۰ نفر

«اوبامای سفید» در راه کاخ ‌سفید

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 316466
«اوبامای سفید» در راه کاخ ‌سفید

عملکرد منفی جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حدود دو سال اخیر نه‌تنها اکثریت مجلس نمایندگان را از کنترل این حزب خارج کرد و در اختیار دموکرات‌ها قرار داد، بلکه امید دموکرات‌ها برای انتخابات 2020 را هم دوچندان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، جو بایدن، میشل اوباما و هیلاری کلینتون از جمله چهره‌هایی بودند که نامشان در رسانه‌ها برای رقابت با ترامپ در انتخابات 2020 مطرح می‌شد، اما در این انتخابات چهره تازه‌ای برای دموکرات‌ها ظهور کرد، آن هم از ایالت تگزاس که یکی از پایگاه‌های مهم جمهوری‌خواهان به شمار می‌آید. «بتو اورورک» در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در رقابتی بسیار نزدیک در برابر تد کروز جمهوری‌خواه شکست خورد، اما توانست شوروشوقی کم‌نظیر را در میان دموکرات‌ها ایجاد کند. حال اورورک از سوی طرفداران و حامیان مالی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 یا کرسی مجلس سنای آمریکا تحت فشار است.

حامیان بتو اورورک، سیاست‌مدار 46 ساله، زاده ال‌پاسو در تگزاس، از زمان شکست نزدیک او در انتخابات در برابر تد کروز، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه و از حامیان دونالد ترامپ، او را ترغیب کرده‌‌اند تا از موقعیت و محبوبیتی که در جریان کمپین انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره به دست آورده برای ارتقای سمت خود و حتی ورود به کاخ سفید استفاده کند. بر اساس آمار و ارقام اعلام‌شده، اورورک موفق شده در کمپین‌های انتخاباتی حدود 70 میلیون دلار کمک مالی از حامیان مالی و داوطلبان دریافت کند، چراکه محبوبیت او به حدی رسیده است که برخی از رسانه‌ها از او به‌عنوان «اوبامای سفید» یاد می‌کنند.

 اطرافیان اورورک می‌گویند که این نامزد دموکرات‌ها به تعدادی از نزدیکان خود اعلام کرده که درحال‌حاضر برنامه‌ای قطعی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ندارد، اما تمام احتمالات، از جمله شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری یا احتمالا رقابتی دیگر برای کسب کرسی سنا را مدنظر قرار خواهد داد. باوجوداین، اورورک گفته است که آمادگی پذیرش تعهد نسبت به اتفاقات پس از پایان دوره فعلی کنگره را ندارد. دوره جدید کنگره در ماه ژانویه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

درحال‌حاضر و بر اساس نظرسنجی‌ها، اورورک محبوب‌ترین نامزد در اردوی دموکرات‌ها به شمار می‌آید. بر اساس نظرسنجی پولیتیکو، اورورک در میان نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات 2020، رتبه سوم را برای کسب عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات آتی آمریکا در اختیار دارد. جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و سناتور برنی سندرز بخت اول و دوم دموکرات‌ها به شمار می‌روند و پس از اورورک هم الیزابت وارن و کاملا هریس قرار دارند. جو بایدن اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که در ماه ژانویه تصمیم نهایی خود را برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات اتخاذ خواهد کرد. درحال‌حاضر شانس اورورک برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در ایالت تگزاس بیش از شانس پیروزی او در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است. ایالت تگزاس هم مانند هر ایالت دیگری دو کرسی در سنا دارد که یک کرسی را تد کروز حفظ کرد و کرسی دیگر این ایالت در اختیار جان کورنین، دومین مهره برجسته جمهوری‌خواه ایالت تگزاس قرار دارد. دوره شش‌ساله سناتوری کورنین در انتخابات میان‌دوره‌ای آینده پایان می‌یابد.

کورنین رقیب متفاوت‌تری نسبت به تد کروز برای اورورک است. «مت انجل»، استراتژیست حزب دموکرات، در مورد انتخابات آینده میان‌دوره‌ای سنا می‌گوید: «جمهوری‌خواهان به خوبی می‌دانند که کورنین امروز دیگر فقط نام حزب جمهوری‌خواه را با خود دارد و در عمل نمی‌توان او را یک جمهوری‌خواه سنتی یا حتی جمهوری‌خواه تندرو مانند تد کروز به شمار آورد. با توجه به این موارد، میزان رأی تد کروز در انتخابات میان‌دوره‌ای بعدی به کورنین تعلق نخواهد گرفت و اورورک می‌تواند به سادگی این سناتور را شکست دهد. اقبال بیشتر جوانان ایالت تگزاس به نامزد دموکرات‌ها شانس این حزب برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای آینده را افزایش داده است». اورورک با تجربه سه دوره حضور در کنگره و سخنرانی‌های تأثیرگذار در کمپین انتخاباتی حزب دموکرات در تگزاس، رأی‌دهندگان جوان و حامیان دموکرات در تگزاس را تحت‌تأثیر قرار داده است، به‌طوری‌که با وجود شکست برابر تد کروز، شانس بالایی برای حضور در رقابت انتخاباتی درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین رقیب نهایی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 دارد.

بهبود در وضعیت بیمه درمانی و برنامه‌های بهداشتی، مخالفت با پیشنهاد ایجاد دیوار در مرز مکزیک که از سوی ترامپ به‌شدت پیگیری می‌شود و نیز افزایش بودجه فدرال در زیرساخت‌ها برای ایجاد مشاغل عمرانی از جمله برنامه‌های مهم اورورک محسوب می‌شوند و این برنامه‌ها، مهم‌ترین چالش‌هایی است که دموکرات‌ها و تعدادی از جمهوری‌خواهان با ترامپ دارند.