۰ نفر

واکنش پیونگ‌یانگ به پیشنهاد مذاکره توییتری ترامپ

۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 363136
واکنش پیونگ‌یانگ به پیشنهاد مذاکره توییتری ترامپ

کره‌شمالی،‌ پیشنهاد توییتری رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی در مرز دو کره را «بسیار جالب» خواند اما تأکید کرد خود را متعهد به پذیرش چنین ایده‌ای نمی‌کند.

با به پایان رسیدن نشست سران اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 (G20) در شهر «اوساکا» ژاپن، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را برای ملاقات در منطقه «عاری از سلاح» بین کره شمالی و کره جنوبی دعوت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در این خصوص گزارش کرد: ترامپ صبح شنبه به وقت ژاپن در یک پیام توییتری نوشت: «اگر رئیس کیم از کره شمالی این (پیام) را ببیند، با وی در مرز/منطقه عاری از سلاح دیدار می‌کنم تا به او دست دهم و سلام کنم (؟)!»

طبق این گزارش، رسانه‌های دولتی کره شمالی درست ساعاتی بعد از انتشار این پیام توییتری ترامپ گزارش کردند که دولت کیم جونگ اون، این دعوت را یک «پیشنهاد بسیار جالب» می‌داند اما چون ایده‌ای را نمی‌پذیرد.

دولت کیم در روزهای اخیر در میان درخواست‌ها برای برگزاری سومین نشست ترامپ-کیم برای بحث درباره امحای برنامه اتمی کره شمالی، به شدت از واشنگتن منتقد است.

ترامپ پس از انتشار این پیام توییتری خود به خبرنگاران گفت که نمی‌داند که آیا کیم درخواست وی را می‌پذیرد یا خیر.

ترامپ قبل از دیدار با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان درباره پیشنهاد مذاکره با کیم در مرز دو کره گفت:«من فقط پیشنهادی دادم تا ببینم آنها چه می‌گویند».

وی ادامه داد:«اگر نشستی برگزار شود تنها برای دو دقیقه یا کمی بیشتر خواهد بود».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد، بعد از دیدارهای بسیار مهم از جمله دیدار با رئیس‌جمهور چین، ژاپن را به سمت کره جنوبی برای دیدار با «مون جائه این» رهبر کره جنوبی ترک می‌کنم و «در آنجا اگر رئیس کیم از کره شمالی این (پیام) را ببیند، در مرز/منطقه عاری از سلاح با وی ملاقات می‌کنم تا دستی به او بدهم و سلامی به وی بکنم».

پیشنهاد توییتری ترامپ درحالی مطرح شده است که دولت پیونگ‌یانگ یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که رهبر کره شمالی نامه‌ای از سوی  رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده است.

از سوی دیگر ترامپ نیز در ماه ژوئن گفته بود که نامه‌ای «بسیار گرم و صمیمانه» از کیم دریافت کرده و احتمال دارد دیدار سوم با او را در آینده نزدیک برگزار کند. 

سران آمریکا و کره شمالی تا کنون دو بار با یکدیگر دیدار و بر سر مسائلی مانند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و رفع تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ مذاکره کرده‌اند. بعد از اینکه کیم جونگ اون در دیدار اول با وعده آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها، اجرای برخی اقدامات هسته‌ای‌زدایی را پذیرفت، دیدار دوم اما به دلیل بدعهدی ترامپ و زیر پا گذاشتن قول رفع تحریم‌ها به شکست انجامید.