۰ نفر

چهل و نهمین نشست رهبران دنیا؛

اجلاس داووس و غایبان سرشناس دهکده برفی

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 331185
اجلاس داووس و غایبان سرشناس دهکده برفی

اجلاس جهانی داووس در سوئیس امسال بدون حضور روسای جمهور آمریکا و فرانسه و همچنین نخست وزیر انگلیس برگزار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، چهل و نهمین اجلاس جهانی داووس از امروز سه شنبه دوم بهمن آغاز به کار می کند و نکته مهم در خصوص آن عدم حضور روسای جمهور آمریکا و فرانسه در این نشست مهم است.

با این وجود برگزارکنندگان این اجلاس معتقد هستند که حضور نداشتن «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» اهمیت چندانی ندارد.

دویچه وله در گزارشی در این رابطه می نویسد: در اجلاس امسال داووس سوئیس، دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون روسای جمهور آمریکا و فرانسه شرکت نخواهند کرد. ترزا می هم به این مجمع نخواهد رفت. اما برگزارکنندگان آن نگران نیستند چون ۶۰ تن از سران جهان در آن حضور خواهند داشت.

موسس اجلاس اقتصادی جهانی داووس نگران نیست که سران آمریکا، فرانسه و بریتانیا در اجلاس داووس شرکت نمی ‌کنند. پروفسور «کلاوس شوآپ» ۸۰ ساله می‌گوید در اجلاس داووس امسال که برای ۴۹مین بار و در روزهای ۲ تا ۵ بهمن ( ۲۲تا ۲۵ ژانویه) در سوییس برگزار می‌شود مقامات ده‌ها کشور جهان و همچنین مدیران ارشد بیش از هزار شرکت بین‌المللی حضور خواهند داشت.

شوآپ می‌گوید سه هزار نخبه سیاسی و اقتصادی تصمیم گیرنده جهان و ۶۰ تن از سران دنیا از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اجلاس داووس حضور خواهند داشت.

موضوع اصلی اجلاس

داووس محلی است که نخبگان دنیا در آن جمع می‌شوند و در خصوص نگرانی‌های جهانی رایزنی می‌کنند. در هیچ کجای دنیا نشست مشابهی با حضور سران‌کشورها، مدیران شرکت‌ها و چهره‌ها و شخصیت‌های مهم جهان تابحال برگزار نمی شود.

مجمع اقتصادی داووس در آخرین گزارش خود هشدار داده است که جنگ، بحران‌ اقتصادی و نابودی طبیعت و محیط زیست جهان را تهدید می‌کند اما یک اراده جمعی برای ارائه راه حل وجود ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم که در اجلاس داووس شرکت می‌کند نگران اوضاع جهان است، چرا که به گفته او در کنار جنگ و درگیری‌های مسلحانه تغییرات اقلیمی هم جهان را به چالش کشیده است. گوترش شکاف بین فقیر و غنی را هم مطرح می‌کند و می‌گوید افراد انگشت شماری مالک بیش از نیمی از ثروت دنیا هستند.

بسیاری از سران شرکت‌کننده در داووس به مزایای این نشست می‌اندیشند. برخی از سران کشورها برای نخستین بار عازم داووس می‌شوند. «ژایر بولسونارو» رئِیس جمهور برزیل برای نخستین بار در داووس شرکت می‌کند. شینزو آبه، نسخت وزیر ژاپن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم عازم داووس می‌شوند. همه به فکر بهره برداری و مزایای سیاسی شرکت در این اجلاس هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به‌خاطر اختلاف با کنگره بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی که به تعطیلی بخشی از دولت ایالات متحده انجامیده، در این نشست شرکت نمی‌کند. اما این موضوع را شاید بتوان به فال نیک گرفت چرا که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این اجلاس بیشتر برای معرفی خود بهره‌برداری کرده بود و امسال با غیبت او محتوای این اجلاس اولویت پیدا می‌کند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس هم به دلیل آشفتگی‌های برگزیت و خروج کشورش از اتحادیه اروپا، همچنین امانوئل مکرون به دلیل اعتراض جلیقه زردها به داووس نخواهند آمد.

اما میزبانان داووس نگران نیستند چونکه تابحال فقط از آمریکا ۸۰۰ نفر برای شرکت در اجلاس داووس ثبت نام کرده‌اند.

کلوب میلیونرها

شرکت‌هایی چون آلیانس، گلدمن ساکس، فیسبوک، مایکروسافت، نستله و فولکس واگن در اجلاس داووس مهمان همیشگی هستند. منتقدین مجمع جهانی اقتصاد را به کلوب میلیونرها هم تشبیه می‌کنند.

در حال حاضر بیش از یک هزار شرکت و کمپانی نام‌آور جهان با پرداخت حق عضویت که حداقل آن ۴۲ هزار و ۵۰۰ فرانک سوئیس در سال است، هزینه‌های این مجمع را تامین می‌کنند.

حتی خبرگزاری اقتصادی «بلومبرگ» هم پنهان نمی‌کند که شرکت کنندگان اجلاس اقتصادی داووس روز به روز ثروتمندتر می‌شوند و فقط در یک سال ۱۷۵ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده‌اند.