۰ نفر

تحریم ایران قدرت مالی آمریکا را تضعیف می‌کند

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر: 349248
تحریم ایران قدرت مالی آمریکا را تضعیف می‌کند

رئیس بخش تحریم‌های بانک بارکلیز در آمریکا می‌گوید: تمایل گسترده‌ای به انجام معاملات با ارزهایی غیر از دلار برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، این روز‌ها انتقادها از سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ بیش از پیش بالا گرفته است.
در روز‌های اخیر دولت آمریکا از سویی نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد و از سوی دیگر گام نهایی را برای به صفر رساندن تحریم‌ نفت ایران - از طریق تعلیق معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران- برداشت. 
در واکنش به اقدام خصمانه دونالد ترامپ بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که به موجب آن نظامیان آمریکایی مستقر در فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنتکام ( که مسئول نیروهای امریکایی مستقر در خاورمیانه است) تروریست خوانده می شوند. 
آمریکا حدود پنج هزار نیروی نظامی در عراق دارد که دولت عراق از آنها میزبانی می کند و این نیروها در مجاورت ایران و در کنار گروهی از شبه نظامیان شیعه مورد حمایت سپاه پاسداران ایران مستقر هستند. بنابراین طبیعی است برخی صاحب نظران درباره تبدیل شدن نظامیان آمریکایی به هدفی موجه برای حملات سپاه و متحدانش هشدار دهند. 
در واکنش به تحریم‌های نفتی آمریکا نیز برخی صاحب نظران از بی تاثیر بودن این تحریم‌ها سخن گفتند؛ برخی دیگر از پیامدهای شدید این تحریم ها برای بازار جهانی نفت و برخی هم از پیامد‌های آن برای امنیت آمریکا  و جهان خبر دادند.  
مقامات ایرانی تهدید کرده اند در صورتی که ایران قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز را که حدود 22 درصد از جریان نفتی جهان از آن عبور می کند مسدود خواهند کرد. 
برخی صاحب نظران درباره این تهدید هشدار داده اند اگر ایران این تهدید را عملی هم نسازد  طرح چنین سخنانی خطرناک است. 
با این حال پایگاه اینترنتی تروث دیگ امروز پیش بینی کرد احتمالا دولت ترامپ در اجرای این تاکتیک سختگیرانه موفق نخواهد بود. چراکه به نظر می رسد چین در برابر واشنگتن ایستادگی خواهد کرد. عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ایران قول داده است که عراق در زمینه محاصره اقتصادی ایران با واشنگتن همکاری نخواهد کرد. باید اضافه کرد عراق اساسا نمی تواند ارتباط خود را با ایران قطع کند.  این کشور هنوز هم در نتیجه تهاجم نظامی آمریکا و اشغال و سپس ظهور داعش به لحاظ اقتصادی به شدت به کمکهای ایران در زمینه های برق، سوخت رسانی و سرمایه گذاری نیاز دارد. عربستان و امارات نیز از افزایش قیمت نفت برای تامین هزینه‌های جنگ یمن و جبران کسری بودجه سالانه استقبال می‌کنند. 
نباید از یاد ببریم پیش از این روسیه، عربستان و متحدانشان برای افزایش قیمت نفت از طرح کاهش عرضه نفت در اپیک حمایت کردند.  
اما در این میان ارزیابی فارین پالیسی درباره پیامد‌های یکجانبه گرایی دولت ترامپ در زمینه ایران بسیار قابل توجه است. 
بر اساس این گزارش "یک جانبه گرایی آمریکا در زمینه ایران - بویژه در شرایطی که این یک جانبه گرایی به حوزه‌های دیگر نیز سرایت کرده است - در نهایت سبب می‌شد قدرت مالی آمریکا تضعیف شود." 
فارین پالیسی در توضیح این مطلب نوشت: "یکجانبه گرایان در دولت آمریکا در حال یک اشتباه اساسی درباره ماهیت قدرت مالی آمریکا هستند. نفوذ آمریکا نتیجه مستقیم توان نظامی این کشور یا حتی اقتصاد بزرگ داخلی این کشور نیست. بلکه در عوض محصول ساختار بی همتای جهانی سازی است، نظامی متشکل از شبکه هایی که نقل و انتقالات مالی و تجارت جهانی را ممکن ساخته است. این شبکه ها در پی یک طرح ریزی و برنامه ریزی بزرگ ایجاد نشده اند بلکه نتیجه فرایند غیراجباری و غیرمتمرکز استفاده از فرصت های جدید جهانی سازی بوده اند. در همین حال آمریکا از جایگاهی مناسب برای کنترل کردن عناصر کلیدی این شبکه ها از جمله نظام تسویه دلار و نظام پیامهای مالی سوئیفت برخوردار است. این جایگاه به آمریکا این اجازه را داده است تا نهادهای مالی و شرکت های خارجی را تحت فشار قرار دهد که به عنوان ابزارهای قدرت آمریکا عمل کنند. هیچ بانک بین المللی نمی خواهد که از نظام تسویه مالی به دلار محروم شود و نقل و انتقالات بانکی بدون سوئیفت نیز تقریبا غیرممکن است. این شرایط به آمریکا این امکان را داده است که با حمایت متحدان اروپایی خود کشورهایی نظیر کره شمالی را تنبیه و دسترسی ایران به نظام مالی جهانی را مسدود کند. 
با این حال، آمریکا با استفاده بیش از اندازه از این امتیازات، نه تنها متحدان خود را دور می کند بلکه مشوق های بازیگران خصوصی را نیز دستخوش تغییر قرار می دهد. رئیس بخش تحریم های بانک بارکلیز در آمریکا می گوید به رغم اینکه بعید است در نهایت ارزهای دیگر در معاملات جایگزین دلار شوند اما تمایل گسترده ای به انجام معاملات با ارزهای دیگر برای دور زدن تحریم های آمریکا ایجاد شده است."
بر اساس این گزارش "اگر آمریکا همچنان به مسیر کنونی خود ادامه دهد ممکن است تحریم های آمریکا نتیجه معکوس دهد و به جای آنکه کشورها و شرکت ها تماس خود را با نهادهای تحریم شده قطع کنند، تماس خود را با نظام مالی تحت سلطه آمریکا به حداقل برسانند تا مسیرهای روابط کاری ویژه خود را بسازند. با گذشت زمان ممکن است این مسیرها منجر به ایجاد یک نام جایگزین موثر شود و به نظر می رسد که یکجانبه گرایی آمریکا در حال ایجاد تغییرات پیش بینی نشده ای در شرایط نظام مالی جهان است.