۰ نفر

نیویورک‌تایمز:بعد از ترور سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۲۹
کد خبر: 407390
نیویورک‌تایمز:بعد از ترور سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به پیامدهای هولناک اقدام تروریستی اخیر واشنگتن در بغداد نوشت که بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی یک مسئله روشن شد که آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌‌تایمز طی یادداشتی به قلم «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا به پیامدهای هولناک تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و نوشت، بعد از شهادت دومین مقام مهم ایران، یک مسئله روشن شد و آن این است که آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود.

این گزارش سپس ادامه داد، گرچه احتمال درگیری تمام عیار وجود ندارد اما احتمال وقوع جنگ  در این نقطه از زمان بیش از هر زمان دیگری در چند دهه اخیر است.

رایس در ادامه یادداشت خود نوشت که چرخه تنش‌ها در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) و زمانی آغاز شد که ترامپ با بی‌مسئولیتی، توصیه تیم مشاوران امنیت ملی خود و مخالفت همپیمانان آمریکا را نادیده گرفت و علیرغم پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد. از آن زمان، دولت ترامپ هیچ راهبرد منسجمی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران یا مقابله با دیگر رفتارهای ایران را نداشته است.

این گزارش ادامه داد که فشار حداکثری دولت ترامپ هم نتوانست ایران را تسلیم کند و حتی ایران بخش‌های مهمی از برنامه هسته‌ای خود را نیز از سرگرفت.

رایس با اشاره به این موارد و تأکید بر ناکارآمدی سیاست ترامپ در قبال ایران گفت که هیچ‌یک از اهداف بیان شده دولت ترامپ محقق نشد و مواضع امنیتی و راهبردی آمریکا در منطقه تضعیف شده است.

این گزارش ادامه می‌دهد علیرغم آنکه آمریکا می‌گوید ترور سپهبد سلیمانی اقدامی در دفاع از آمریکا بوده اما از نظر راهبردی اقدام عاقلانه‌ای نبود.

رایس تصریح کرد که برای آیت الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی، پاسخ محکم به این اقدام آمریکا، ضروری است و برای آمریکا این سؤال مطرح است که این پاسخ چگونه و چه زمانی و با چه سرعتی انجام خواهد گرفت؟ اما یک مسئله روشن است، آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود و آنطور که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز تأکید کرد، شهروندان آمریکا در مقایسه با گذشته، در معرض خطر بزرگتر حمله قرار دارند و به همین دلیل است که وزارت خارجه آمریکا از تمامی شهروندان خود خواسته نه تنها از عراق بلکه از پاکستان، بحرین و امارات متحده عربی خارج شوند.

نیویورک‌تایمز سپس به تأثیر ترور سپهبد سلیمانی در حضور نظامی آمریکا در منطقه اشاره کرد و نوشت که واشنگتن هم‌اکنون با فشار مضاعفی برای خارج کردن پرسنل نظامی و دیپلماتیک خود از عراق روبرو است و اگر عراق را ترک کند، متحمل شکست راهبردی سنگینی خواهد شد و ایران به طرز قابل توجیهی مدعی پیروزی می‌شود.

رایس تصریح کرد که امید چندانی وجود ندارد که آمریکا بتواند از این اوضاع احیا شود و واشنگتن باید انتظار افزایش تلاش‌های ایران برای احیای برنامه هسته‌ای خود بدون محدودیت را داشته باشد.

طبق این گزارش، اقتصاد جهانی نیز در معرض خطر است زیرا زیرساخت‌های انرژی کشورهای خلیج فارس در معرض خطر حمله احتمالی ایران قرار دارند و کشتیرانی تجاری از طریق تنگه هرمز و منطقه بزرگتر خلیج‌فارس نیز در معرض تهدید قرار دارد.

از طرف دیگر آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش کرده است، عملیات‌های نظامی، دیپلماتیک و جاری آمریکا و همچنین اهداف غیرنظامی این کشور در سراسر خاورمیانه در معرض موشک‌های ایران قرار می‌گیرد.

طبق این گزارش، نائبان ایران در افغانستان و اروپا و آفریقا و آمریکای لاتین قادر به انجام حملات نامتقارن و بدون هشدار قبلی علیه اهداف آمریکا و همپیمانان این کشور هستند و حتی درون خاک آمریکا نیز احتمالاً فعال شدن گروههای تروریستی وجود دارد.

این گزارش ادامه داد که تمامی این تهدیداتی که متوجه آمریکا است، نتیجه بی‌اهمیتی ترامپ به مشاورانش و حتی بی‌توجهی وی به همپیمانان و شرکای کلیدی آمریکا درباره خطرات قریب‌الوقوع ترور سپهبد سلیمانی برای منافع آمریکا است.

نیویورک‌تایمز در بخش پایانی نوشت که در صورت انتقام‌جویی ایران، دوری واشنگتن از درگیری بزرگتر و تنش‌زدایی دشوار خواهد بود و آمریکا تاکنون علیرغم استقرار ۱۴ هزار نظامی در خلیج فارس از ماه می تاکنون، موفق به مهار ایران نشده است و بعید است که اعلام خبر این هفته پنتاگون در خصوص اعزام سه هزار و ۵۰۰ نظامی دیگر آمریکایی در غرب آسیا، بتواند چیزی را تغییر دهد.

رایس سپس نتیجه‌گیری کرد که واکنش احتمالی ایران، احتمالاً چندوجهی است و در یک زمان غیرقابل پیش‌بینی و در چندین مکان رخ خواهد داد و ترامپ احتمالاً نتیجه این تصمیم خود در خصوص امنیت ملی را خواهد دید.