۰ نفر

تلاش جمعی راه مقابله با چالش‌های جهانی است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۴۴
کد خبر: 354308
تلاش جمعی راه مقابله با چالش‌های جهانی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: چالشهای پیش روی بشریت از مرزهای ملی فراتر رفته و شرایطی را پدید آورده است که دیگر نمی‌توان به سادگی و با اتکا به قدرت ملی بدان‌ها پاسخ گفت از این رو گفت و گو و تلاش جمعی تنها راه چاره‌ای است که در برابر ما وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد کشاورز زاده' روز گذشته در «همایش جوانان آسیا با موضوع راه ابریشم و ایجاد آینده مشترک بشریت با چشم انداز آسیایی» در دانشگاه شینخوا پکن با بیان اینکه هر یک از ما میراثدار تاریخ و تجربه ای از زندگی جمعی هستیم گفت: صِرف نگاه به گذشته پر افتخار و ارایه دستاوردهای تمدن های کهن چه به صورت مجزا و چه در تعامل با یکدیگر، نمی تواند خواسته های ما در جهان کنونی را برطرف سازد باید توجه داشت هدف از نگاه به گذشته درس آموزی از آن و فهم عواملی است که به تمدن های ما شکل داده و آنها را پایدار ساخته اند تا با چنین فهمی از تمدن ها به عنوان هویت های پویا و زنده، از تداوم آنها در امتداد سلسله تاریخ برای ترسیم آینده ای بهتر استفاده کنیم. 
سفیر ایران در چین افزود: شاید یکی از مهمترین نشانه های پدید آمدن شرایطی نو در جامعه جهانی و ضرورت بازگشت و بازخوانی تجربه های گذشته، مفهومی است که اخیرا بارها و بارها مورد تاکید 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین قرار گرفته است. 
کشاورز زاده افزود: جامعه بشری با سرنوشت مشترک، نتیجه احساس نیاز به همکاری برای مقابله با شرایط و چالش هایی است که اکنون، جهان با آن رو در رو است ساخت چنین جامعه ای ضرورت بازگشت به گذشته و نگاه به تمدن مشترکی را ایجاب می کند که از دل تجربه بشری در تمدن های کهنی چون بین النهرین، ایران، چین، مصر و یونان، برآمده است. 
او گفت: تمدن مشترک بشری حاصل استمرار تبادلات و تعاملات میان گستره ای وسیع از گروه های انسانی تا به امروز است که از درون گفت و گو و تفاهم در تعاملات مادی و معنوی برآمده است این جوهره و مرکز ثقل راهی است که اکنون چین به رهبری رییس جمهوری این کشور در برابر جامعه جهانی قرار داده است، راهی که امروز با نام ابتکار کمربند- راه شناخته می شود. 
سفیر ایران در چین از طرح 'کمربند-راه' به عنوان ابتکاری که یادآور روح راه ابریشم باستانی است یاد کرد و گفت: این ایده بر پایه 'صلح، همکاری، گشایش، فراگیری، آموزش و سود متقابل' بنا نهاد شده و شکوه تاریخی ایجاد شده برای ملت های مسیر کمربند- راه را تداعی می کند. 
وی ادامه داد: در واقع راه ابریشم باستانی با انجام سفرهای بازرگانان به رفع سازی نیازهای اقتصادی و اجتماعی ملل و برقراری گفت و گو و مفاهمه میان ملت ها منجر شد و به سهم خود کمک شایسته ای به برقراری صلح جهانی و رشد تجاری و تقویت پیوندهای مردمی و همزیستی مسالمت آمیز بشری کرد به گونه ای که امروزه تمدن ایجاد شده بشری در عصر راه ابریشم باستانی به میراث مشترک بشری تبدیل و مایه مباهات بشریت شده است. 
کشاورز زاده تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران که میراث دار تمدنی عظیم و تاریخی است، در چارچوب سیاست های صلح مدارانه خود برای کمک به صلح و ثبات و امنیت بین المللی از ابتکار کمربند- راه استقبال کرده است چنانچه آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری ایران، در ملاقات با شی جین پینگ در سال 2016 ایده ایشان برای احیای راه ابریشم و گسترش همکاری‌های کشورهای واقع در این مسیر را ایده‌ای کاملاً منطقی و قابل قبول خوانده اند و با اشاره به سابقه کهنِ ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت، بر توسعه روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینانی همچون چین تاکید ورزیده اند.
وی با بیان اینکه از نظر ایران ابتکار کمربند- راه عرصه ای است که از ظرفیت های ممتازی برای ساخت تمدن مشترک بشری در عصر نوین بهره می برد تاکید کرد کاربست آن نیازمند عزم و اراده جدی تمامی کشورهای مشارکت کننده در این ابتکار بویژه دولت چین می باشد. 
او اظهار کرد در عرصه 'ارزش آفرینی برای تمدن جدید بشری'، ابتکار کمربند - راه بر مدار آمال و آرزوهای بشری می چرخد که همواره خواستار احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، رعایت قانون در عرصه روابط بین المللی، تعهد و تبعیت از چندجانبه گرایی در نظام بین المللی، کمک به برقراری صلح و ثبات در جوامع بوده است. 
