۰ نفر

عراق: توافق بغداد و پکن توافقی بی‌نظیر است

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 409278
عراق: توافق بغداد و پکن توافقی بی‌نظیر است

رئیس کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری در پارلمان عراق اعلام کرد توافق "نفت در ازای سازندگی" با پکن وارد مرحله اجرایی شده است.

به گزارش شبکه خبری سومریه‌نیوز، احمد سلیم الکنانی، رئیس کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری عراق اعلام کرد: توافق نفت در ازای سازندگی که دولت عادل عبدالمهدی با چین امضا کرده توافقی عظیم و بی نظیر است. این توافق وارد مرحله اجرایی شده است و در طول تاریخ اقتصادی و سیاسی عراق چنین توافق‌نامه‌ای امضا نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی گفت: این توافق‌نامه شامل بندهای زیادی است از جمله بررسی مشکلات تمامی بخش‌ها به ویژه زیرساخت و خدمات در پروژه‌های شبکه‌های آب، جاده‌ها و پل‌ها، تأسیس بیمارستان‌های بزرگ و آموزشی از جمله تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها، ارتباطات و تکنولوژی برای از بین بردن فساد و در زمینه کشاورزی و صنعت است. این توافق‌نامه همچنین شامل تمامی پروژه‌های استراتژیک از جمله اجرای پروژه بندر "الفاو" است.

الکنانی گفت: این توافق نامه همچنین شامل افتتاح حساب مشترک بین بغداد و پکن در یک بانک چینی است و عراق از طریق آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت را به شرکت‌های چینی می‌فروشد.  

این توافق در زمانی اجرایی می‌شود که عراق شاهد تنش و بحران شدیدی به دلیل اعتراضات اخیر علیه فساد و وضعیت اقتصادی است.