۰ نفر

پیشنهاد نتانیاهو به رقیبش برای تشکیل دولت

۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 388564
پیشنهاد نتانیاهو به رقیبش برای تشکیل دولت

در تلاشی چندباره پیش از اعلام شکست در تشکیل دولت، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی پیشنهاد تشکیل دولتی متحد را به رقیبش بنی گانتس داد که این پیشنهاد از سوی گانتس رد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی به تازگی به بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی- سفید درباره تشکیل دولتی متحد ارائه داده که این طرح از سوی گانتس رد شده است.

وی در این پیشنهاد  خواهان تشکیل دولتی متحد از تشکل راست گراها از جمله حزب لیکود، شاس و دیگر احزاب راست‌گرای مذهبی با ۵۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، و ائتلاف آبی -سفید شده است.

طرح‌های این دولت، همانطور که نتانیاهو پیشنهاد کرده شامل تصمیم‌گیری طی شش هفته پس از تشکیل دولت برای تصویب برنامه امنیتی چند ساله اسرائیل در رویارویی با چالش‌های امنیتی روز افزون است.

همچنین شامل تصویب بودجه دولت در سال آتی با در نظرگرفتن چالش های امنیتی و نیازهای اصلی جامعه است.

در خصوص رابطه دین و دولت که از بارزترین نقاط اختلاف میان احزاب دینی اسرائیلی با سکولارها است نتانیاهو پیشنهاد حفظ وضعیت فعلی در سال آتی را داده است به این معنا که هیچ قانون جدیدی درباره الزام مسائل دینی و الزانم تعهد شرعی به اسرائیلی‌ها تصویب نشود.

درباره قانون خدمت سربازی نیز که بین احزاب دینی‌ تندروی مخالف آن با آویگدور لیبرمن، رهبر حزب "اسرائیل بیتنا" محل اختلاف است نتانیاهو پیشنهاد داده که قانون جدید وضع شود که مورد توافق همه احزاب اسرئیلی باشد.

در عرصه سیاسی نیز نتانیاهو پیشنهاد کرده که وی و گانتس به دولت موضع مشترکی در مورد طرح "معامله قرن" دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارائه دهند.

در مقابل گانتس با این پیشنهادات نتانیاهو مخالفت کرده و از وی خواسته بار دیگر مسئولیت تعیین نخست وزیر برای تشکیل دولت را به رئیس رژیم صهیونیستی واگذار کند.

ائتلاف آبی سفید در توییتر نوشته که از برخی جزئیات پیشنهاد نتانیاهو از جمله آمادگی برای بررسی مسائل دینی و دولتی و آماده سازی طرح‌هایی برای ارتش استقبال می‌کند اما پیشنهاد به تاخیر انداخت تصمیم‌گیری به مراحل بعدی باعث این نگرانی شده که هدف از طرح نتانیاهو تشکیل دولتی است که او آن را رهبری می‌کند نه حل و فصل مسائل.

این ائتلاف از نتانیاهو خواسته تشکیل دولت را به روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی واگذار کند تا برای حل مشکلات امنیتی و اقتصادی که دولت فعلی مسئولش است تلاش کند.

نتانیاهو نیز فورا در پیام‌هایی متعدد در توییتر گانتس را به اجرای دیکته های یائیر لاپید و لیبرمن متهم کرد.

اسرائیل از ۱۰ ماه قبل پس از انحلال کنست در پایان سال گذشته میلادی با بحران سیاسی روبرو شده و نتانیاهو در تشکیل دولت به شکست رسیده است.

۲۵ سپتامبر گذشته رئیس رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مسئول تشکیل دولت کرده و به وی ۲۸ روز مهلت داد که این زمان به شرط موافقت ریولین به مدت ۱۴ روز دیگر قابل تمدید است که به احتمال زیاد این فرصت اضافی به نتانیاهو داده نشود.

در صورت شکست نتانیاهو در تشکیل دولت مسئولیت تعیین نخست وزیری برای تشکیل دولت به ریولین  واگذار می‌شود که پیش بینی می‌شود به گانتس واگذار شود.