۰ نفر

افشای جزئیات نوار صوتی قتل خاشقجی

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 310494
 افشای جزئیات نوار صوتی قتل خاشقجی

منابع خبری جزئیاتی از نوار صوتی شیوه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در داخل کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه را فاش کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سایت "عربی پست" در گزارشی صوتی بخشی هایی از نوار 22 دقیقه ای ضبط شده از زمان ورود جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی به داخل کنسولگری و حرف های رد و بدل شده بین او و مسئولان کنسولگری و تیم قاتلان و جزئیات به قتل رسیدنش را منتشر کرد.

این رسانه نوشت: این همان نوار صوتی است که مسئولان ترکیه در اختیار دارند و شیوه حذف فیزیکی خاشقجی را از زمان ورود به کنسولگری تا زمان قتل و قراردادن تکه تکه های جسدش در کیسه ها را برملا می کند.

این گزارش صوتی با استناد به نوار ضبط شده حقیقت آن چیزی که برای خاشقجی از زمان ورود به کنسولگری روی داده است تا زمان قتل او به دست تیم 15 نفره قاتلان که برای همین منظور به ترکیه سفر کرده بودند، توضیح داده شده است.

این نوار لحظات اولیه ورود خاشقجی در ساعت یک و چهارده دقیقه ظهر دوم ماه اکتبر جاری به کنسولگری را مستندسازی کرده است که محمد العتیبی کنسول عربستان از خاشقجی استقبال و با او خوش و بش می کند. دو دقیقه بعد، دو یا سه نفر وارد اتاق کنسول می شود و یکی از آنها به خاشقچی می گوید "تو تحت پیگرد هستی، لطفا با ما بیا".. سپس بحث و جدل بین جمال و این افراد که وارد اتاق کنسول شده بودند، آغاز می شود.

این نوار فاش کرد که رهبر تیم قاتلان سپس از خاشقجی می خواهد نامه ای خطاب به خانواده اش بنویسد و در آن بگوید که می خواهد به خواست خودش به عربستان برگردد، اما خاشقجی درخواست آنها را رد می کند و رو در روی آنها فریاد می زند و می گوید که فردی در خارج از کنسولگری منتظر است که در صورت تاخیر بیش از یک ساعته، به مراجع مربوط اطلاع خواهد داد. این امر باعث شد تا افراد یاد شده به او نزدیک شوند و آمپولی به وی تزریق کنند که در این هنگام خاشقجی تلاش می کند تا مقاومت کند و می گوید: "آمپول را از من دور کنید، به شما اجازه نمی دهم".. آنها در نهایت خاشقجی را کنترل کرده و آمپول را تزریق می کنند که او را نمی کشد، بلکه او را بیهوش می کند. سپس کیسه ای پلاستیک روی سر خاشقجی می کشند تا نتواند نفس بکشد. این بدان معنا است که آنها اول او را بیهوش کرده و سپس خفه کرده اند.

این نوار لحظات بعدی را روایت می کند که گروه یاد شده پیکر خاشقجی را تکه تکه می کنند و سپس صدای کنسول شنیده می شود که فریاد می زند: این کار را خارج از کنسولگری انجام دهید، برایم مشکل درست نکنید.

مقصود کنسول عربستان در اینجا تکه تکه کردن خاشقجی بود.

این نوار روایت می کند که آنها سپس تکه های جسد را در کیسه ها گذشته و آنها را داخل چمدان ها قرار داده و از ساختمان کنسوگری خارج می کنند.

گزارش سایت عربی پست حاکی است که وزارت اطلاعات ترکیه نسخه ای از نوار را به کشورهای ذیربط در پرونده و جنیا هاسبل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) داده است که یک روز قبل از سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آنکارا دیدن کرد. اردوغان در این سخنرانی جزئیات جنایت را فاش کرد.

این سایت نوشت: نوار موجود در اختیار سازمان اطلاعات ترکیه است و مدت آن 22 دقیقه است و ممکن است بخشی از نوارهای دیگری باشد که در اختیار مسئولان ترکیه است و هنوز درباره آن حرفی نزده اند.