۰ نفر

اعضای برجام منافع ایران را طبق برنامه تضمین کنند

۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۴۶
کد خبر: 356931
اعضای برجام منافع ایران را طبق برنامه تضمین کنند

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، پانزدهمین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین‌الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین‌المللی‌اش خواند و افزود: اعضای باقیمانده این توافق باید بهره‌مندی تهران از منافع برجام را با اتخاذ اقدام‌های عملی فوری و مناسب و ظرف برنامه زمانی اعلام‌شده، تضمین کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کاظم غریب آبادی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در این گزارش همانند چهارده گزارش قبلی مدیرکل، تصریح‌شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام ادامه داده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین افزود که در گزارش جدید منتشرشده از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره صریحی به دستور شورای عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی اقدامات ایران تحت برجام در چارچوب مواد ۲۶ و ۳۶ شده است. همچنین در این گزارش ازسرگیری تولید آب‌سنگین در مجتمع اراک از اول خردادماه بعد از یک دوره دوماهه تعمیر و نگهداری، مورداشاره قرارگرفته است.

وی توضیح داد: باوجود تحولات پیرامون برجام، همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در این مرحله، همچون گذشته در مسیری سازنده قرار دارد.

غریب آبادی تاکید کرد که با این‌وجود، پرواضح است که طرف‌های مقابل گام‌های ملموس و عملی در جهت اجرای تعهداتشان برنداشته‌اند و این بدعهدی، سرنوشت برجام را به مخاطره انداخته است.

نماینده دائم کشورمان یادآورشد که جمهوری اسلامی ایران دربرداشتن گام‌های اعلام‌شده در تصمیم اخیر خود، مصمم و جدی است و همان‌گونه که بارها اعلام گردید، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف‌ها، یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است.

وی با بیان اینکه چنانچه خواهان تداوم توافق هسته‌ای هستیم، افزود: اعضای باقیمانده این توافق باید بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدام های عملی فوری و مناسب و ظرف برنامه زمانی اعلام‌شده، تضمین کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که به کشورهای عضو ارسال‌شده، تائید کرد که ایران از محدودیت‌های محوری توافق برجام فراتر نرفته است

خبرگزاری رویترز عصر جمعه اعلام کرد که بر اساس گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدیرکل این آژانس پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و محدودیت‌های محوری این توافق را تائید کرده است.

بر اساس این گزارش که به کشورهای عضو آژانس ارسال‌شده، ایران همچنان سقف‌های تعیین‌شده در برجام ازجمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده را رعایت کرده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با نخستین سالروز خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ماه، بیانیه این منتشر کرد که در آن افزون بر اجازه ذخیره سازی و نگهداری آب سنگین و اورانیوم غنی شده فراتر از محدودیت‌های مندرج در برجام، مهلتی دو ماهه به اعضای باقی مانده در این توافق داد تا در این مدت به تعهدات خود به ویژه در دو حوزه بانکی و نفتی عمل کنند.

گام بعدی ایران، افزایش چهار برابری تولید اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد بود که متعاقب بیانیه شورای عالی امنیت ملی انجام گرفت.