۰ نفر

سونامی اندونزی 40هزار نفر را بی‌خانمان کرد

۷ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۹
کد خبر: 325158
سونامی اندونزی 40هزار نفر را بی‌خانمان کرد

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی با انتشار آماری جدید اعلام کرد که آمار تلفات و خسارات سونامی مرگبار تنگه سوندای این کشور افزایش یافته و برآوردهای تازه حاکی است 40هزار نفر در اثر این حادثه طبیعی بی خانمان شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی مترو اندونزی امروز به نقل از این سازمان و در هفتمین روز از وقوع این حادثه با ارائه گزارشی وضعیت منطقه سونامی زده را وخیم اعلام کرد که براساس آن آمار قربانیان به 430 نفر و مجروحان نیز به 7 هزار نفر رسیده است.
این سونامی مهیب شنبه شب گذشته پس از فعالیت شدید کوه آتشفشان آناک کراکاتوا ایجاد شد و با توجه به اینکه هیچ گونه هشداری پیش از وقوع، به بومیان منطقه داده نشده بود، امواج مرتفع و پرقدرت سونامی سراسر سواحل پرجمعیت این منطقه را درنوردید.
تنگه سوندا میان دو جزیره جاوه و سوماترا در شرق و غرب اندونزی و محل تلاقی جاوه در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.
پیشتر آمار افراد بی خانمان ناشی از این سونامی 22 هزار نفر اعلام شده بود.
تصاویر ماهواره ای که توسط سازمان فضایی ژاپن گرفته شده است نشان می دهد که کوه آناک کاراکاتوا همچنان فعالیت آتشفشانی گسترده ای دارد.
زمین شناسان مراکز معتبر تحقیقاتی در جهان با توجه به تداوم و گسترش فعالیت کوه آناک کراکاتوا در تنگه سوندا در غرب اندونزی، هشدارهای جدی در مورد وقوع سونامی دیگر دراین منطقه داده اند.
به گزارش 'آنتارا' خبرگزاری رسمی مالزی، هشدار وقوع سونامی دیگر در منطقه از درجه 2 به درجه 3 تشدید یافته است.
با توجه به هشدار سونامی دیگر صدها روستای کوچک و بزرگ منطقه همچنان در شرایط بحرانی به سرمی برند.
متخصصان می گویند باران های شدید روزهای اخیر در اطراف آتشفشان احتمالا منجر به فروپاشی بیشتر دیواره این کوه در دریا خواهد شد که می تواند امواج سونامی پرقدرت دیگری را ایجاد کند.
همچنین هشدار داده شده که امواج سونامی در صورت وقوع احتمالا تا نیم کیلومتر در ساحل پیشروی خواهد کرد.