۰ نفر

نگرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا از وضعیت اقتصادی این کشور

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 394923
نگرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا از وضعیت اقتصادی این کشور

جروم پاول از نمایندگان کنگره خواست تا فکری به حال کسری بودجه و بدهی رو به افزایش این کشور کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جروم پاول- رئیس فدرال رزرو- که برای توضیح آخرین وضعیت اقتصاد آمریکا در جمع نمایندگان مجلس این کشور حاضر شده بود کسری بودجه آمریکا در سطحی ناپایدار توصیف کرد و افزود: به زبان خیلی ساده واقعیت این است که بدهی دارد سریع‌تر از اقتصاد رشد می کند. وظیفه ما این نیست که به شما (نمایندگان کنگره) توصیه انجام کاری را کنیم اما اصلاحات غیر قابل اجتناب هستند و باید انجام شوند. اگر فکری به حال این مساله نشود دلارهای مالیاتی به جای آموزش کودکانمان باید صرف پرداختن نرخ بهره شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اظهارات پاول در شرایطی بیان می‌شود که کسری بودجه دولت در حال رسیدن به یک تریلیون دلار است. از طرف دیگر دولت تاکنون ۲۳ تریلیون دلار استقراض کرده و این رقم رو به افزایش است. تنها در دوازده ماه منتهی به سپتامبر، آمریکا ۵۷۲.۸ میلیارد دلار بهره وام‌های دریافتی خود را پرداخت کرده است.

بانک مرکزی آمریکا از مدت‌ها پیش هشدار داده است که در صورت انجام نشدن کاری برای حل مشکل بدهی و کسری بودجه، اقتصاد این کشور با چرخه رشد نزولی دیگری مواجه خواهد شد. پاول به نمایندگان کنگره هشدار داده است که ابزارهای فدرال رزرو برای جلوگیری از یک رکود دیگر محدود است چرا که نرخ بهره پیش از این به حد کافی کاهش داده شده است.  

به نظر می رسد این سخنان پاول که به نوعی نشان از پایان چرخه کاهش نرخ بهره در امریکا تلقی می‌شود، چندان به مذاق دونالد ترامپ خوش نیاید. رئیس جمهور امریکا تاکنون بارها و بارها از مدیران فدرال رزرو به دلیل کاهش ندادن نرخ بهره به سطح صفر یا منفی انتقاد کرده و آن را عاملی برای کاهش رقابت پذیری محصولات آمریکایی دانسته است.

با این حال پاول گفته است که روند رشد اقتصادی آمریکا احتمالا در سطح مطلوبی باقی خواهد ماند هر چند که ریسک های خارجی و داخلی زیادی بر سر راه آن باقی مانده اند.

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم امسال به ۱.۹ درصد کاهش یافت که ۰.۶ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه دوم بوده است. هنوز مشخص نیست که آمریکا بتواند با چین به یک توافق تجاری پایدار برسد و این مساله در کنار چالش های دیگر احتمال کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی این کشور را تقویت کرده است.