۰ نفر

پکن شرکت‌های تسلیحاتی امریکا را تهدید به تحریم کرد

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 366391
پکن شرکت‌های تسلیحاتی امریکا را تهدید به تحریم کرد

«چشم در برابر چشم»؛ این دقیقاً همان سیاستی است که چین در قبال امریکا و به خاطر عبور دولت واشنگتن از خط قرمزی به‌نام تایوان اتخاذ و روز جمعه اعلام کرد، تمام شرکت های تسلیحاتی امریکا را که در فروش 2.2 میلیارد دلاری سلاح به تایوان سهیم هستند، تحریم می‌کند. دولت پکن همچنین امریکا را تهدید کرد؛ بیش از این «با آتش بازی نکند».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  فروش تسلیحاتی 2.2 میلیارد دلاری امریکا به تایوان که از سال 2012 به این سو بیشترین فروش تسلیحاتی بوده و شامل 108 تانک آبرام و 250 موشک زمین به هوای استینگر است، فصل تازه‌ای از رویارویی دو ابرقدرت جهان را گشوده که در آن دولت پکن ناگزیر به اتخاذ ادبیات تندتر و صریح‌تر در قبال واشنگتن شده و به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هشدار می‌دهد، با آتش بازی نکند. وزارت خارجه چین این فروش تسلیحاتی را «ضربه به تمامیت ارضی و امنیت ملی» چین دانسته و از تحریم شرکت‌های تسلیحاتی امریکا خبر می‌دهد؛ اتفاقی که شاید به خاطر ممنوع بودن فروش تسلیحات امریکایی به چین؛ ضربه اقتصادی آن برای شرکت‌های تسلیحاتی امریکا چشمگیر نباشد اما ضربه دیپلماتیک آن بسیار سهمگین خواهد بود زیرا به تعلیق بیشتر مذاکرات دو کشور برای پایان دادن به جنگ اقتصادی می‌انجامد. چین و امریکا دو سال است که درگیر جنگ تعرفه‌ای هستند و فعالان اقتصادی دو کشور دولت‌های خود را تحت فشار قرار داده‌اند تا با مذاکره به این جنگ تجاری پایان دهند؛ جنگ تجاری دو ساله ای که چشم‌انداز روشنی هم دست کم در آینده نزدیک برایش وجود ندارد؛ دو سال است که چین از امریکا درخواست می‌کند به سیاست چین واحد پایبند باشد و از این خط قرمز عبور نکند اما امریکا نه تنها هیچ توجهی به این درخواست نمی‌کند بلکه بر اقدامات تحریک‌آمیز خود می‌افزاید. ترامپ در نخستین ماه ورود به کاخ سفید به‌صورت تلفنی با رئیس دولت تایوان گفت‌و‌گو کرد و خشم مقامات پکن را برانگیخت. اظهارات گاه و بیگاه ترامپ درباره قصدش برای دعوت از رئیس دولت تایوان به امریکا هم هر بار با واکنش پکن مواجه می‌شد. اخیراً هم رئیس دولت تایوان در مسیر سفر به 4 کشور متحد خود در کارائیب در امریکا توقف کوتاهی داشت که باعث عصبانیت چین شد.

اما حالا این فروش تسلیحاتی آنقدر کاسه صبر پکن را لبریز کرده است که از زبانی که برای ترامپ بخوبی قابل درک است یعنی زبان تحریم سخن گفته و شرکت‌های تسلیحاتی امریکا را تهدید به تحریم کرده است. به گزارش وال استریت ژورنال، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند این تحریم حتی اگر اجرایی شود ضررهای هنگفتی برای شرکت‌های تسلیحاتی امریکا نخواهد داشت زیرا از پس از کشتار تیان آنمن امریکا فروش سلاح به چین را ممنوع کرده است و این شرکت‌ها عملاً مبادله تسلیحاتی با چین ندارند اما برخی از این شرکت‌ها به غیر از سلاح، کالاهای جانبی دیگری را هم تولید می‌کنند مثلاً جت‌های شخصی برای ثروتمندان چینی یا آسانسور. این بخش از صادرات این شرکت‌ها از تحریم‌ها آسیب خواهد دید. یا شرکت جنرال داینامیکز که تولید‌کننده تانک‌های آبرام است، در بخش تولید جت‌های تجاری هم فعال است و اتفاقاً در این بخش با چین مبادلاتی دارد.

گذشته از تأثیری که تحریم‌ها بر این بخش از صادرات امریکا به چین دارد، بیشترین نگرانی ناظران این است که این اتفاق یک مانع جدی در مسیر راه صلح تجاری و تعرفه‌ای بین دو کشور باشد.