۰ نفر

بغداد یکصدا علیه حضور نظامی آمریکا

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 406999
بغداد یکصدا علیه حضور نظامی آمریکا

بحران سیاسی و امنیتی در عراق هر روز مرحله جدیدتری را تجربه می‌کند. در حالی که این کشور با زنجیره‌ای از اعتراض‌های داخلی و قرار گرفتن ساختار سیاسی در آستانه یک خانه‌تکانی جدی قرار دارد، حضور نظامی ایالات متحده امریکا در این کشور عملا بغداد را به صحنه‌ای برای ماجراجویی‌های منطقه‌ای دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تبدیل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بغداد هنوز از شوک کشته و زخمی شدن قریب به 50 نفر از اعضای حشدالشعبی در جریان حمله امریکا به پایگاه این جریان بیرون نیامده بود که خبر ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون حشد الشعبی در اطراف فرودگاه بغداد موجی از تحولات سیاسی و امنیتی را در داخل و پیرامون عراق به راه انداخت. در حالی که منابع عراقی پس از حمله چند روز پیش امریکا به پایگاه جریان حشدالشعبی اعلام کردند که واشنگتن، بغداد را در جریان این حمله قرار داده بود و برخی منابع نزدیک به عادل عبدالمهدی زمان اعلام این خبر به دفتر نخست‌وزیری را نیم ساعت پیش از آن اعلام کردند، روز گذشته «عبدالکریم خلف» سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق تاکید کرد که «عادل عبدالمهدی» از قبل در جریان حمله امریکا به فرودگاه بغداد قرار نداشت. خلف در اظهاراتی خبری به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت: «دولت عراق از قبل درباره حمله امریکا که با شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس در سحرگاه روز جمعه همراه شد، اطلاعی نداشت. در جلسه فردای پارلمان (شنبه) برای بررسی حضور نیروهای امریکایی در خاک عراق نخست‌وزیر یا نماینده‌ای از طرف او حاضر خواهد بود. حمله هوایی امریکا نقض آشکار حاکمیت عراق و توهین و خیانت به شراکت میان عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن است و نیروهای مسلح عراق آماده هرگونه پیامدهای حمله امریکا هستند.»

ابومهدی المهندس؛ مرد سیاست و نبرد

در جریان حمله هوایی ارتش امریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد در بامداد جمعه، شماری از مقام‌های الحشد الشعبی به شهادت رسیدند. «ابومهدی المهندس»، معاون حشدالشعبی و «محمدرضا الجبری»، مسوول روابط عمومی و تشریفات این سازمان جزو افرادی بودند که در این حمله به شهادت رسیدند. به گزارش فارس، شهید «جمال جعفر محمد علی آل ابراهیم التمیمی» معروف و ملقب به «ابومهدی المهندس» فرمانده میدانی و معاون رییس سازمان الحشد الشعبی عراق بامداد روز جمعه در حمله هوایی امریکا در بغداد به شهادت است. ابومهدی‌زاده بصره در سال ۱۹۵۴ بود. او در سال ۱۹۷۳ وارد دانشکده مهندسی فناوری شد و در سال ۱۹۷۷ فارغ‌التحصیل شد. او پس از اتمام خدمت سربازی در یک کارخانه آهن و فولاد در بصره مشغول کار شد و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی را کسب کرد. او اوایل دهه هفتاد به عضویت حزب «الدعوه الاسلامیه» درآمد و مقدمات دروس حوزه علمیه را در دفتر آیت‌الله سیدمحسن الحکیم در بصره فرا گرفت. طبق گزارش شبکه المنار، ابومهدی پس از مشارکت در حوادث رجب سال ۱۹۷۹ و به دنبال بازداشت آیت‌الله شهید «سیدمحمدباقر الصدر» به یکی از افراد تحت تعقیب دادگاه «الثوره» (انقلاب) تبدیل شد و پس از آنکه صدام در سال ۱۹۷۹ قدرت را در دست گرفت، ابومهدی مجبور شد در سال ۱۹۸۰ عراق را ترک کرده و به کویت و سپس به ایران عزیمت کند. او بعد از مدتی فرمانده سپاه بدر و در سال ۱۹۸۵ نیز عضو مجلس اعلای اسلامی عراقی شد. شهید ابومهدی چند ماه پیش از سرنگونی رژیم صدام، از مسوولیت خود در سپاه بدر و مجلس اعلای اسلامی دست کشید و به عنوان شخصیت مستقل ادامه فعالیت داد حال آنکه همچنان روابط خود با همگان را حفظ کرده بود، در فعالیت سیاسی عراق نقش داشت و در تشکیل ائتلاف ملی یکپارچه، ائتلاف ملی عراق و ائتلاف ملی کنونی عراق نقش مهمی ایفا کرد.

