۰ نفر

واشنگتن اگزمینر:

تحریم اروپا علیه ایران فاقد قدرت اجرایی است

۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۲۴
کد خبر: 328262
تحریم اروپا علیه ایران فاقد قدرت اجرایی است

یک پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی در گزارشی تحریم جدید اروپا علیه ایران را فاقد قدرت اجرایی و ضعیف توصیف کرد.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان اجرای توافق هسته‌ای تحریم‌هایی را علیه ایران به اتهام تلاش برای انجام سوءقصد در خاک اروپا وضع کرد. هرچند این تحریم‌ها از سوی چند جانبه‌گراهای اروپایی مورد ستایش قرار گرفت، اما بیش از اندازه ضعیف است که بتواند بر رفتار ایران تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، واشنگتن اگزمینر با بیان این که اروپایی‌ها به مسائل متفاوت نگاه می‌کنند در مواضعی مداخله‌جویانه نوشت: تحریم‌های جدی می‌بایست شامل اخراج افسران اطلاعاتی ایران از سفارت‌خانه‌های این کشور از سراسر اروپا یا اینکه شرکت‌های ایرانی و تسهیل کننده‌های بانکی از سراسر اروپا یا انتشار یک بیانیه هشدارآمیز خطاب به ایران با این مضمون باشد که ممکن است رفتارهای ایران حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای به خطر بیندازد.

این پایگاه آمریکایی که به نظر می‌آید از پاسخ اتحادیه اروپا به ادعای بی‌اساس و مغرضانه دست داشتن ایران در چند طرح انجام سوءقصد در اروپا به خشم آمده است، همچنین تصریح کرد که اما این تحریم‌ها در ازاء، شبیه به رفتاری است که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا درقبال ایران داشت و حتی احمقانه هم است، چراکه راه درست رفتار با کسانی که متهم به دست داشتن در چنین طرح‌هایی هستند این است که به سازمان‌هایشان یا افراد مافوق آنها هشدار جدی داده شود.

واشنگتن اگزمینر در بخش دیگری از گزارش خود تحریم جدید اروپا علیه یک نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی را ضعیف و نصفه-نیمه توصیف و تاکید کرد که این‌گونه اقدامات نمی‌تواند برای رفتارهای ایران بازدارنده باشد.

به گزارش ایسنا، وزیران امورخارجه هلند و دانمارک روز سه‌شنبه در ادعاهایی بی‌اساس ایران را به تلاش برای انجام سوءقصد در خاک کشورهایشان متهم کردند و هلند حتی ایران را مسئول قتل دو فرد ایرانی‌الاصل در هلند دانست. همان روز اتحادیه اروپا اعلام کرد که یه نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی را در فهرست تحریم قرار می‌دهد و اموال آنها را مسدود می‌کند.

پیشتر دولت فرانسه نیز ادعا کرده بود که ایران قصد داشته است به تجمع سالانه گروهک منافقین در محلی در نزدیکی پاریس حمله کند.

مقامات ایران این ادعاها را کاملا بی‌اساس و واهی دانسته و تاکید کردند که این سناریوها تنها برای تخریب روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود.

در همین راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه‌شنبه در توییتی به اظهارات و ادعاهای اخیر برخی مقامات اروپایی علیه ایران پاسخ گفت.

ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: اروپا از جمله دانمارک، هلند و فرانسه، مخفیگاه سازمان مجاهدین (منافقین) ـ کسانی که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک‌اند ـ و سایر تروریست‌هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی‌گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی‌کردن تروریست‌ها نمی‌رهاند.