۰ نفر

آرامکوی سعودی به رویای ارزش‌ بالای سهام نخواهد رسید

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 383274
آرامکوی سعودی به رویای ارزش‌ بالای سهام نخواهد رسید

آرامکوی سعودی امیدوار بود با عرضه اولیه سهام خود، به ارزش‌گذاری ۲ تریلیون دلاری دست پیدا کند، اما یک تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوید پس از حمله به تاسیسات نفتی، این رقم دور از دسترس آرامکو می‌باشد.

به گزارش راشاتودی، آرامکوی سعودی امیدوار بود با عرضه اولیه سهام خود، به ارزش‌گذاری ۲ تریلیون دلاری دست پیدا کند، اما ریک رول، تحلیل‌گر اقتصادی، می‌گوید پس از حمله به تاسیسات نفتی، این رقم دور از دسترس آرامکو خواهد بود.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ریک رول، رییس شرکت «اسپرات یواس هولدینگ» می‌گوید: سعودی‌ها احتمالا آن‌قدر ظرفیت ذخیره تولید و نفت ذخیره دارند که بتوانند تولید خود را در ۴ تا ۶ هفته به سطح قبل از حمله‌ها برگردانند، اما در ارزش‌گذاری شرکت خود در سطح ۲ تریلیون دلار موفق نخواهند شد، مگر این که آنها تصمیم بگیرند پول کمتری به جیب بزنند و به سراغ سرمایه‌گذاران استراتژیک بروند.

او می‌گوید: عرضه اولیه سهام آرامکو نه تنها برای دولت سعودی، در تحکیم جایگاه آرامکو در بازار جهانی، حیاتی است، بلکه در تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور با وجود قیمت‌های پایین نفت هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

ریک رول می‌گوید: اگر ما شرایطی داشته باشیم که دشمنی‌های بین شیعه و سنی تشدید شوند و گاه‌وبی‌گاه اختلالاتی در صادرات نفت خام از تنگه هرمز به وجود بیاید، ارائه سهام آرامکو با قیمتی بالا بسیار مشکل خواهد بود.