۰ نفر

برایان هوک: تهدید ایران برای امنیت دنیا خطرناک‌تر از مسئله هسته‌ای است

۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۲
کد خبر: 363028
برایان هوک: تهدید ایران برای امنیت دنیا خطرناک‌تر از مسئله هسته‌ای است

رئیس کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا ایران را به امنیت «تهدید امنیت دنیا» متهم کرده و گفته این موضوع از پرونده هسته‌ای ایران خطرناک‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «برایان هوک»، رئیس کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا ایران را به امنیت «تهدید امنیت دنیا» متهم کرده و گفته این موضوع از پرونده هسته‌ای ایران خطرناک‌تر است. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد ایالات متحده آمریکا متعهد به همکاری با متحدان و شریکان خود برای محافظت از آزادی تردد دریایی است. 

اشاره هوک به قصد دولت آمریکا برای تشکیل ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای  برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز با هدف ادعایی مقابله با «تهدیدهای ایران» است.

«مارک اسپر»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفته بود کشورهای عضو «ناتو» حمایت چندانی ازاین  طرح دولت آمریکا نکرده‌اند. او گفت آمریکا ماه آینده با ارائه جزئیات بیشتری از افزایش «تهدیدهای ایران» تلاش خواهد کرد حمایت آن دسته از اعضای ناتو که تمایلی به مشارکت در این طرح ندارند را جلب کند. 

در چند هفته اخیر ۶ نفتکش در دریای عمان هدف حملات ناشناس قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز در پاسخ، ایران را به نقش‌آفرینی در این حوادث متهم کرده است. آمریکا در حالی به این بهانه بر حضور نظامی خود در منطقه افزوده، اما حتی متحدان واشنگتن از جمله ژاپن نیز در مورد صحت ارزیابی آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

برایان هوک در بخش دیگری از اظهاراتش ایران را «نخستین تهدید» در منطقه غرب آسیا توصیف کرد و گفت سیاست خارجی این کشور باعث انزوای آن در جامعه بین‌المللی شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی درباره تنش‌آفرینی در منطقه را رد کرده است. از سوی دیگر، دولت‌های عراق و سوریه بارها نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند. 

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشر شده حاکی است آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه اصلی‌ترین حامیان شبه‌نظامیان افراطی و برخی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بوده‌اند.