شهید ابومهدی به اتهام فرماندهی عملیات نظامی علیه نیروهای امریکایی تحت تعقیب واشنگتن بود و به همین دلیل مجبور شد منصب خود در پارلمان را کنار گذارد تا اینکه نیروهای امریکایی از عراق خارج شوند. به دنبال تشکیل سازمان الحشدالشعبی، ابومهدی نیز به عنوان معاون رییس این سازمان انتخاب شد و در نبردهای میدانی در تمامی جبهه‌ها مشارکت داشت و نقش مهمی در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌ها علیه داعش و بیرون راندن آن از عراق ایفا کرد.

وداع با شهدا در بغداد

به دنبال شهادت سردار سلیمانی به همراه تنی چند از فرماندهان ایرانی و عراقی در جریان حمله تروریستی امریکا به خودروهای حامل این مقامات، حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مراسم تشییع پیکر شهیدان جان‌باخته در حمله هوایی امریکا در بغداد روز شنبه برگزار می‌شود. در بیانیه حشد الشعبی آمده است: «عراق روز شنبه راس ساعت ۱۰ صبح شاهد مراسم رسمی تشییع جنازه رهبران شهید حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی به همراه گروهی از یاران آنها خواهد بود و پس از آن نیز در ساعت ۱۱ صبح تشییع مردمی از دروازه منطقه سبز به سمت الجادریه انجام خواهد شد. به همین دلیل از همه عراقی‌ها دعوت می‌کنیم که در مراسم وداع با فرماندهان مجاهد پیروزی بر داعش شرکت کنند.»

هادی العامری جانشین مهندس شد

معاون رییس ستاد نیروهای الحشد الشعبی گفت که مجاهدین و فرماندهان الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت، «هادی العامری» رییس سازمان بدر را به عنوان جانشین «ابومهدی المهندس» برگزیده و به نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده‌اند .به گزارش ایرنا، «ابوعلی البصری» در این باره به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: ما با هدف نبودن خلأ در رهبری نیروهای الحشدالشعبی، فرماندهان و مجاهدین الحشد و گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق، بر سر نام هادی العامری برای جانشینی ابومهدی المهندس به توافق رسیده‌ایم. هادی العامری تاریخ روشنی از مبارزه و جهاد دارد و در عراق به شیخ مجاهدین معروف است.

به گفته او، مجاهدین و فرماندهان الحشد الشعبی از شیخ مجاهدین خواسته‌اند که این سمت را بپذیرد و پرچم مقاومت بعد از ابومهدی المهندس را در عراق به دست بگیرد. این مقام عالی در تشکیلات الحشدالشعبی تاکید کرد که مقام معظم رهبری بر اساس امر ولایی خود در جمهوری اسلامی ایران، سردار حاج «اسماعیل قاآنی» را به عنوان فرمانده جدید نیروهای سپاه قدس برگزیده، اما در عراق فعلا در شرایطی هستیم که توصیف دولت، دولت پیشبرد امور است. البصری ابراز امیدواری کرد که نخست‌وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با این انتخاب موافقت کند.

او از دست دادن دو فرمانده بزرگ محور مقاومت در منطقه را ضایعه بزرگی برای همه مجاهدین و محور مقاومت دانست و در عین حال تاکید کرد که هرگز مقاومت در برابر نیروهای استکبار و استعمار با شهادت این عزیزان متوقف نخواهد شد. پس از این پیشنهاد نخست‌وزیر عراق هادی العامری را به عنوان جانشین ابومهدی المهندس منصوب کرد.

زمان اخراج نیروهای امریکایی فرا رسیده است

«هادی العامری» فرمانده سازمان بدر و رهبر فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق تاکید کرد که زمان خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق فرا رسیده است. «هادی العامری» در بیانیه روز گذشته‌اش تاکید کرد که وجود نیروهای امریکایی در خاک عراق تبدیل به تهدید جدی برای کشور شده است و زمان آن فرا رسیده که از خاک عراق بیرون رانده شوند. او از نمایندگان پارلمان و جریان‌های سیاسی خواست که با وحدت صفوف خود و حضور در جلسه آتی پارلمان، مصوبه اخراج نیروهای امریکایی را از خاک عراق به تصویب برسانند.

العامری در این بیانیه نوشته است: وجود نیروهای امریکایی در خاک عراق تبدیل به باری بر دوش کشور شده‌ است. شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و جوانان همراه آنها ما را در مسیر جهاد و جانفشانی در راه ارزش‌ها و تحقق حاکمیت ملی در عراق، ثابت‌قدم‌تر کرده است. نیروهای امریکایی دو روز قبل در حمله‌ای جنایتکارانه ۹۰ نفر از جوانان مبارز عراقی که در مرزها در حال دفاع از امنیت کشور بودند شهید و زخمی کردند و روز جمعه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و مهمان گرامی‌اش سردار شهید قاسم سلیمانی را به همراهی تعدادی از جوانان مبارزه به شهادت رساندند.