباما تجربه همه روسای جمهور گذشته آمریکا را داشت که همه راه‌ها را تجربه کرده بودند و دیده بودند راه کنار آمدن با ایران از مسیر دیپلماسی می‌گذرد نه تهدید و فشار. با برجام نیز بسیاری از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک کشور فعال شد و اولین کسی که شروع به تخریب این توافق کرد نتانیاهو بود و بعد از خروج ترامپ از توافق اعتراف کرد به این مساله. صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و برخی دیگر از کشورها، آمریکا را قانع کردند که برجام به افزایش قدرت بیشتر ایران در ابعاد مختلف انجامیده و این موجب شد که ترامپ برجام را کنار بگذارد و سیاست فشار علیه ایران را پیش گرفت.

عراقچی با اشاره به سیاست مقاومت حداکثری ایران گفت: پیگیری سیاست مقاومت ایران موجب شد که سیاست فشار حداکثری امریکا زیر سوال برود.

وی ادامه داد: انتخابات ۲۰۲۰ هم نزدیک است و در ادامه همه اشتباهات آمریکا در شش سال گذشته، آن‌ها بزرگترین اشتباه ممکن را انجام دادند و وارد برخورد نظامی با ایران شدند. آن‌ها فکر می‌کردند با یک ضربه قاطع نظامی سیاست فشار حداکثری علیه ایران را تکمیل می‌کنند و ایران هم به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم‌ها قدرت پاسخگویی ندارد. اینجا همان جایی بود که به عقیده من نقطه عطف معادلات منطقه شکل گرفت، آن هم وقتی بود که ترور سردار سلیمانی با پاسخ ایران در حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق مواجه شد و به اعتقاد من این بزرگترین واقعه در منطقه بود به شکلی که آمریکا توان پاسخ مجدد به این حمله را نداشت.

عراقچی گفت: ایران با دو حرکت به ترور سردار سلیمانی جواب داد، یکی تشییع پیکر این شهید و حضور میلیونی مردم در این مراسم بود که به نوعی ابراز اعتقاد و خشم مردم به آمریکا بود و یک عزم ملی شکل گرفت و در ادامه آن یک ضربه اساسی با شلیک ۱۵ موشک قدر و سنگین به بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق که مدعی اند ۷ میلیارد دلار صرف آن شده است را شاهد بودیم.

معاون ظریف تصریح کرد: اینکه میزان تلفات چقدر بوده است مهم نیست. اینکه به این نتیجه رسیدند نمی‌توانند پاسخ ایران را بدهند و اگر پاسخ دهند با ضربه بزرگتری مواجه می‌شوند نتیجه این ایجاد بازدارندگی راهبردی نظامی و دفاعی بین ایران و آمریکا بود. اقدام ایران در پاسخ به آمریکا سیلی محکمی بود که هیمنه آمریکا را شکست. اساسا وقتی برتری نظامی دارید که اگر ضربه اول را زدید ضربه دوم را نخورید.

وی افزود: این حرف که، چون آمریکایی‌ها تلفات ندادند ضربه نزدند یک بهانه است. مگر می‌شود ۱۵ موشک شلیک شود به بزرگترین پایگاه نظامی این کشور در عراق و آمریکا جواب ندهد!

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: الان با یک تحول بزرگ در ژئوپلتیک منطقه مواجه ایم و آن توازن قدرت بین ایران و آمریکاست. اسرائیل در یکی دو سال گذشته سعی کرد در سوریه ایران را تحریک کند و وارد یک بازی جدید کند، اما ایران گفت که طرف من در منطقه اسرائیل نیست بلکه آمریکاست. طرف اسرائیل دیگران هستند که به خوبی از عهده اسرائیل برمی آیند، نه ایران. ایران نشان داد در سطح برابر دفاعی و تهاجمی با آمریکا قرار دارد.

وی تاکید کرد: هر اشتباه آمریکا به پیروزی راهبردی ایران منجر شده است و آخرین اشتباه آن‌ها بزرگترین پیروزی راهبردی را برای ما داشت هر چند که از دست دادن سردار سلیمانی خسارت زیادی برای ما داشت. سردار سلیمانی هم زمانی که زنده بود و هم وقتی شهید شد برکات راهبردی زیادی برای کشور داشت. ایران و آمریکا در معادله قدرت به برابری رسیدند و در این تعادل سیلی آخر را ایران زد و آن‌ها نتوانستند جواب دهند.