۰ نفر

نحوه برخورد رسانه‌ها و محافل غربی با پاسخ نظامی ایران به آمریکا

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبر: 408050
نحوه برخورد رسانه‌ها و محافل غربی با پاسخ نظامی ایران به آمریکا

سعی در کوچک جلوه دادن تلفات، انتقاد از رفتارهای تنش‌زای ترامپ، تلاش برای تحریک احساسات عراقی‌ها و ابراز حیرت از عدم واکنش پدافند آمریکا به پاسخ موشکی ایران، محورهایی است که تاکنون محافل و رسانه‌های غربی با آنها به استقبال اقدام نظامی تلافی‌جویانه ایران علیه آمریکا رفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به نیروهای تروریست آمریکایی در پی شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و یاران شهیدش در بامداد هجدهم دی‌ماه، رسانه‌ها و محافل خبری غربی از همان آغازین ساعات پس از اقدام نظامی ایران به این خبر واکنش نشان دادند.

با نگاهی به این واکنش‌ها، می‌توان محورهای ذیل را در آنها شناسایی کرد:

الف – آمریکایی‌ها از همان ابتدا تلاش کردند تلفات این حمله را کم جلوه دهند. شخص دونالد ترامپ در توییتر تلاش کرد که شرایط را آرام جلوه دهد. آمریکایی‌ها با وجود اینکه اذعان داشتند که برآورد دقیقی از خسارات وارد شده ندارند، ابراز می‌داشتند که تلفات در صورت وجود چندان زیاد نیست.

آمریکایی‌ها همچنین سعی در القای این محتوا داشتند که بر اساس هشدارها از حمله هوایی مطلع بوده‌اند و آماده‌باش کامل نیروها مانع کشته شدن آنها شده است.

ب – رسانه‌های جبهه غربی تلاش کردند چنین وانمود کنند که در پاسخ نظامی ایران به آمریکا، عراقی‌های مستقر در پایگاه عین‌الاسد هدف قرار گرفتند. این اقدام احتمالا با هدف تحریک احساسات در عراق علیه پاسخ نظامی ایران صورت گرفته است. با این حال، سی‌ان‌ان به نقل از منابع عراقی نوشت بر خلاف گزارش‌های اولیه، در پاسخ موشکی ایران، هیچ‌یک از نیروهای عراقی آسیب ندیده‌اند. ارتش عراق هم متعاقبا آسیب ندیدن نیروهای این کشور را تائید کرد.

ج – حتی پس از اقدام نظامی ایران، محافل نزدیک به حزب دموکرات دست از انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌خاطر اقدام تروریستی او در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نکشیدند. «جو بایدن»، کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، گفت: «یک روش هوشمندانه برای مقابله وجود دارد و یک روش مبتنی بر خودزنی. رئیس‌جمهور [ترامپ] راه دوم را انتخاب کرده است.»

بایدن می‌افزاید: «تصمیم شتابزده ترامپ ممکن است بیشتر از هر کدام از اقدامات [سردار] سلیمانی به تقویت موقعیت ایران در منطقه کمک کند.»

رشیده طلیب عضو مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تشدید تنش به دلیل اقدامات دولت آمریکا اظهار داشت: کنگره باید برای پایان دادن به این جنون، همین حالا وارد عمل شود.

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «فکر می‌کنم این یک تراژدی برای جهان است که این دولت (آمریکا) به جای دیپلماسی با سرعت به سمت تقابل حرکت کرده است.»

به این ترتیب، دست‌کم در بخش قابل توجهی از افکار عمومی آمریکا، دونالد ترامپ مقصر تنش‌ها در منطقه شناخته می‌شود.

ه – یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه برخی تحلیل‌گران واقع شد این بود که چطور پدافند آمریکا در عین‌الاسد نتوانست هیچ واکنشی از خود نشان دهد. تصاویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق، از اصابت موشک‌ها منتشر می‌کردند نشان می‌داد که پدافند پایگاه حتی یک تیر هم شلیک نکرده است.

رسانه‌ها و محافل جبهه غربی در مجموع از بامداد امروز تاکنون قصدشان کم جلوه دادن تلفات بوده است، اما همان‌طور که المیادین نوشت، آمریکا پیش‌تر و در جریان حمله موشکی عراق در خلال جنگ اول خلیج فارس، تلفات سنگین نیروهای خود را مخفی کرده بود. در آن حمله ۳۷ نظامی آمریکایی کشته شدند. با این حال انتقادات از اقدام تروریستی ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و یارانش و همچنین، تاکید بر اینکه آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهد، همچنان در این محافل ادامه دارد.