۰ نفر

خبرگزاری فرانسه:

واشنگتن آزادی تردد حسن روحانی در نیویورک را محدود کرد

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبر: 383076
واشنگتن آزادی تردد حسن روحانی در نیویورک را محدود کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد واشنگتن همان محدودیت‌هایی را که اواخر تیرماه برای تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک وضع کرده بود، برای روحانی نیز اعمال کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش کرد که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران روز گذشته (دوشنبه) برای مجمع عمومی سازمان ملل، وارد نیویورک شد اما با همان محدودیت‌های شدید عبور و مروری روبرو است که واشنگتن ماه ژوئیه سال جاری میلادی برای کارکنان هیأت ایرانی در سازمان ملل تحمیل کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق این محدودیت‌ها، روحانی نمی‌تواند از محدوده مقر سازمان ملل در «ایست ریور» (رود شرقی) در بخش شرقی جزیره منهتن نیویورک خارج شود.

طبق این گزارش، با اینحال، دولت آمریکا مجوز مخصوصی برای روحانی به منظور اقامت در هتل صادر کرده است.

روز یکشنبه هفته جاری، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا به یک سوم اعضای تیم ایرانی که قصد شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را داشته‌اند، روادید نداده است. 

روحانی قرار است فردا (چهارشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و یک کنفرانس خبری برگزار کند.

سفر روحانی به نیویورک در برهه‌‌ای از زمان صورت می‌گیرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا فشارها به تهران را تشدید کرده و اخیراً در پی عملیات پهپادی تلافی‌جویانه شنبه هفته گذشته (23 شهریور) ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، واشنگتن تلاش می‌کند تا بدون هرگونه سندی ایران را مقصر جلوه داده و ائتلافی را علیه ایران تشکیل دهد.

در گذشته نیز، محدودیت‌های مشابهی بر رهبران خارجی همچون «فیدل کاسترو» رهبر متوفی کوبا به دلیل آنکه سیاست‌های موافقی با آمریکا نداشت، تحمیل شده است.

با اینحال، آمریکا بعنوان دولت میزبان، موظف است که برای دیپلمات‌هایی که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کنند، روادید صادر کند.

روحانی می‌بایست از طریق تونلی که «کوئینز» و «منهتن» را به هم متصل می‌کند، از فرودگاه «جان اف کندی» به سمت مقر سازمان ملل عبور و مرور  کند و همچنین اجازه حضور در اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل را دارد.

اواخر تیرماه، طبق گزارشی که رویترز منتشر کرد، آمریکا محدوده تردد دیپلمات‌های ایران مستقر در نیویورک و خانواده‌های آنها را به شدت محدود کرد.