۰ نفر

بدهی جهانی در آستانه ثبت یک رکورد جدید!

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 409693
بدهی جهانی در آستانه ثبت یک رکورد جدید!

موسسه مالی بین‌الملل اعلام کرد بدهی جهان در حال رسیدن به ۲۵۷تریلیون دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با تداوم روند صعودی بدهی کشورهای جهان، اکنون به طور متوسط هر انسان بر روی کره زمین ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار بدهی دارد و این بدان معناست که جهان به اندازه سه برابر اندازه اقتصاد خود بدهکار است. طبق اعلام موسسه مالی بین‌الملل که یکی از زیرمجموعه های بانک جهانی محسوب می شود، تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میزان بدهی جهان شامل بدهی دولت‌ها، شرکت ها و اشخاص حیقی ۹ تریلیون دلار افزایش داشته است.

این موسسه، کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی را یکی از دلایل اصلی افزایش قابل توجه بدهی‌ها دانسته و تخمین زده است که تا پایان سه ماهه نخست امسال میزان بدهی‌های جهانی به رقم بی‌سابقه ۲۵۷ تریلیون دلار برسد. چین یکی از کشورهایی است که میزان بدهی آن به سرعت رو به افزایش بوده و با وجود تلاش های دولت برای مهار روند صعودی بدهی‌ها، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور اکنون به ۳۱۰ درصد رسیده است.

موسسه مالی بین الملل در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است که میزان بدهی خانوارها نیز با شیب تندی رو به افزایش بوده و بیشترین افزایش طی یک سال اخیر در بلژیک، فرانسه، لبنان، نیوزلند، نیجریه، نروژ، سوئد و سوئیس به ثبت رسیده است.

کشورهای نوظهور در حال حاضر میزان استقراض خود را به دلیل کاهش نرخ بهره در اروپا و آمریکا افزایش داده اند و موسسه مالی بین الملل به آن ها هشدار داده که استقراض بی‌رویه می تواند در صورت افزایش مجدد نرخ بهره، آن‌ها را دچار بحران ارزی و شوک به رشد اقتصادی کند. دلار کماکان محبوب ترین ارز خارجی مورد تقاضا برای دریافت وام باقی مانده است و ۸۵ درصد وام های خارجی جدید بر حسب دلار دریافت شده اند.

آمریکا و چین کشورهایی هستند که بیش‌تر از هر کشور دیگری در جهان بدهی دارند به گونه ای که ۶۰ درصد کل بدهی‌های جهان مربوط به این دو کشور است.