۰ نفر

هشدار آلمان در مورد استقرار موشک‌های هسته‌ای در اروپا

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 324958
هشدار آلمان در مورد استقرار موشک‌های هسته‌ای در اروپا

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد که برلین با استقرار موشک های هسته ای میان برد جدید در اروپا درصورت برهم خوردن پیمان کنترل تسلیحاتی دوران جنگ سرد، به شدت مخالفت می کند.

به گزارش رویترز، وی گفت: تحت هیچ شرایطی، اروپا نباید به عرصه ای برای مباحثات مسلح کردن مجدد (این قاره) تبدیل شود. 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: استقرار موشک های جدید میان برد در اروپا با مقاومت گسترده آلمان همراه خواهد شد. 
اشاره وزیر امور خارجه آلمان به پیمان منع موشک های میان برد هسته ای بود که آمریکا تهدید کرده است از آن خارج می شود.
این پیمان که در سال 1987 به امضای «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی رسید، واشنگتن و مسکو را از استقرار موشک های کوتاه برد و میان برد در خاک اروپا منع می کند. 
پیمان موشک های میان برد هسته ای به حفظ امنیت آمریکا و متحدانش در اروپا و همچنین خاور دور کمک می کند. 
به موجب این پیمان، آمریکا و روسیه حق مالکیت، تولید یا آزمایش موشک های کروز پرتاب شونده از زمین با برد 300 تا 3400 مایل را ندارند.
این پیمان، آمریکا را از دستیابی به تسلیحات جدید بازداشته است، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور می گوید واشنگتن تولید آن را از سر می گیرد، مگر آنکه روسیه و چین موافقت کنند که مالک این نوع تسلیحات نباشند و آن را تولید نکنند. 
این پیمان به مسابقه نیمه تسلیحاتی دهه 1980 میلادی که در نتیجه استقرار موشک های هسته ای «اس اس - 20» شوروی برای هدف قرار دادن پایتخت های اروپای غربی به راه افتاد، پایان داد.
آمریکا معتقد است که روسیه با زیر پا گذاشتن این پیمان مربوط به دوران جنگ سرد، در حال تولید سیستمی موشکی است که امکان حمله هسته ای مسکو به اروپا را فراهم می کند.
در این میان، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که آمریکا نیز عضو آن است، در خصوص خروج از پیمان منع موشک های میان برد هسته ای ابراز نگرانی کرده است.