۰ نفر

هشدار ترامپ به چین در مورد تلافی‌تعرفه‌ها

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 353104
هشدار ترامپ به چین در مورد تلافی‌تعرفه‌ها

رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) به چین هشدار دارد که در زمینه اعمال تعرفه های جدید واشنگتن بر کالاهای وارداتی چین، به اقدام تلافی‌جویانه رو نیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «دونالد ترامپ» در صفحه توییتر خود نوشت: دلیلی ندارد که مصرف کننده آمریکایی هزینه تعرفه هایی را که امروز در مورد چین به اجرا در می آید، بپردازد. 
وی افزود: این مساله به تازگی اثبات شده است، زمانی که فقط چهار درصد (این تعرفه ها) را آمریکا و 21 درصد آن را چین پرداخت کرد، زیرا چین به میزان زیادی برای کالا یارانه می پردازد. همچنین در صورت خرید از کشوری که مشمول تعرفه نمی شود یا خرید کالا از داخل آمریکا (که بهترین ایده است)، می شود به طور کامل از تعرفه ها صرف نظر کرد. این یعنی تعرفه صفر. 
ترامپ ادامه داد: بسیاری از شرکت هایی که مشمول تعرفه شده اند، چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهایی از این دست در آسیا ترک خواهند کرد. به همین دلیل است که چین به شدت درصدد دستیابی به توافق است. 
رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری نوشت: دیگر هیچ کس در چین نمی ماند که بتوان با او تجارت کرد. این برای چین خیلی بد و برای آمریکا خیلی خوب است. اما چین طی سال های زیادی به حدی از آمریکا سوءاستفاده کرده است که آنها به مراتب جلوتر هستند (روسای جمهوری ما کار لازم را انجام ندادند). از این رو، چین نباید تلافی کند، زیرا اوضاع بدتر خواهد شد. 
ترامپ در توییت دیگری افزود: من آشکارا به پرزیدنت شی و همه دوستانم در چین می گویم که چین به شدت آسیب خواهد دید، اگر به توافق نرسید، زیرا شرکت ها مجبور خواهند شد چین را به مقصد کشورهای دیگر ترک کنند. خرید در چین بسیار پرهزینه خواهد بود. توافق خوبی داشتید که تقریبا کامل شده بود، اما کنار کشیدید. 
رئیس کاخ سفید همچنین به چین هشدار داده که بهترین زمان برای دستیابی به توافق تجاری همین حالا است، در غیر این صورت اگر مذاکرات به دور دوم ریاست جمهوری وی بیانجامد، شرایط دستیابی به توافق به مراتب بدتر و سخت تر خواهد شد.
آمریکا به تازگی تعرفه کالاهای وارداتی چین را به ارزش 200 میلیارد دلار افزایش داد و جنگ تجاری میان دو کشور بالا گرفت. 
تازه ترین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز جمعه بدون دستاورد پایان یافت و ترامپ به بخش بازرگانی آمریکا دستور داد شروع به اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی باقی مانده از چین کند. 
«رابرت لایتیزر» مذاکره کننده تجاری آمریکا اعلام کرد که ترامپ به تیم مذاکراتی واشنگتن دستور داده است فرآیند افزایش تعرفه ها بر همه کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند و این رقم را به حدود 300 میلیارد دلار برساند.
چین نیز بخش کشاورزی آمریکا را با اعمال تعرفه های تلافی جویانه، تهدید کرده است. 
گزارش رسانه ها حاکیست که چین تدابیر مقابله جویانه فراوانی برای رویارویی با آمریکا در جنگ تجاری دارد.