کشاورز زاده گفت: ابتکار کمربند- راه از منظر 'هنجار سازی برای خلق تمدن بشری' نیز بر پایه اصول مترقیانه رایزنی های مشترک، منافع مشترک و نقش آفرینی مشترک بنیان گذاشته شده که به تقویت و نهادینه شدن الگوی همکاری های برد-برد در برابر رهیافت منسوخ شده تاریخی برد-باخت منجر می شود و این مقوله همواره مطمع نظر بشریت و جوامع مختلف بشری در طول تاریخ بوده است. 
وی ادامه داد: هر چند کمربند- راه، نگاهی بنیادین به 'نیازهای زیربنایی ملت ها'برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می افکند اما در عین حال روبنای ارزشمندی را هم در خود دارد که از برقراری ارتباطات مردم-مردم، تقویت و افزایش مبادلات انسانی، ارتقاء تبادلات علمی و آموزشی به صورت متقابل شکل می گیرد و به برقراری 'اتصالات اذهان با یکدیگر' ختم می شود و ضمن ایجاد شناخت و فهم متقابل جوامع از یکدیگر، مسئولیت پذیری آنان نسبت به همدیگر را هم باعث می شود. 
سفیر ایران در چین گفت: برآیند این وضعیت منجر به تاسیس جامعه ای جهانی می شود که ملت ها در آن سرنوشتی مشترک دارند و این دقیقاً نیاز دنیای کنونی است که به نظر من، رییس جمهوری چین نیز آن را مد نظر داشته است. 
کشاورز زاده با اشاره به اینکه تفاوت میان جهان امروز و گذشته، نه در ماهیت روابط که در شکل و در درجه پیچیدگی آن ها است تاکید کرد: تعدد و تنوع بازیگران و انواع گوناگون چالش ها در عرصه های مختلف حیات بشری، شبکه ای پیچیده از روابط را در برابر ما قرار داده که تنها نتیجه آن سردرگمی نسبت به فهم پدیده ها است. 
او گفت: جامعه بشری، اکنون با چالش های مشترک و خطیری روبرو است که از اقتصاد تا سیاست و فرهنگ را با خود درگیر ساخته است از یک سو در کنار موضوعاتی چون توسعه، محیط زیست و فقرزدایی، دو پدیده جدید یعنی افراط گرایی و تروریسم بر مشکلات جامعه جهانی افزوده و همچون بیماریی واگیر، در گستره وسعی از جهان منتشر شده است. 
سفیر ایران در چین ادامه داد: از دیگر سو شاهد احیای رویکردهایی چون یکجانبه گری عوام گرایی و ناسیونالیسم افراطی هستیم این شرایط ما را ناگزیر می سازد که برای مشکلات مشترک به راه حل های مشترک روی آوریم.
کشاورز زاده گفت: دانش، عمق فکری و معنوی، تجربه و بصیرت تاریخی که اندوخته سیاسی و اجتماعی تمدن ها است به سختی و با تحمل رنج بسیار گردآمده و اکنون در اختیار ما است ما به عنوان وارثان تمدن‌های کهن با برخورداری از درک و فهم تاریخی عمیق از این که در مقایسه با تجربه چندهزارساله، پیروزی ها و شکست ها تنها لحظاتی کوتاه به شمار می آیند، باید الگوهای رایج همچون سیاست قدرت و نگاه برد-باخت و حذفی را که در اشکال گوناگون موجب خونریزی و تخریب در سراسر تاریخ شده، به چالش کشیده و برای ساخت جامعه ای با سرنوشت مشترک باید با یکدیگر گفتگو کنیم. 
وی ادامه داد: این گفتگو باید با هدف رسیدن به یک تفاهم کلی و جمعی در خصوص مفاهیم و اصول فراگیر و بنیادینی است که به فعالیت های آتی ما شکل و جهت می بخشد.
او افزود: باید هنجارها و اصولی چون تنوع، فراگیربودن، تحمل پذیری، اعتدال، گفتگو، عدالت و حکومت داری شایسته را، علیرغم تفاوت های اجتناب ناپذیر در خصوص بکارگیری و اجرای آنها، شناخته و به آنها احترام بگذاریم. کشاورز زاده اظهار کرد: در این میان گفت و گو و ارتباط میان تمدن های کهن ایران و چین در غرب و شرق آسیا ضرورتی انکار ناپذیر است و بستر این گفت و گو و تعامل بیش از هر زمان دیگری اکنون مهیا است. 
وی تصریح کرد: طرح ایران در زمینه گفت و گوی تمدن ها و پیش گامی چین در پیشبرد این طرح در قالب برگزاری اجلاس گفت و گوی تمدن های آسیایی، راه این تعامل را گشوده است.
او افزود: همان گونه که رییس جمهوری چین در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد اکنون ابتکار کمربند-راه سازوکار لازم را در اختیار ما قرار داده است تا در امتداد روح راه ابریشم باستانی و با تکیه بر مولفه های سازنده این ابتکار نظیر چندجانبه گرایی و ارتباط مردم با مردم برای ارتقاء صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای، ایجاد بستری برای ساخت جامعه ای با سرنوشت مشترک بشری همکاری و هم افزایی کنیم.